Både vi vuxna och barnen älskar Grekland!

Fam Westberg: Mathias 35 år, Jessica 32 år, Gustav 6år och Albin 4 år
Fam Tellgren: Peter 36 år, Kerstin 32 år, Alexander 11 år, Sebastian 7 år och Filippa 4 år. Budget 1 100 kr/dag/familj (exkl flygbiljetterna).

Utanför Monastiraki metro.

Hela ligan samlad, Gustav, Sebastian, Alexander, Filippa och Albin.

1:a stopp Aten

Det allra första mötet med Grekland (Aten) blir alldeles fantastiskt! Det första vi ser när vi kommer ut från Tunnelbanan vid Monastiraki (vi tog tåget från Flygplatsen) är Akropolis som badar i solsken och det känns helt overkligt.

Vi bor på ett enkelt hotell 50 meter från Monastiraki metro station, när vi kliver utanför dörren så ser vi Akropolis. En kort promenad på 5 minuter så är vi i Plaka med alla härliga restauranger, affärer och det passar väldigt bra första kvällen efter en lång resdag och trötta barn.

Tidigt nästa morgon tar vi tunnelbanan till Pireus för att ta första morgon båten till Naxos. På Naxos hade vi ett förbokat hotell för att få en lugn start på resan (resterande hotell tänkte vi hitta på plats allt eftersom vi reste). Vi hade inte förbokat båtbiljetter eftersom Juni inte räknas som högsäsong. gissa om vi fick panik när de sa att alla biljetter till Naxos var slut, det fanns plats på eftermiddagsbåten vid 16-tiden.

Där står vi 9 personer kl 07.00 på morgonen och undrar vad sjutton vi ska göra fram tills 16-tiden i Pireus, inte det mysigaste stället att fördriva tiden på som barnfamilj. Jag minns då plötsligt att det inte är så långt mellan Paros och Naxos och då fick vi veta att jo, visst finns det platser till Paros. Vi köper biljetterna och tänker att vi kanske kan sova en natt där, eller hyra en egen båt över till Naxos, bara vi får lämna Pireus och komma ut i ö-världen.

Jag ringer till Katerina som äger hotellet vi ska bo på på Naxos, hon säger åt oss att sitta kvar på båten och inte kliva av i Paros, nästa stopp är Naxos och de tittar inte på biljetterna efter att man kommit ombord. Så efter en 5-timmar lång båtresa kommer vi till Naxos. Båtresan gick jättebra, vi hade tagit med en bärbar DVDspelare och filmer så barnen låg på soldäck i skuggan och såg på film och vi vuxna satt och mös i solen.

Bläckfisk på tork i Naxos stad

Albin o Filippa i gränderna

2:a stopp Naxos

Här spenderar vi 6 dagar (5 nätter) och har det jättebra, Fam Westberg har varit här förut men för Fam Tellgren är det första gången i Grekland. Vi bor i stora lägenheter på hotell Argo i Naxos stad precis ovanför den långgrunda fina stranden.

Eftersom vi har lägenhet så lagar vi lite lunch hemma ibland, ost, bröd och vin till vuxna och från Sverige hade vi tagit med oss pannkaksmix så barnen fick pannkakor (inte alltid den bästa utrustningen i de Grekiska köken men det går), vi försökte äta god men enkel och billig lunch för att sedan lyxa till det på kvällen. Gyros Pita (m kött eller kyckling) gillade barnen och den kostade ca 10 kr och flaska vatten så det kunde hamna på 50 kr för hela familjen för en lunch och det är ju helt OK! En glass om dagen ingick förstås i budgeten. Det blev en tur med lokalbussen till två andra stränder, Agia Anna och Agios Prokopikos.

Annars utforskade vi mest Naxos stad med härliga gränder, roliga lekplatser (hittade ett bakom kastrot där det kryllade av grekiska barn), mysiga restauranger (blev besök på några turistfällor vid hamnen) men i stort sett en kanon ö för barnfamiljer med små gångavstånd till allt, stranden, hamnen, restaurangerna, gamla stan, affärer o s v.

3:e stopp Antiparos

Vi släpade med Tellgrens till favoritön, Antiparos. Barnen bönade och bad om att vi skulle välja ett hotell med pool på nästa ö så vi lovade att i alla fall försöka.

Vi frågade när vi klev av båten om det fanns några hotell med pool och det var väl typ ett hotell men de hade inte några rumsraggare på plats så vi tog våra ryggsäckar och promenerade dit. Det fanns bara ett hotellrum ledigt.

Gustav o Albin på Alexandros, vi ska snorkla vid en grotta.

Alla vågar inte hoppa i, jag klättar.

Men hans vän hade ett lägenhetshotell precis bredvid så där inkvarterade sig Tellgrenarna i en jättelägenhet med en stor trädgård utanför med olika bord och stolar.

Vilket visade sig vara en kanon kombination, vi hade förstås frågat innan vi tog rummet om även våra vänner fick tillgång till poolen vilket de fick och de i sin tur frågade ifall deras vänner fick tillgång till trädgården vilket också var OK.

Så vi hade gemensamma frukostar i trädgården och härliga bad i poolen. Hotellet låg dock vid en underbar liten långrund (VERKLIGEN långgrund) strand så vi varvade pool och strand.

Återigen en perfekt familjeö, gångavstånd mellan strand och byn med restauranger och affärer, Antiparos är en riktigt liten gemytlig pärla.

