Vi luffade runt i Mexico med våra barn
Massor av tips och länkar!

Familjen Rumert Wadman i Östersund hoppade ur ekorrhjulet och åkte på en tre månader lång resa till Mexico. Se bilderna, och läs deras egen berättelse med massor av kanontips till dig som funderar på en långresa med barn. - Vår resa »
- Så här såg vår resrutt ut »
- Prisläge/kostnader »
- Mia och Pelles bästa länkar »

Tre månader
Vi är en familj som består av två tjejer på 7 och 10 år, Sofia och Lise, och så jag Mia och min man Pelle. Vi har tidigare rest en del i Europa med barnen och bland annat båtluffat i Grekland. Men resan till Mexico slår allt! Det bästa var att vara borta så länge tillsammans och få en riktig paus från vardagens ekorrhjul. Vi tog ledigt i tre månader och upptäckte stora delar av Mexico med hjälp av den väl utbyggda busskommunikationen i landet.

Barnen var med och bestämde
En drömresa som den här kräver förstås en del planering. Vi hade pratat om att göra en långresa länge men insåg att för att drömmen skulle bli verklighet var vi tvungna att sätta ner foten och verkligen bestämma oss.

Sagt och gjort, under hösten förberedde vi våra arbetsgivare och ansökte om ledighet för augusti, september och oktober året därpå.

I detta läge visste vi fortfarande inte vilket land vi skulle åka till. Inom familjen fanns många idéer och drömmar. Vi lånade hem olika guideböcker och resebroschyrer och bläddrade och läste. Sedan satte vi upp en lista på kylskåpet där alla kunde skriva ner sina önskemål. Efter hand utkristalliserade sig Mexico som vårt stora drömresemål.

Sparad semester och drömmar
Mexico var landet som i våra ögon hade allt att erbjuda; sol och bad, snorkling, delfiner och havssköldpaddor, äventyr med djungelturer och undervattensgrottor, höga berg och vulkaner och inte minst mayakulturen med historiskt intressanta platser.

I Mexico fanns något för alla i familjen. Tack vare att vi hade en hel del sparad semester, komptid att ta ut och några veckors föräldraledighet kvar, kunde vi båda vara lediga i tre månader med bibehållen inkomst under tiden. Vi hyrde också ut vårt hus medan vi var ute och reste.

Yucatanhalvön och Carribien
Resan inleddes i södra Mexico, på Yucatanhalvön vid Karibiska havet. I Playa del Carmen hyrde vi en privat lägenhet i två veckor. Det kändes skönt att ha en fast punkt den första tiden medan vi vande oss vid klimatet, språket och kulturen. Barnen fick kompisar i huset där vi bodde, och på knagglig engelska lyckades de göra sig förstådda och få fart på leken vid poolen.

Det blev mycket bad och snorkling och under en djungeltur besökte vi mayatempel, paddlade kajak i en lagun, badade i en av Yucatans många cenotes (undervattensgrottor), firade oss ned för klippväggar och annat spännande.

Badade med delfiner
Efter två veckor tog vi båten över till ön Cozumel. Ön är känd som ett eldorado för dykare. Här fick vi och barnen också uppleva något vi alla längtat efter – att simma med delfiner. Och det var en fantastisk upplevelse!

Roligast av allt var att åka på delfinens mage, tyckte barnen. Efter några dagar på Cozumel återvände vi till Playa del Carmen för ytterligare en veckas sol och bad. Men nu tog vi in på ett billigt backpacker-hotell.

7-åriga Lise lärde sig simma, dyka och snorkla under de här första veckorna och kunde snart vara med i våra vattenlekar på ett helt nytt sätt. Att snorkla i Karibiska havet är som att simma i ett akvarium, och en helt ny värld öppnade sig för barnen.

Buss är helt okej, och billigt
Från Playa del Carmen tog vi nattbussen till Palenque – en nätt liten bussresa på 12 timmar på dåliga och skumpiga vägar. Vi var förberedda på det värsta eftersom vi skulle resa genom Chiapas vilket är zapatisternas högkvarter i Mexico, men allt gick jättebra. Bussen blev visserligen stoppad och genomsökt vid något tillfälle under natten, men som tur var sov barnen och hann därför aldrig bli oroliga.

