Lisbeths familj bilade till Biarritz via Disneyland

Vi åkte till Biarritz med bil, två vuxna och tre barn. Biarritz ligger vid kusten i norra Frankrike. I bilen hade vi en liten bärbar DVD. När vi körde långa tråkiga sträckor fick barnen lov att spela datorspel och se filmer. Det var en bra hjälp, resan blev smidig när barnen var sysselsatta.

Frankrike - Biarritz
Vi hade en DVD i bilen till våra tre barn. När vi körde långa, tråkiga sträckor fick de lov att se film och spela TV-spel, berättar Lisbeth.

Höll matkostnaderna nere
Vi hade med oss engångsgrillar för att kunna göra egen lunch och middag. På den här resan skulle vi inte göra dyra restaurangbesök, det hade vi bestämt i förväg.

Hyrde lägenhetshotell utanför Paris
Första etappen gick till Trelleborg i Skåne. Där tog vi nattfärjan till Tyskland. Vi åt egen frukost på en rastplats utanför kajen och körde till Belgien där vi grillade vår lunch. Klockan åtta på kvällen var vi framme på lägenhetshotellet utanför Paris. ADAGIO VAL D EUROPE heter det. Det var en fin lägenhet med två våningar, diskmaskin, två badrum och balkong. Utanför fanns pool, det gillade barnen! Mitt emot hotellet fanns ett stort köpcentrum och en tågstation. Där köpte vi ett dagskort för tåget, metron och bussarna i Paris.
Läs om boendealternativ i Paris »

Frankrike - Biarritz
Tunnelbanan i Paris är faktiskt lätt att åka i, med tydliga kartor och skyltar. Billigt och snabbt! Vi åkte kors och tvärs och hann se massor på en dag.

Disneyland och Eiffeltornet
Med tåget kunde vi åka både ut till Disneyland och in i centrala Paris. I Paris var vi en hel dag och besökte Eiffeltornet och flera andra turistattraktioner. Metron var faktiskt lätt att åka i, med tydliga kartor och skyltar. Vi sov tre nätter i Val d'europe.

En dags färd mot Biarritz
Sedan körde vi vidare till Biarritz och kom fram vid niotiden på kvällen. Längs vägen stannade vi och grillade, ibland åt vi glass. Alla bensinstationer längs vägen hade fina och rena toaletter och bra affärer där man kan köpa det mesta man behöver på bilresan, även enklare maträtter.

Vilka roliga vågor, skrek barnen!
I Biarritz hade vi hyrt en lägenhet i ett lägenhetshotell. Hotellet låg några kilometer från stranden men det fanns pool på området och vi hade ju bil med oss så det gjorde inget. Stränderna var jättefina och vågorna stora. Biarritz är surfarnas paradis. Det fanns flera badvakter som hade full koll och det kändes tryggt. Barnen hade så roligt med vågorna! De badade hur mycket som helst.

Frankrike - Biarritz
Biarritz har en bra mix av bad, god mat, shopping och trevligt centrum.

Biarritz i norra Frankrike ligger vid Atlantkusten och är välkänt för sina vågor. Orten kallas för surfarnas paradis, här hålls ofta mästerskap.

På vägen hem stannade vi tre nätter i staden Lille. Det var fint, fräscht och trevligt överallt. Rekommenderas!

Surfbrädor för barn och stora
Vi köpte små surfbrädor som barnen surfade med, roligt men ganska svårt. Vid stranden fanns butiker, restauranger och ställen som hyrde ut surfingutrustning. Det fanns också surfskolor att anmäla sig till. Vi handlade all mat på Carrefour (fransmännens motsvarighet till ICA, kan man säga). Där var det bra priser och ett otroligt utbud. Det var roligt att gå runt och titta och shoppa annorlunda mat och saker. Spanien ligger mycket nära Biarritz, så vi blev nyfikna och gjorde dagsutflykter till både Pamplona och San Augustin i Spanien. Roligt att prova ytterligare ett land!

Trevliga stopp på vägen tillbaka
På tillbakavägen hade vi bokad en natt i staden Tours och tre nätter i staden Lille. I Lille bodde vi i en lägenhet och där fanns Carrefour på bottenvåningen så all mat kunde vi laga i lägenheten. Vi tog tåget in till Bryssel en dag och en dag gick vi runt i Lille och tittade. Det var fint, fräscht och trevligt överallt. Rekommenderas!

Mycket bra motorvägar
Alla motorvägar i Frankrike kostar pengar att köra, hur mycket beror på hur långt man ska åka. Det är riktigt fina och välpreparerade motorvägar och välanpassat för turister.
Mer om att bila i Frankrike »

Tips: kartbok behövs, så att ni kan planera färden och väljer rätt avfarter. Längs vägarna finns flera nöjesfält, slott och vingårdar att besöka.

Frankrike var väl värt ett besök. Prisläget är ungefär det samma som i Sverige. Maten är fantastisk och det är roligt att prova nya rätter. Barnmenyer finns på de flesta restauranger.