En överraskningsresa till Legoland

Oscar o Indiana Jones

Flamingos av lego

Vid havet

När vår son slutade skolan onsdagen den 10/6 2009 fick han och hans syster en överraskning av oss. Nämligen en resa till Legoland. Jag hade klippt ihop ett collage där jag hade skrivit "Packa väskorna, vi åker imorgon" och sedan en massa bilder på Legoland och dess attraktioner. Lillasyster hon hoppade upp och ner och skrek "ska vi, ska vi". Oscar tog det med lite mer ro, men han började packa direkt.

Vi började resan med att åka redan klockan 05.00 på torsdag morgon. Färjan i Varberg skulle gå klockan 09.00. Vi åkte från Varberg och gick i land i Grenå i Danmark. Jag trodde ju i min enfald att barnen skulle sova hela vägen eller i alla fall en bit på vägen till Varberg. Men tji fick jag. Tilde hon sov en halvtimme innan färjan skulle avgå och Oscar han slog inte igen ögonen förrän vi hade åkt en  bra bit in i Danmark med bilen. O då bara 10 minuter. Jag sov desto mer kan jag ju tillägga. Hela bilresan och båtresan gick kanonbra. Det var perfekt bilåkarväder. Mycket regn och precis grått på himlen. Inget bråk eller osämja i baksätet. Jag hade laddat upp med några nya DVD-filmer till de bärbara DVDerna, tidningar, av farmor och farfar hade de fått varsen ljudbok som kom väl till pass. De hade även nya pennor och ritblock och varsen MP3 spelare. Så bilresan var räddad.

Framme vid hotellet fick jag en chock. Hotellet såg inte alls ut som på bilderna på internet. Väl inne på hotellet var det desto bättre. Fina o stora rum. På kvällen gick vi till en simhall som låg bredvid hotellet. Barnen stor trivdes i badet.

På fredagen åkte vi till Legoland. När vi kom fram var det inga köer och inte så mycket folk. Vädret var inte det bästa. Molnigt, blåsigt o regnet hängde i luften. Det första Tilde sa när vi klev ur bilen var "Jag fryser". Ändå hade vi bra med kläder på oss. Så det blev ett stopp i klädaffären först o köpa henne ett par fodrade byxor. Fodrat, på sommaren. Men hon blev nöjd och hela dagen gick kanonbra. Mycket karusellåkande och roligheter. Lite regn fick vi på oss, men det gick i alla fall. När parken stängde klockan 18.00 var vi färdiga med stora delar av parken. De andra ställena skulle vi ta nästa dag.

På lördagen var det betydligt bättre väder och betydligt mer folk!! Vi började där vi slutade på fredagen, nämligen piratlandet. Vi åkte några båtar där vi skulle spruta vatten på andra som också åkte i båtar. Jättekul!! Vi var dyngsura efteråt, men det var det värt. Vädret var så pass soligt att vi torkade fort. Men vid klockan 13, så var barnen nöjda. Då ville de åka hem till hotellet. Vi åt lite glass innan vi satte oss i bilen och åkte ner till havet. Oj så härligt det var! Vinden blåste mycket men det gjorde inget. Barnen plockade fickorna fulla av snäckor och stenar som sedan följde med hem till Sverige.

På söndagen åkte vi hem. O kom hem till ett fint Sverige med blå himmel och sol. Även hemresan gick väldigt bra. Då tog vi brovägen.
Det var klart en minnesvärd resa. Kanske att vi gör om den igen något annat år. Men då sa vi att vi skulle ta en dag på Legoland och en dag på Lalandia som ligger strax intill.