Panikbud efter mat och vin
Palenques ruinstad i djungeln var en häftig upplevelse och det hotell vi hade blivit rekommenderade, ”Cabanas Safari”, var mycket märkligt. Det låg mitt i ingenting! Vi var de enda gästerna, ingen pratade engelska, och runt gården och frukostbordet gick hönor och kycklingar, en kanin, och ett halvtamt rådjur som hette Bambi. Middagsmaten hämtades i ilfart från en restaurang i stan och levererades i frigolitlådor på vårt bord efter 15 minuter. När vi ville beställa en flaska vin till maten hämtades även den från stan med hjälp av packmoppen. När vinet levererades, efter ytterligare 15 minuter, var maten på bordet visserligen slut men det var gott ändå.

Med indianerna uppe i bergen
Efter tre dagar I Plenque tog vi en ny buss till San Christobal de las Casas. Vi lämnade därmed djungelhettan och kom till betydigt svalare områden. Staden ligger på 2600 meter höjd. Här finns väldigt mycket indianbefolkning, massor av vackert hantverk och mycket att se och göra. Vi stannade en vecka och tog det ganska lugnt på dagarna. Vi strosade bland annat runt på stadens alla hantverks- och matmarknader.

Det fanns otroligt mycket fint att köpa – det tyckte särskilt alla tjejer i familjen. En dag begav vi oss också iväg på en ridtur upp till en liten bergsby där de gamla religiösa traditionerna hos indianbefolkningen var mycket starka. Det blev också en stark upplevelse för oss.

Surflektioner och babysköldpaddor
En annan stor upplevelse var när vi tog surflektioner i Puerto Escondido vid Stilla havskusten, ett riktigt “surfers hangout”. På Zicatela beach där vi bodde är vågorna 10 meter höga oc h det är endast de riktigt duktiga vågsurfarna som ger sig ut på brädorna. Som barnfamilj kände vi oss till en början en aning malplacerade. Men, det dröjde inte länge förrän nyfikenheten hos vår omgivning gjorde att vi blev bekanta med både hotell- och restaurangägare, surfare och livräddare på stranden. Det var också en av dessa livräddare som erbjöd sig att lära oss surfa på en av “nybörjarstränderna” utanför Puerto Escondido.

Det var jättekul att prova men väldigt svårt. Sällan har jag svalt så mycket saltvatten på kort tid. Den av oss som hade mest talang var Sofia. Barnen har det ofta naturligt i kroppen, medan vi vuxna låser oss och krånglar till det onödan. Tyvärr fick Lise inte prova vågsurfingen, det var alldeles för höga vågor och starka strömmar för henne. Hon fick hålla sig till hotellpoolen i stället, men var inte särskilt ledsen för det.

Vi hjälpte babysköldpaddor
I Puerto Escondido fick vi också vara med om "Tortuga Liberacion" – när man hjälper de babyskoldpaddor som kläckts på stranden ut i havet. Det var ett en annorlunda upplevelse som vi tidigare hade sett i ett barnprogram som heter Amandas Mexico hemma i Sverige. Nu fick vi vara med om detta i verkligheten!

En dag var vi på rodeo. Där kunde vi prova att rida på en mekanisk tjur och det gick förstås inte så bra, men det blev många skratt. Flera gånger under resan har vi ridit på riktigt, både uppe i bergen och på stränderna. Den mest underbara av alla ridturerna var när vi tillsammans red i galopp längs Zicatela beach i solnedgången – det var som i en film!

Vi styr kosan mot norr
Efter tre veckor i Puerto Escondido styrde vi kosan mot norr. Nu var det också dags att sätta familjen på riktigt stora prov. Det är väldigt långa avstånd i Mexico och många gånger ganska dåliga vägar. Vi hade en bussresa på 24 timmar framför oss. Barnen var dock helt fantastiska, de klarade den långa bussresan mycket bättre än vi vuxna!