Vi följde med fiskebåten Alexandros. en dag ut på havet, det guppade som sjutton första timmen, så då tog vi på barnen flytvästar och vi blev verkligen dyngsura, men barnen tyckte bara att det var jättekul och ville gärna att det skulle fortsätta gunga. men när vi rundade ön så slutade det att gunga, vi stannade på massor av härliga vikar, klippor och grottor där vi snorklade, solade, hoppade från båten och hade det jättebra.

Lunch grillades (det fiskades bl a bläckfisk på vägen ut som kapten grillade) och vi åt och drack jättegott på en öde strand. Inte helt fel. En riktig heldag som vi varmt rekommenderar.

Midsommar firade vi också här på Antiparos, vi köpte lite olika delikatesser och dukade upp ett festbord i Tellgrens trädgård där vi också ordnade skattjakt för barnen, en kanon kväll med god mat och trevligt sällskap.

4:e stopp Paros (Naoussa)

Vi hade egentligen tänkt åka till Kofunissi men det gick inga båtar som passade så vi planerade om och tog båten till Paros och byn Naoussa. Det blåste storm så vi var glad för den korta båttiden (40 min). Väl framme möttes vi av ett hav med rumsraggare men vi gick bort till busshållsplatsen för att ta bussen till Naoussa.

Ett av husen i Lefkes gränder

Då kommer det förbi en kille och frågar om vi vill titta på hans lägenheter i Naoussa, han bjuder på taxi. Vi sa att titta kan vi väl alltid göra, det visade sig vara jättefina lägenheter och billiga också 35 euro för stora 2rums lägenheter, också här fick vi trädgård med stolar och bord, t o m grill fanns. Perfekt för oss barnfamiljer, barnen kan busa och vi vuxna ta ett glas vin och spela kort utan att behöva oroa oss för trafik. Det var dock en brant backe ner själva stan som vi skulle uppför på kvällarna men det var det värt.

Vi hyrde bil en dag och åkte runt, vi hittade små vikar, åkte vilse och hade det jättebra.

Ett häftigt ställe vi stannade på var Kolymbitres, fantasiska klippor, men stanna där med barn, aldrig i livet, dock jättekul att få ha sett det. Men det mysigaste stoppet gjorde vi i en bergsby, Lefkes. En pittoresk by som var alldeles underbar att strosa omkring i.

En annan dag tog vi en båt över till en fantastisk strand på andra sidan viken.

Naoussa har en charmig fiskehamn och mysiga gränder men så där barnvänligt är det inte med branta backar och båtturer för att kunna bada, då finns det andra ställen på Paros som passar bättre med små barn.

5:e stopp Syros

Båten till Syros var försenad så vi kom inte fram förrän vid 22 tiden på kvällen, det var inte många rumsraggare på plats (tydligen för att det är mest greker som turistar här, de bokar iförväg). Vi hittade en kille som kunde ordna med rum i Galissas så vi hängde på i varsin taxi. Det var kolsvart ute så vi hade ingen aning om hotellet låg bra eller inte men det var fina rum så vi slog till.

Ermopoulis

Kerstin passar på att bli barn på nytt.

På morgonen var det dags att gå ut och köpa frukost, då upptäcker vi att vi bor jättenära stranden och att byn överhuvudtaget är pytteliten. En fin liten vik, några restauranger och affärer men det tar 10 min att gå förbi turistområdet sen är det jordbruk och landsbygd.

Det blåser igen så efter ngn timme av piskande sand på stranden ger vi upp och tar taxi till huvudstaden Ermopoulis, känns som en riktigt grekisk storstad. Vi villar bort oss i gränder, hittar återigen roliga lekplatser där vi vuxna har minst lika kul.

Vi tillbringar hela dagen i staden och tittar i affärer och äter i god mat och riktigt njuter av det genuina Grekland, inte en svensk meny så långt ögat kan nå och inte i tal heller för den delen.

Här på Syros är man inte lika bra på engelska. Våra barn lärde sig snabbt att man inte får smör till brödet som ingår innan maten, därför lärde de sig att säga .butter please. och de tyckte det var jättekul att själva få gå och be om det. Det brukade fungera jättebra men denna gång kom de inte tillbaka, så Kerstin gick och letade efter killarna. Hon hittade dem gapskrattandes på toaletten, eftersom kyparen inte kunde engelska hade han försökt gissa vad de ville, han trodde de frågade efter toaletten. Efter lite teckenspråk fick barnen i alla fall smör och ett roligt minne.

6:e och sista (oturs) stopp Egina

Till sist tog vi oss tillbaka till Pireus för att där byta båt och ta oss ut till Egina. Vi ville ha nära till Atens flygplats när vi skulle åka hem utan att behöva sova sista natten i Aten. Eftersom vi hade varit där förut visste vi att det gick båtar direkt från badorten Agia Marina så vi skulle kunna utnyttja tiden till max med sol och bad. Det slutade med att vi båten inte gick som vi trodde, morgonbåten nästa dag gick inte heller, bussen vi hoppade på fick motorstopp mitt ute på landet, det var 40 grader varmt, vi fick inget riktigt hotellrum utan fick sova ett par timmar i ett pyttelitet utrymme utan aircondition – men det är sådant man får räkna med på en båtluff ;)

Ja, vi hade tre härliga veckor i Grekland och fick många minnen. Vi höll budgeten på 1100 kr per dag för oss fyra, inkl båtbiljetter, hyrbil, hotell, mat, shopping, utflykter o s v.

Hälsningar från oss alla till er alla där ute – prova båtluff, det är kul!

Familjen Westberg & familjen Tellgren

Läs mer: Fler Öluffartips »