Semester på Island - en reseberättelse

Vi bokade om Greklandsresan till en

Äventyrsresa till Island med två barn

Det var dags att planera semestern och vi kom fram till att det skulle bli Grekland till sommaren. Resan beställdes och sen var det bara att se fram emot den. Ärligt talat var jag inte riktigt sugen, men resten av familjen ville ju så…

Islandsresa
Hela Island är en enda stor naturupplevelse och sevärdhet!

Semester i Grekland byttes mot äventyr på Island
En dag sa mannen – Ska jag vara helt ärlig, så har jag ingen lust att resa till Grekland! Inte jag heller sa jag, jag vill till Island!

Detta förslag föll i god jord så Greklandresan avbokades och så började vi planera för vår Islandsresa i stället - nu var entusiasmen och engagemanget på topp! I alla fall hos oss vuxna. Barnen, två tjejer sju och nio år gamla, såg Greklandsvärmen och hotellpoolen försvinna och bytas ut mot kyla och tält.

Vi beslöt oss för att ta vår egen bil med över, alltså blev det färja från Jylland. Eftersom vi ville köra runt ön och vara fria och flexibla, så blev camping i tält vårt val av övernattning.

Islandsresa
Svartifoss med sina häftiga, svarta lavastavar. Här fick vi klättra lite och det tyckte tjejerna var spännande.

Två dygn på färja.
I början av juli gav vi oss i väg. Då vi bor i Skåne, blev det bron över till Köpenhamn och sen vidare de 50 milen till Hirtshals.

Barnen är vana vid att åka bil så med lite böcker och några filmer på DVD:n gick det smidigt.
Färjan över kändes däremot ganska dryg. Det blev förbud mot att stiga upp tidigt! Låg man och drog sig länge blev dagarna på båten kortare…

Så var vi framme!
Väl framme i Seyðisfjörður på Island, var förlusten av poolen och värmen fort bortglömd! Så vackert och så spännande! Vi startade bilfärden till vårt första övernattningsställe. Inget var planerat, vi körde bara Ringväg 1 söderut och svängde av vid en enkel campingplats.

Vi var allihop tagna av det vackra landskapet, så vi gav oss ut på vår första vandring så fort tältet var uppsatt. Snart fick vi följe av en isländsk vallhund som höll oss sällskap under hela vandringsturen.

På natten kom stormen.
Det var varnat för storm och oj, vad det blåste! Vårt lite till åren komna familjetält hotade ge sig iväg, så mannen i familjen bokstavligen hängde i tältställningen under natten. Barnen bars ut till bilen liggande i sina sovsäckar, där fick de sova resten av natten.

Islandsresa
Gullfoss som så snart solen tittar fram får en vacker regnbåge över sig.

Strokku visar vad den kan. Det var spännande att stå och vänta på ett "utbrott".

Får finns det massor av, vi såg dem överallt på vår resa. Ibland hamnade man bakom en fårkö...

Islandsresa
Torkad fisk hängde och lufttorkade lite var stans. Vi smakade och det var inte alls dumt.

Ett bad i Blå lagunen hör väl till en Islandsresa, men fy vad svårt att få ut kalken ur håret på två långhåriga tjejer!.

Tidigt på morgonen, när stormen hämtade andan för en stund, packade vi snabbt ner tältet och körde vidare. Efter några mil hittade vi en vacker plats med lä. Där åts den godaste frukost vi någonsin ätit. Så tyst och stilla runt om oss och vilken spännande natt vi haft! Barnen och jag gick en liten tur medan pappa tog igen förlorad nattsömn i bilen.

Sälar och spännande fors
Dagens utflyktsmål var glaciärlagunen Jökulsárlón och Skaftafell nationalpark, där vi bland annat skulle titta på Svartifoss. Vi hade tur, för i lagunen simmade det runt en säl. Barnen tyckte att den var jättefin och rolig där den plaskade runt, den verkade njuta av uppmärksamheten. Vi vuxna var mest imponerade över isblockens storlek och dess häftiga, turkosa färger.

Svartifoss krävde en del klättring men tjejerna var duktiga, tog det lugnt och lyssnade så det blev bara roligt. Och så fantastisk den var, forsen med sina svarta, sexkantiga stenpelare!

Camping och tält varvades med B&B
Vi hade som sagt tält och vår plan var att bo i det under de 14 dagar vi skulle spendera på ön. Men vädret var inte på vår sida med blåst och regn så en natt då och då blev det B&B.

Naturen är som en enda stor sevärdhet
Vår färd gick från Seyðisfjörður, längs sydkusten till Reykjavik.  Överallt förundrades vi över den storslagna naturen. Som en av tjejerna sa: Hade den klippan funnits utanför Malmö hade den varit en sevärdhet, här är den bara en del av naturen!

I Reykjavik stannade vi ett par dagar för att härifrån göra utflykter till Thingvellir, Gullfoss och det mäktiga Geysir-området. Ett bad i Blå lagunen blev det självklart också. Lite sugna på stadskänsla var vi, så det blev en turistdag i Reykjavik. Tur det, för det skulle dröja ett tag innan vi såg ”civilisation” igen. Det var dags att köra vidare norrut.

Efter Reykjavik fortsatte vi norrut
En bit på väg besöktes en trevlig hästgård. Där hyrde vi hästar och gav oss ut på ridtur. Det blev en härlig upplevelse.

Till barnens stora glädje fick pappan i familjen Islands slöaste häst vid nämn Slejpner (döptes förövrigt snabbt om till Sleepner). Han fick dessutom ha ledsagare en stund i padocken innan turen! (fniss, fniss)

Myvatn betyder Myggvattnet och ja, det var gott om mygg!
Efter att ha studerat kartan, bestämde vi oss för att slå upp vårt tält på en campingplats nära Myvatn och göra dagsturer därifrån. Det visade sig vara ett bra beslut trots myggen, här fanns massor att se och göra.

Vi besteg och gick längs randen på vulkaner, njöt av fågellivet runt sjön, klättrade runt i fantastiska formationer i det stora lavaområdet Dimmuborgi och beundrade vattenmassorna i Dettifoss… Vilka dagar vi hade!

Så var det dags att köra den sista sträckan och sluta cirkeln genom att köra på färjan i Seyðisfjörður.

Vi pratar ofta om Island.
Nu när jag skriver, inser jag att jag helt glömt hur det blåste och regnade i massor, att det första vi köpte när vi kom till Island var pannband och vantar. Jag minns bara vagt glädjen över våra varma sovsäckar och att grillglöden användes som värmekälla inne i tältet på kvällarna.

Det jag minns bäst är alla stunder vi blev hänförda och det gäller inte bara oss vuxna. För när jag skulle sätta mig ner och skriva om vår resa, frågade jag tjejerna vad de minns bäst och tyckte var roligast på Island. De svarade: - Ridturen, den häftiga stormen, de varma källorna, Svartifoss, de spännande lavaområdena…  Ja, så var snacket om Island och alla roliga minnen i full gång igen.