Vinnarfamiljen berättar om resan till Heide-Park

"En dag då jag satt hemma med sjukt barn gick jag på flaggjakt på Barnsemester - och vann Tysklandsjakten. Vi vann resan till nöjesparken Heide-Park! Att vinna en resa var precis vad vi behövde", berättar 3-barnsmamman från Nykil i Östergötland.

Tysklands största nöjespark

Heide-Park har 44 åkattraktioner! Det finns många olika berg-och-dalbanor, och en blandning av snurrande, gungande och lugna attraktioner för övrigt.

Flera lekplatser för små barn

Ett tåg kör runt halva parken. Det sparar benen att åka ett par stationer då och då. Parken är indelad i flera områden och förutom åkattraktionerna finns ett flertal lekplatser med klätterställningar och rutschbanor för de yngre barnen.

Shower varje dag

På flera ställen kan man se shower. Delfinshow, dockteater, mekaniska fåglar, piratshow på piratskeppet mm. Vi såg delfinshowen.

Fri åkning

När man betalat entré får man åka så mycket man vill. Barnen hade riktigt roligt och det fanns något för alla. Vi var där under högsäsong, så de mest populära attraktionerna fick efter lunch mycket långa köer. De nyaste och häftigaste berg-och-dalbanorna, mountain-rafting och wildwasserbahn I och II var mest populära.

Heidepark
"Vi reste med Scandlines färja från Trelleborg till Sassnitz i Tyskland."

Stora portioner

Vi åt inne på nöjesparken. Första dagen testade vi Panoramarestaurangen. Oj, vilka portioner! De var på tok för stora för barnen. Nästa dag åt vi i Vita huset. Även här fick vi stora portioner. Gigantiska hamburgare med pommes frites. Till och med maken fick lämna mat.

Tips! Vårt tips till familjer med två barn är att låta barnen dela på en portion. Maten kostade cirka 8 € -12 € utan dricka.

Port Royal Hotel

I vinsten ingick även en övernattning på det 4-stjärniga hotellet Port Royal. Där har de temarum, till exempel piratrum. När klockan var fyra var vi helt slut. På hotellet Port Royal hade de shower vid tre tillfällen. Vi stannade trots det på vårt rum. Det var så skönt att bara ligga och läsa och ta det lugnt. Hotellet och rummet var jättefint. Det fanns en dubbelsäng till oss föräldrar och en avskild del med två våningssängar till barnen. Ett toppenrum för barnfamiljer!

Heidepark
"På eftermiddagarna blev det köer till de mest eftertraktade banorna och karusellerna. Vi sprang till dessa när parken öppnade = inga köer alls!"

"Så här ser hotellet ut: Port Royal Hotel. Det är perfekt för barnfamiljer eftersom de har trevliga temarum med gott om plats för en familj."

"Barnen hade en egen del av hotellrummet, med våningssäng."

Heidepark
"Det visades flera shower varje dag. Vi såg delfinshowen!"

Smarrig efterrättsbuffé

Vi åt från hotellets buffé på kvällen. Det kostade 19.90 € per vuxen (från 12 år) och 9.90 € per barn exklusive dricka. Buffén hade olika maträtter och även en efterrättsbuffé. Frukostbuffén var också bra och det fanns mycket att välja på.

Tips! Ät frukostbuffé vid 8-tiden när det är lugnt och skönt i matsalen. Då hinner man checka ut före nio och vara redo då parken öppnar.

HEIDE-PARK dag 2

Vi rusade in när parken öppnade för att vara snabbt framme vid de attraktioner som hade haft köer på 85 minuter dagen innan (eftermiddagen). En perfekt strategi, visade det sig! Vi hann åka alla de riktigt häftiga attraktionerna innan parken började fyllas med besökare. Vi åkte och åkte tills vi framåt eftermiddagen inte orkade åka mer. Wow, vilken dag!

Hur gick resan dit och hem?

Vi åkte från Östergötland strax före lunchtid. I Hyltena strax söder om Jönköping tog barnen ett dopp i Lovsjön intill rastplatsen. Därefter for vi till Landskrona i Skåne, där vi badade i havet och åt en pizza i stan. Sen var det lagom att bege sig till färjan i Trelleborg. Eftersom vi är fem räcker inte en 4-bäddshytt, så en av oss fick sova på liggunderlag på golvet. Vi hade frukost med oss i en kylväska. Det tar drygt två timmar från färjan i Sassnitz till Heide Park, så redan strax före tio på förmiddagen var vi framme vid nöjesparken. På hemresan sov barnen mycket. Resten av tiden lyssnade de på ljudböcker om Harry Potter.

Tips när du åker till Heide-Park

• Gratistimmar: Om man köper ett paket och bor på anläggningen brukar de släppa in gäster gratis redan på ankomstdagen. Fråga när ni bokar!
  • Ljudböcker i bilen: Ljudböcker till barnen fungerar både på dagen och på kvällen. Vi hade ljudböcker om Harry Potter, 20 timmars lyssning!
  • GPS: En bra hjälp som sparar både tid och bensinpengar.
  • Frukost hemifrån: Ta med stor matsäck hemifrån, så sparar ni ännu mer pengar. En elkylbox är praktisk.
  • Gå före i kön: Köp entrébiljetter online på deras hemsida, printa ut dem hemma och gå förbi kön i entrén.
  • Välj rätt dag: Åk dit en vardag. Det är plågsamt långa köer på lördags- och söndagseftermiddagar sommartid.
  • En dag räcker inte: Stora nöjesparker som Heide-Park kräver två dagar.
  • Kom tidigt: Tidigt på morgonen är parken tom och ni får en bra överblick. Dessutom är det lättare att hitta en parkeringsplats nära entrén.
  • Starta längst bort: De flesta besökare börjar närmast entrén och går sakta bortåt. Gör tvärtom, då slipper ni köer!
  • Ät lunch tidigt eller sent: Alla vill äta mellan 12-13. Äter ni istället lunch 11 eller 14 sparar ni upp till 60 minuter av er dyrbara nöjesparkstid.