Målet för denna etapp var staden Los Mochis, där en av världens vackraste tåglinjer har sin utgångspunkt, Chihuahua Pacifico. Klockan fem på morgonen klev vi på tåget, Primera Express, som skulle ta oss långt in i Barranca del Cobre eller Copper Canyon som den heter på engelska. Detta område är större än Grand Canyon i USA, men inte alls lika välkänt. Längs denna mäktiga tågsträcka passerar man inte mindre än 86 tunnlar och 37 broar över djupa bergspass. Det kittlade i magen på oss många gånger kan vi lova!

Kultur, kultur, kultur
I slutet av vår resa besökte vi även en internationell kulturfestival i staden Guanajuato, en härlig stad som ligger på den mexikanska högplatån. Staden kallas också för Mexicos vackraste silverstad.

Här finns bland annat vackra gamla kolonialbyggnader, praktfulla katedraler och mängder av museer. Staden har också ett stort universitet med 20.000 studenter, vilket förstås sätter sin prägel på gatulivet.

Under den två veckor långa kulturfestivalen vimlade det av konst-, teater-, film-, dans- och musikföreställningar på gator och torg. Mycket var gratis och flera kvällar satt vi på det stora torget tillsammans med flera tusen andra festivalbesökare för att se och uppleva fantastiska dans- och musikföreställningar.

Vi stannade i Guanajuato i 12 dagar och åker gärna tillbaka samma tid ett annat år!

Mexico City - Östersund
Resan avslutades i Mexico City. En intensiv stad med miljontals människor och tryckande hetta. Mexicoresan påbörjades i augusti och avslutades i slutet av oktober. När vi landade på Östersund/Frösö flygplats den 27 oktober hade den första snön fallit – vilken kontrast till exotiska Mexico!

Men skolan då?
Många som har hört talas om vår resa har undrat hur barnen kunde vara borta så länge från skolan. Kanske hade vi turen att ha klasslärare och en rektor som såg resan som en utvecklande livserfarenhet för barnen.

Barnen hade med sig skoluppgifter, bland annat anpassade till Mexicos natur, kultur och geografi, och rapporterade via e-post hem till sina lärare och klasskamrater varannan vecka.

Engelskan blev naturlig för barnen att använda i “skarpa” situationer och de lärde sig också lite spanska. Att resa och se sig om i världen, upptäcka orättvisor och uppleva annorlunda kulturer – kan man få bättre skola?

Vi kan verkligen rekommendera andra familjer att våga göra vilda, spännande resor med sina barn. Det blir ett gemensamt minne för livet!

Hälsningar från Mia Wadman och Pelle, Sofia och Lise Rumert i Östersund
Medlemmar på Barnsemester.se, och en familj som ständigt drömmer om resor – och ett återbesök i Mexico.

Så här såg vår resrutt ut:

Tåg:

New York
Arlanda
Frösön/Östersund

Totalt reste vi 550 mil inom Mexico med buss.

Prisläge/kostnader:

• Flygbiljetter t&r Sverige – Mexico kostade ca 30 000kr
  • Bussresorna inom landet är hyfsat billiga. Vi åkte alltid 1:a klass-bussar eftersom de är betydligt säkrare, särskilt viktigt om man åker nattbuss.
  • Boende fanns att få i alla prisklasser med olika standard. Vi bodde ibland på lite bättre hotell och ibland väldigt enkelt i bungalows eller på vandrarhem.
  • Maten på restauranger var i snitt 25% billigare än i Sverige.
  • Prisläget varierar betydligt beroende på var i Mexico man befanner sig.

Mia och Pelles länktips till dig som planerar en resa till Mexico:

Ett sista tips! ”Lonely Planets” guideböcker var ovärderliga på resan för oss, likaså hade vi stor glädje av ”Första Klass Mexicoguide”.

Och en sak till... Ska ni resa runt i landet bör ni kunna lite spanska, några viktiga meningar. Det är inte säkert att man pratar engelska på restauranger, hotell och busstationer när ni kommer utanför de stora turiststråken.