Tänk att just vi vann en helg till Helsingfors!

(Finland, Helsingfors)

Tänk att just vi vann en helg till Helsingfors!

Vi hade fått många email och bra information från Turistbyrån i Helsingfors (Visit Helsinki) innan vår långhelg i Helsingfors Så vi hade höga förväntningar och helgen blev till och med bättre än vad vi hade tänkt oss...

Båtresan över till Helsingfors med Silja Line var mysig. Två stora hytter som var fräscha och trevliga. Buffen tyckte hela familjen var bra mycket olika maträtter och ett stort bord med bara efterrätter, mums!

Väl framme i Helsingfors på fredagen
Vårt hotell låg centralt nära butiker shopping och restauranger. Från hotellet tog vi en kort resa med spårvagnen till Borgbacken. När vi kom fram till Borgbacken kände man sig väldigt välkommen.

Vi åt lunch på Kattila där man kunde välja mat från olika sorters restauranger, vi valde en finsk restaurang. Medan vi väntade på maten fick vi våra åkband så vi hann med några åk innan maten kom in. Maten kändes lyxig och god och portionerna till varmrätten och efterrätten var precis lagom.

Inne på Borgbacken ligger Sea Life som vi hade tur att få besöka. Sea Life var spännande vi fick se djur som vi aldrig sett tidigare bl.a. hajar, sjöstjärnor, sjöhästar och sjöborrar.

Det var spännande att se djuren i verklighet och komma dom så nära. Guiden berättade mycket som man inte visste innan. Guiden lät oss känna på maneter, hajägg och rockägg. Mysig miljö och fint uppbyggt.

Karuseller inne på Borgbacken
Det finns många olika karuseller inne på Borgabacken, vattenkaruseller, barnkaruseller och härligt-i-magen karuseller. Eftersom jag är över 1.40 kunde jag åka alla karuseller. Det var väldigt många barn som kunde åka karuseller men då tillsammans med en vuxen.

Parken var fin för satt man högt uppe i en karusell kunde man se över parken och även utanför området. Det var fri entre att gå in i parken och vissa karuseller var gratis. För att alla ska få en chans att ha kul!!! Bra tycker jag.

Vi var där från de öppnade parken tills det stängde den för dagen.

// Sofie 10 år

Vuxen kommentar: Maten var otroligt bra och både vi och barnen tyckte att hela den här dagen var toppen.

Vårt hotell Sokos Hotel Vaakuna låg centralt med närhet till shopping och spårvagn. Det var otroligt charmigt med en lyxkänsla som började i entren och hela vägen upp på det fina rummet.
Servicen var hög och personalen var otroligt trevliga. Underbar frukostbuffe högst upp i hotellet med utsikt över Helsingfors. Rekommenderas.

Dag 2 i Helsingfors!

Vi tog en båttur över till Högholmens Zoo på Högholmen som var en stor vacker ö. Jag och min bror gillade den tropiska miljön. Där fick man se allt från apor till små kryp. Man fick en känsla av att man var i en djungel. Det var gångar som gick upp och ner och man kunde vara länge där inne.

När vi gick omkring ute på ön hann vi se många fina och ovanliga djur t.ex. snöleopard. Sen tog vi båten tillbaka till city och hann shoppa lite på vägen till Hard Rock där vi skulle äta lunch.

Där hade vi fått den bästa platsen reserverad till oss och vi fick in jättegod mat. Vi blev så mätta så vi tackade nej till efterrätten. De var bra musik där inne och man kunde se många kända personers saker som hängde där inne, som i ett galleri.
// Sofie 10 år

Vuxenkommentar: Högholmen var en vacker plats, inhägnanderna för djuren var rymliga och det såg ut som djuren hade det riktigt bra. Vi vuxna stod länge och tittade på örnarna innan barnen ville gå vidare och se på resten av djuren.

Riktigt god mat på Hard Rock Helsinki. Vi är klart överens hela familjen att vi absolut vill åka tillbaka till Helsingfors och kanske se mer av stan och åka tillbaka till Borgbacken. En underbar helg i Helsingfors som vi kommer tipsa många av våra bekanta att åka till.