Weekend i Köpenhamn på Tivoli och den Blå Planet.

(Danmark, Köpenhamn, Tivoli i Köpehamn och Den Blå Planet)

Fussball på hotellet

Drink på gräsmattan - Tivoli

Rocka på Den Blå Planeten

Ett par dagar i Köpenhamn med barnen är ett perfekt inslag i ett långt sommarlov och ett perfekt miljöombyte efter flera veckor på landet. Tåg ner är ett kul sätt att resa på och i Köpenhamn väntar härliga parker, Tivoli, Nyhamn och bra restauranger. Om det skulle regna finns nybyggda jätteakvariet Den Blå Planet strax utanför city.

Första veckan i augusti när min fru behövde jobba tog jag med båda barnen, Gustaf 5 och Filippa 7 år, ner till Köpenamn för en helgtripp. Vi tog ett gammaldags tåg med kupe vilken vi turligt nog hade för oss själva större delen av resan. Så härligt att ”slippa sitta fastspänd” utbrast Filippa och klättrade upp i sängen högst upp. 5 timmar senare med kortspel, iPad-spelande, lite film och vila var vi framme på Köpenhamns Centralstation, mitt i stan.

Vi tog en kort promenad till vårt hotell – Scandic Copenhagen – bara några hundra meter från Centralstationen och där fastnade barnen direkt i lekrummet där det fanns både wii- och, fussball-spel innan vi åt middag på hotellet och sedan gick upp till rummet.

Dag 1 i Köpenhamn.

Nästa morgon var det Tivolidags! Jag hade funderat en hel del innan resan på om vi skulle välja Tivoli eller Bakken, men blivit övertygad av mina vänner som bor i Köpehamn om att Tivoli var i särklass bäst, speciellt med lite mindre barn. Något som skiljer nöjesparkerna i Danmark från dito i Sverige är att medan man i Sverige har strikta höjdgränser på t ex 120 cm för att åka berg-och-dalbana så kan man i Danmark åka de flesta attraktioner om man är kortare bara man åker med en vuxen. Perfekt när Gustaf bara var 115 cm.

Vi köpte biljetter till Tivoli i förväg online och kunde gå direkt in i parken och hämta ut våra åkpass. Det var ett perfekt tivoliväder – varmt men lite molnigt. Trots att det var mitt i semestern var det inte så långa köer som vi hade befarat, de flesta attraktioner hade ca 10 minuter kö, 25 minuter stod vi som mest i kö. Tivoli är en fantastiskt vacker nöjespark som påminner om Liseberg men med ännu mer gröna parker och framför allt förvånansvärt bra mat. Massor med bra attraktioner där Berg- och–dalbanan – världens äldsta som 2014 fyller 100 år - var favoriten som vi åkte 4 gånger.

Vi hade så kul att jag inte tänkte på att det var lunchdags så först vid halvtretiden när jag tittade på klockan insåg jag att det nog var smart att äta något. Vi hittade en mysig restaurang med både sushi och korv med pommes på menyn – perfekt!

Med nya krafter efter lunchen fortsatte vi åka ett par timmar till och avslutade sedan dagen med en drink på en av de stora gräsmattorna innan vi nöjda promenerade tillbaka till hotellet för lite vila på rummet innan middag ute på stan!

Dag 2:

Spöregn! Vilken tur då att vi planerat en inomhusaktivitet denna dag – Den Blå Planeten som är ett av världens största akvarier. Efter en härlig hotellfrukost tog vi en buss direkt utanför hotellet som gick hela vägen till akvariet som ligger nära Köpenhamns flygplats Kastrup. Det var självklart många andra som hade fått samma ide som vi denna regniga dag men akvariet sväljer verkligen mycket folk. I akvariet finns allt från hajar, rockor, sjöstjärnor till stora pirajastim och sälshow. Verkligen häftigt museum som är värt ett besök även en solig dag!

Efter ett par timmar på Den Blå Planeten åkte vi tillbaka till hotellet, hämtade upp vårt bagage och tog eftermiddagståget tillbaka till Stockholm! Trötta, men mycket nöjda med vår minisemester i Köpenhamn och med massa nya upplevelser.

Åka dit:

Tåg går direkt till Köpenhamns central och det tar ca 5 timmar från Stockholm. Tips: SJ brukar ha riktigt låga priser i sin sommarkampanj om man bokar tidigt, gå med i SJ Prio så får ni mail innan kampanjen börjar! Flyg med t ex SAS 1 timme från Stockholm.

Bo:

Det finns massor med bra hotell i Köpenhamn i alla prisklasser men det kan vara värt att bo centralt så man kan promenera till t ex Tivoli. Vi bodde på Scandic Copenhagen som var mycket barnvänligt och bra med ett stort lekrum och barnmeny i restaurangen. http://www.scandichotels.se/Hotels/Danmark/Kopenhamn/Scandic-Copenhagen/

Göra:

Tivoli: Köp entre och åkpass i förväg så får du rabatt och går före ev kö vid entren. http://www.tivoli.dk/en.

Den Blå Planet: Även här får man lite rabatt om man köper entre i förväg på http://www.denblaaplanet.dk/se.