BARNSEMESTERS FORUM

Bila till England från svenska västkusten

ÄMNE: Bila till England från svenska västkusten

Bila till England från svenska västkusten 31 jan 2012 09:28 #1

• Fiamor
  • Medlem
Hej!
Vi har drömmar om att bila från västkusten till södra England via norra Tyskland och sedan vidare mot kanalen. Har någon gjort något liknande? Hur lång tid tog det i så fall? Våra barn är till sommaren 3, 4 och 5 år, så man kan inte köra på hur länge som helst utan paus. Blir i så fall trol färjan H-H och sedan Rödby-Puttgarden. Vi tycker om vacker natur och roliga lekplatser. Har någon förslag på sevärdheter och övernattningsställen på ditvägen? Vi vill undvika dyra hotell. Kan tänka oss billigare hotell, trevliga campingstugor, fritidshus, bed&breakfast-övernattningar etc. Vet någon något bra ställe att kontakta ang. boende i England eller längs med vägen på ditresan? Som ni märker är planerna rätt lösa än så länge...

Re: Bila till England från svenska västkusten 28 mar 2013 22:37 #2

Hej! Kom ni iväg och hur gjorde ni? Är själv intresserad av att åka till England i sommar. Fast kanske med flyg och hyrbil.

Re: Bila till England från svenska västkusten 29 mar 2013 18:13 #3

• Fiamor
  • Medlem
Hej! Roligt att du frågar! Vi KOM iväg! Vi hyrde en husbil under två veckor (lite knappt med tid eg) och åkte via kontinenten, över Engelska kanalen över till Dover, och sedan längs med kusten ända till Isle of Wight. Eftersom resan på vägarna tagit längre tid än vad vi trott från början, bokade vi en färjebiljett Harwich - Esbjerg för hemresan. Våra barn var lite trötta på att sitta så mycket fastspända...
Tack vare lösningen med husbil kunde vi göra resan (vi hade ju huset med oss). Om du vill veta mer om resan med husbil innan England, får du gärna höra av dig igen. En jättebra handbok är NYA Husbil i Europa av Anders Witt.

Det var jättevackert i södra England och det finns väldigt mycket att göra för barnfamiljer. Vi hade gärna stannat längre. Vi hade siktet inställt på Isle of Wight och även att hälsa på en familj som bor innanför den ön, så därför fick vi stå på lite när vi körde. Vägen längs med kusten var en överraskning - den var så smal, man fick köra så långsamt. "Det måste väl finnas någon större väg!", tänkte vi, men det gjorde det inte. I så fall hade vi fått köra motorvägen upp mot London en bit och sedan neråt åt sydväst. Men då hade vi missat den vackra kusten. Den biten tog mycket längre tid än vad vi trott.

Vi övernattade på campingplatser och fick erfara att skyltningen vid vägarna är mycket sämre i England än i Sverige. En sk campingkarta hade varit bra. Bra också att gå med i en campingklubb - deras campingplatser är fina och välskötta och man får rabatterat pris på dem. Sedan hade vi skaffat Motormännens Europa vägatlas, men eftersom den inte var så detaljerad hade vi också köpt (på ebay) en "AZ Regional Road Atlas", vilket rekommenderas (el liknande).

Engelsmännen verkar vara stora beundrare av tåg, för på flera ställen såg man miniatyrjärnvägar etc. Utanför Eastbourne finns "Eastbourne Miniature Steam Railway Adventure Park". Där var vi en halvdag. Det var JÄTTEROLIGT! En entusiastisk familj drev det stället. Där kunde man åka en lång runda sittandes på taket på ett tåg i skala 1:8. Betalade man lite extra kunde man få åka hur mycket man ville, vilket vi gjorde. Familjärt och lugnt ställe med servering och lekplats. En riktig fullträff för oss. www.emsr.co.uk

Isle of Wight var också ett fantastiskt ställe, som jag gärna skulle vilja åka till igen. Även där fanns det mycket att göra (finns artikel om ön på barnsemester.se). Vi hann bla med att leta fossiler på en strand samt att gå på ett dinosauriemuseum. Där kunde man få sina fossila fynd bedömda av en geolog.

