Gudfastsson -dagbok - del 11
Del 11: Thailand (Bangkok)

Pär och Cecilia reser i Thailand just nu, följ deras resa!

Familjen Gudfastsson är föräldralediga i Thailand med barnen Clara och lille Svante. Läs deras reseberättelse, här är del 11.

Thailand
Vi kommer att sakna Thailand.

Hemma igen!

Nu har vi varit hemma i Sverige någon vecka men det blev inte tillfälle att skriva i Bangkok. Det är en väldigt stor stad och det blir intensivt när man är där. Vår plan var att ta oss till hotellet, ta en taxi till ett shoppingcenter och en taxi tillbaka. Det gick ganska bra.

Kopior och orginal

Första eftermiddagen hamnade vi på MBK, ett mycket stort shoppingcenter. Där fanns alla möjliga typer av affärer, både stora varuhus och små "hål-i-väggen-affärer" som sålde allt från mobiltelefoner till souvenirer.

Vi gick metodiskt igenom hela shoppingcentret våningsplan för våningsplan. Det som slog oss var att det kändes konstigt att det såldes så många kopior av kända varumärken, samtidigt som originalmärket såldes intill - till nästan samma pris som hemma. Märkligt.

Vi blev dock trötta på alla varumärkeskopior. Det slutade med att vi handlade ganska mycket orginalvaror istället. Men visst, några kopior köpte vi. Får se hur de håller i tvätten.

Bangkok
Shoppa, shoppa, shoppa! Ett av Bangkoks stora shoppingvaruhus.

På kvällen spelades Premier Leauge fotboll och det visades på en storbildsskärm, otroligt många stod och tittade. Kul!

Guidning med buddastatyer och marknader

Nästa dag gick vi upp tidigt för att gå på en guidad visning som hotellet ordnade. Vi började med att gå till ett tempel som låg nära hotellet.

Där bodde 20 munkar som tog hand om templet. Tyvärr var det inte öppet just den dagen så vi fick inte titta in (varför går man på en visning när det inte är öppet?). Vi hade lite svårt att förstå guiden (som vanligt...).

Bangkok
Det finns hur många butiker som helst och massor av roliga prylar man inte behöver.

Födelsedagsbarn
Födelsedagsbarnet Clara!

Vi var duktiga turister och tittade på Buddastatyerna, de hade även en Buddastaty av den thailändske kungen.

Sedan gick vi och tittade på den lokala marknaden. De sålde alla möjliga sorters mat. Dessutom var det en kinisisk festival och många människor tände ljus och rökelse. De hade en teater med kinesiska masker och musik samt många olika typer av kinesisk mat . Till exempel fåglar som fortfarande hade huvudet kvar - läckert!

Mer shopping

När vi kom tillbaka till hotellet gav vi oss av på ytterligare en shoppingtur.

På hotellet erbjöd chauffören att ta oss till en thailändsk marknad, vilket vi tyckte lät bra. Det var dock en riktig turistfälla, visserligen fina produkter men väldigt dyra. Istället åkte vi bort till ett annat av de tre största shoppinggalleriorna, Siam Paragon.

Där hängde vi nästan hela dagen innan vi gick en kort tur tillbaka till MBK. Det var nästan pinsamt att visa alla shoppingkassar när vi klev ur taxin på kvällen.

Flygresan hem

Sista dagen i Thailand var Claras födelsedag! På morgonen blev det självklart sång och presenter, precis som det alltid ska vara. Efter sista hotellfrukosten (då de spelade västerländsk julmusik) tog vi en taxi ut till flygplatsen.

Personalen var jättegullig och kom med presenter och godis till Clara när vi berättade att det var henns födelsedag. Jag fick även mycket god specialkost eftersom jag är allergisk (ett stort plus till SAS!)

Planet var inte fullbokat så vi fick fyra säten (annars skulle Svante ha fått sitta i knät 11 timmar). Vilken underbar tur att det blev så!

Jobbigt att flyga på dagen

Eftersom det var en dagflygning var Svante vaken största delen av resan. Clara tyckte att det tog lång tid. Javisst, det är det ju. Och vad säger man till sitt barn som frågar om det är långt kvar, när man bara kommit till Aralsjön?

Borta bra men hemma bäst

Till slut kom vi dock hem till Arlanda. Från 35 grader i Bangkok till -4 grader i Stockholm. Vi har haft en helt underbar resa och vi vill gärna berätta för er alla att det går väldigt bra att backpacka med barn!

Trots den sköna värmen och alla äventyr var det faktiskt skönt att komma hem till Sverige. Borta bra men hemma bäst.

Tack till alla som har följt vår resa!