Att resa med Rosa Bussarna med barn

Rosa bussarna lockar framförallt resenärer utan barn men de fungerar också alldeles utmärkt för barnfamiljer intygar Sofia som precis varit iväg med sina två döttrar Lina 10 år och Lisa 12 år på ett oförglömligt äventyr med Rosa Bussarna i Kroatien!

Rosa Bussarna
Härliga naturupplevelser är några av de äventyr som väntar under en tur med Rosa Bussarna. Denna härliga bild kommer från Plitvice sjöarna i Kroatien.

Resan Sofie, Lina och Lisa var med på startade med flyg till Kroatien och sedan buss tillbaka till Sverige genom flera olika härliga stopp i Europa. Resan varade i 24 dagar och de hann med att besöka 10 olika länder: Kroatien, Bosnien, Slovenien, Italien, Österrike, Ungern, Tyskland, Slovakien, Polen och Tjeckien.

Bussen tar en till en massa olika vackra platser och sedan är det upp till var och en vad man vill göra där. Reseledaren ger en tips och idéer och hänger med på en del grejer.

Man sover på taket eller inne i bussen.

Guidade turer i vackra städer, besök i grottor, forsränning och besök på museum var några av de aktiviteter som erbjöds. Det blir med andra ord mycket promenerande och många upplevelser.

Bussen parkerar på olika campingplatser och fungerar som hem för alla resenärerna. Man sover på taket eller inne i bussen.

Med på resan var totalt 24 personer. Det var en stor blandning på åldarna från 10 till ca 70 år. Lina och Lisa var tillsammans med busschaufförens son Leo (12 år) de enda barnen.

Människorna på resan va helt fantastiska och man blev verkligen som en stor familj. Personalen tog väldigt väl hand om oss och vi kände oss jättevälkomna, berättar mamma Sofia. Sammanhållningen på bussen var stor och det anornades roliga fester som "Pink Party" och avskedsfest såklart.

Sofias berättelse

Vi startade på en gång med att läsa in oss på de länder och platser vi skulle besöka och tittade på bilder på nätet.

Flyget från Arlanda gick tidigt på morgonen och på flygplatsen i Split i Kroatien väntade reseledaren Lina som välkomnade oss och tog med oss till campingplatsen i Split.

En (galen!!) man tjänade extra pengar från turister genom att hoppa från bron i Mostar.

Venedig och de fina kanalerna.

Äventyret började med lugn start med sol och bad vid campingen blandat med lite kultur inne i Gamla stan i Split. Efter ett par dagar lämnade bussen Split och drog till Bosnien med första stoppet i Mostar och sedan vidare till Sarajevo där vi campade på en camping utanför centrum. Vi tog spårvagnen till centrum där vi bland annat fick en guidad tur på museet vid platsen för starten på första världskriget.

Efter Bosnien åkte vi tillbaka till Kroatien och campade nära Plitvicesjöarna som är en underbar nationalpark. Så otroligt vackert! Här vandrade vi och njöt!

Efter ytterligare ett par dagar åkte vi till staden Porec för att ta en färja till Venedig i Italien. Här startade vi med en guidad tur på Markusplatsen och fick sedan promenera runt i Venedig och se de fina kanalerna.

Från Porec åkte vi vidare till Slovenien  och den helt fantastiska och gigantiska grottan Postojna grottan. Man fick ta tåg in i grottan för att sedan vandrar runt med en guide. Därefter åkte vi vidare till Bled för lite mer bad och lek. Här fick vi även under de kommande dagarna prova på forsränning och andra roliga vattenaktiviteter!

Från Slovenien gick resan vidare till Tyskland och Hitlers Örnnäste, Österrike och klostret från Sound of Music i Salzburg och vackra Wien med sina många magnifika byggnader.

Det var tre barn med på resan. Lisa, Lina och busschaufförens son Leo.

På vägen till Ungern stannade vi till i Bratislava i Slovakien där vi gick på museet på slottet och vandrade i gamla stan. I Budapest åkte sedan vi med hop on hop off bussarna, besökte slottet, en labyrint under gamla staden, hjältarnas torg ochåkte en båtresa på Donau.

Från Ungern vidare till Polen där vi besökte en saltgruva i Krakow. Helt fantastiskt! Vi gick på en guidad tur i flera timmar och såg ändå bara 1% av gruvan. Vi besökte även Auschwitz när vi var här. Inte så mycket att säga om denna tunga dag. Otroligt tungt men ändå lärorikt.

Sista staden på vår fantastiska resa var Prag i Tjeckien. Här fick vi turista och se på Pridefestivalen. Därifrån bar resan genom Tyskland till färjeterminalen och tillbaka till Sverige igen.

Lisa 12 år

Det var den bästa resan i hela mitt liv. Vill gärna åka med rosa bussarna igen. Alla vi reste med var helt underbara och jag fick se så mycket.

Det va riktigt spännande att sova på taket på bussen. Det va coolast den första natten då vi sov under bar himmel. Alla sov i sovsäckar på madrasser uppe på taket förutom några som sov inne i bussen. För att komma upp på taket fick vi klättra på en stege.

Lina 10år

Det va kul att se alla platser och att lära känna alla människor. Det va kul och spännande att bo på en buss. Varje person i bussen hade varsitt nummer så när man skulle kolla om alla var med så började chauffören som hade nummer ett att ropa sitt nummer och sedan gjorde vi andra det i sifferordning.

Man sov på taket eller i bussen. Men två killar som hette Ted och Ivan snarkade så mycket så de fick sova i en lucka under bussen. Den döpte vi till Snarkluckan.

Höckerbotöserna

I Sofias, Lisas och Linas blogg hockerbotoserna.wordpress.com kan du läsa mer om deras resa både utifrån Sofias perspektiv och utifrån Lisas och Linas. Här finns självklar massor av fler bilder om du är intresserad av att se mer.