Båtresan över Nordsjön var lugn och solig. Kändes som om England inte är så långt borta iaf. Väl i Danmark hann vi med ett besök på Legoland i Billund, vilket också var hellyckat eftersom vi hade så fint väder.

Vi är jätteglada över att vi kunnat göra den här resan. Det var ju inte direkt någon vilosemester - vi vuxna fick ligga i en hel del för att få allt att fungera - men vi har fått se och uppleva mycket tillsammans alla fem. Barnen var trötta under delar av resan, men det är det roliga de minns. Resan blev som ett smörgåsbord med smakbitar lite här och lite där. Finns mycket som vi gärna skulle vilja se igen.

Re: Bila till England från svenska västkusten 29 mar 2013 21:38 #4

Vad kul med ett snabbt svar
Av din berättelse blir jag ännu mer sugen på den engelska kusten! Eastbournes minitåg måste vi bara se! Jag har tänkt att åka på försäsongen i juni för att slippa de största turistströmmarna. Vilken månad var ni iväg? Hur fungerade det att köra en svensk bil i vänstertrafiken i England? Husbil har jag dock inte tänkt på tidigare. Att byta hus med en annan familj kanske vore ett alternativ också? Om man är modig nog...

Re: Bila till England från svenska västkusten 30 mar 2013 09:04 #5

• Fiamor
  • Medlem
Vi åkte på midsommar och hade inte besvär av långa köer etc. fastän en engelsman jag träffade innan vi reste sa om södra England: "That´s the most overcrowded part." På campingplatserna träffade vi mest pensionärer eftersom skolorna fortfarande pågick. Så juni är väl ett bra val. Förra sommaren var rätt regnig och kall. Vi hade några varma dagar då man gick i shorts. Badkläderna blev aldrig använda, men havet utanför England blir väl heller aldrig riktigt varmt. Annars är ju vädret på sydkusten det bästa i England och Eastbourne är staden med flest soltimmar.

Vi är ju inga experter på området, men jag tror att det är bra att bo i trakten kring Eastbourne, för där kan man nå flera ställen längs med kusten utan att tillbringa en hel dag i bilen. Vägen mellan Dover och (strax öster om) Eastbourne är som sagt dålig, den är smal och går genom en massa små och stora samhällen.

Min man körde hela vägen. Vi var rörande överens om att den "traditionella arbetsfördelningen" skulle vara bäst för oss alla fem under den här resan. Jag tyckte han körde jättebra - både med tanke på vänstertrafiken och att fordonet var stort. Han får själv beskriva hur han upplevde det:

"Det var första gången jag körde vänstertrafik, och jag var inställd på att vara väldigt försiktig. Jag tyckte att man kom in i det snabbt. Tricket för att inte titta åt fel hål, är att alltid titta åt båda hållen. Där är mycket rondeller, precis som här. Andra har sagt att det blir fel i huvet varje gång, men det tyckte inte jag. Dessutom är ju rondeller ofta till för att de olyckor som ändå sker, inte skall bli allvarliga. Att ratten sitter på fel sida i förhållande till trafiken är sällan något problem. Jag kör ju ändå aldrig om! (Motorväg räknas inte.) Jag har i och för sig kört tidningar med högerstyrt här i Sverige. När vi skulle svänga vänster, särskilt ut i rondeller, fick jag luta mig framåt mycket för att kunna se åt höger. En gång, i stadsmiljö, slog högerbackspegeln emot en buss… Bussen körde bara iväg. När vi kom hem fick jag betala några tusen till husbilsägaren. Vet inte vems fel det var. Troligtvis mitt, med tanke på att bussföraren var proffs på hemmaplan."

GLAD PÅSK! önskar vi er.

Re: Bila till England från svenska västkusten 08 okt 2013 20:44 #6

• Fiamor
  • Medlem
Hur gick det, kom ni iväg på någon Englandsresa i somras?
  • Sida:
  • 1
  • 2
Dags att skapa sida: 1.29 sekunder

Annonser och erbjudanden som passar barnfamiljer

Annons:
 » Tävlingar just nu!
Vinn Hundraåringen på DVD!
Tävla här »

Vinnarlistan »
Annons:
Annons: