Logga in
Bli medlem
Favoriter (0)
 » Sportlov
 » Populära erbjudanden!
Kloka Leksaker » Med Barnsemesterkortet får du 20% rabatt när du handlar lagervaror för minst 250 kr...
Hagadal sim- och sporthall » Med Barnsemesterkortet får ett barn fri entré per betalande vuxen!
BOUNCE i Stockholm » Med Barnsemesterkortet du 10% rabatt på inträdet! Erbjudandet gäller vid f...
Fler erbjudanden »
 » Artikeltips


Barnens "10 i topp-maträtter"!

Coop har intervjuat 13 447 medlemmar om deras barns matvanor, och så här ser det ut när barnen själva får välja favoritmat:

Spaghetti med köttfärsås
Spagetti med köttfärsås blev nr 1 när barnen själva fick välja mat.
Barnens favoriter - 10 i topp

1. Spagetti med köttfärssås
2. Tacos
3. Kyckling med ris
4. Pannkakor med sylt
5. Lasagne
6. Korv och makaroner
7. Pizza
8. Köttbullar och potatismos
9. Korv Stroganoff
10. Blodpudding med lingonsylt


Fullkornsbröd
Fullkornsbröd är både nyttigare och mättar mer än vanligt vitt bröd.

Hur kan man göra favoritmaten nyttigare?

Här ger vi dig tips på hur du kan förbättra barnens favoriträtter så att de blir nyttigare – och kanske till och med godare!

  • Det finns många sorters fullkornspasta, och de är nyttigare än vanlig vit pasta. Köttfärssåsen blir både nyttigare och godare om du blandar i rivna morötter mot slutet.
  • Vitt ris kan bytas ut mot exempelvis fullkornsbulgur eller quinoa.
  • Färdiga köttbullar har hög fetthalt. Du kan rulla egna köttbullar på nöt- eller lammfärs. Prova att piffa till dem med smulad fetaost, vitlök, pesto eller dijonsenap - ett lätt sätt att variera vardagsmaten och vidga barnens smakrepertoar.
  • När man gör pannkakor kan man byta ut hälften av vetemjölet mot ett grövre mjöl som grahamsmjöl, rågmjöl eller grovt dinkelmjöl.
  • Strunta i sockret, sylten och grädden på pannkakorna. Lägg på bär, eller bananer och kesella med lite kanel över. Nyttigt och gott.
  • Fullkornsmjöl kan även användas när man bakar pizza och toppas med grönsaker. Var sparsam med osten.
  • Potatismoset blir jättegott och får en rolig färg om man blandar i grönsaker. Morötter = orange mos, broccoli = grönt mos.
  • Rårörda lingon innehåller mindre socker än lingonsylt.

Mums med mat!
Pasta finns också i fullkornsvariant, och det är mums!

Hur får man barn att äta grönsaker? 

Dina barn lär sig dina matvanor, så enkelt är det.
I familjer där goda krispiga grönsaker alltid ställs fram på bordet, lika naturligt som mjölk och bestick, där äter barnen grönsaker. I perioder kan de förstås tvärvägra, men då kör man "hungertricket" - ställer fram en god dipp tillsammans med gurka, morötter, minimajs, paprika eller småtomater när de väntar på middagen.

  • Skär upp småbitar och lägg i olika skålar utan att blanda ihop dem. En skål med cocktailtomater, en med små morotsstavar och så vidare. Plockmat brukar alltid fungera.
  • Barn föredrar ofta små grönsaker. Det är lite roligare med minimajs, minimorötter och cocktailtomater. Många tycker bättre om färska grönsaker än kokta.
  • Passa på att ge barnen grönsaker innan maten, när de är hungriga. Ställ fram skålarna med grönsaker medan maten lagas så slinker det ner en hel del.
  • Riv och finfördela grönsaker och blanda ner i grytor och gratänger. Utan att tala om det :)
  • Låt barnen vara med och skära upp grönsakerna. Små barn kan få vara med och lägga grönsakerna i skålar. Det är roligare att äta när man varit delaktig.

 » Relaterade artiklar
Maten som barnen älskar Maten som barnen älskar
Coop har intervjuat 13 447 medlemmar om deras barns matvanor, och så här ser det ut när barnen själva får välja... Läs mer »

Annons:
 Till toppen av sidan 
Tipsa oss Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
© Copyright 2003 - 2016
Barnsemester.se