Med buss till Disneyland Paris

(Frankrike, Paris, Disneyland)

Det var med viss tvekan vi bokade bussresan ner till Disneyland, men det oslagbara priset fick oss ändå att slå till. Hur skulle det gå att åka buss i 24 timmar med två vilda barn? Ja, det visade sig faktiskt gå rätt bra. Vi laddade upp med massor av böcker och tidningar och tankade MP3-spelarna fulla med sagor och barnvänlig musik. Då resan gick till Disneyland så var det ju massor av barn på bussen så att det blev lite högljutt ibland gjorde inte så mycket.

Bussen gick från Malmö tidigt en morgon och var framme i Paris ganska exakt ett dygn senare. Under vägen gjorde många stopp så barnen fick springa av sig lite, på ditvägen stannande vi också några timmar i Bremen för en liten stadsrundtur och middag. Att sova på bussen var ju inget vidare bekvämt men barnen sov sött hela tiden iallafall :)

Väl framme vid Disneyland checkade vi in på vårt hotell. I resans pris ingick 2 dagars inträde på Disneyland och Disney Studios, och vi hade sammanlagt 4 dagar därnere så vi hann göra lite annat också.

Disneyland var jätteskoj, mycket folk såklart men man hann ändå göra det mesta. Stort och överväldigande och väldigt kommersiellt, men vi njöt hela familjen :) Det fanns mycket för barnen att göra, men det fanns ju en del attraktioner för större. Så vill man ha ut det mesta möjliga kanske man ska vänta tills barnen är över 140 cm. Men å andra sidan så missar man ju då alla gulliga åkturer som kanske inte lockar dom äldre barnen. Andra dagen vi var där så började vi på Disney Studios men det var avklarat på en förmiddag så på eftermiddagen fortsatte vi på Disneyland och åkte om allting som vi ville uppleva igen. Två dagar räckte rätt bra för att ta sig igenom båda parkerna.

Vi åkte också en dag till Parc Asterix, en stor nöjespark uppbyggd kring Asterix och hans vänner. Där fanns det flera väldigt häftiga berg-och-dalbanor! Där hade jag gärna velat haft en extradag för att hinna åka allt om och om igen :)

En dag tog vi pendeltåget in till Paris och kollade på några av dom typiska turistgrejorna, Notre Dame, Eiffeltornet m.m.

Det var en jätterolig resa och ja det går att åka buss så långt med barn!