Odense Zoo

(Danmark, Odense, Odense Zoo)

schimpansernas ö sett från lejonberget

Matning av lemurer

Tiger vid tigerträning

Idag har vi varit vi agerat testfamilj på Odense Zoo. Besöket skedde den 3 juli en söndag 2016. Med tanke på att detta röstats fram som ett av Europas bästa Zoo var där väldigt lite folk och stundtals kände vi oss nästan själva. Sen kan väldret ha spelat stor roll då det ösregnade på morgonen och det avskräckte nog många från att åka. Det var också mycket märkligt väder under hela dagen där solen sken ena stunden och sen öste regnet ner i 5 minuter för att sen upphöra och ge solen plats 5 minuter senare.

Familjen består av en treåring och en nioåring samt en mamma och en pappa. Vi åkte med vår husbil och bodde på Odense city camping som låg 2.4 km bort. På morgonen tog vi och packade med oss ihopfällbar skrina, mat och lite extra kläder och cyklade bort till parken från vår camping. En väldigt trevlig cykeltur genom en skog och längs med vattnet som rinner genom Odense.

Väl i parken tog vi oss in och mötte väldigt trevlig och hjälpsam personal vid entrén. Dagen innan hade vi kollat upp att man kunde köpa extra biljetter för att möta en del djur nära inpå och vi köpte till möjligheten att få mata giraffer på internet kvällen innan.

Parken är lummig med mycket grönt och stora träd, trots att den ligger mitt i centrala Odense. Vi hade tittat på schema över matning av de olika djuren kvällen innan insåg att det skulle bli lite stressigt om vi skulle försöka se alla då parken är svår att navigera ifrån början. Då parken delas av vattnet som rinner genom Odense var man tvungen att ta sig över broar vilket gjorde att det tog en stund att ta sig från ena änden till den andra. Det blev en hel del spring då matning av tigrarna kl 12 var i ena änden och sen var matning av makakerna i andra änden kl 12.30 för att vi sen skulle hinna till matning av schimpanser kl 13.15 fick vi gå tillbaka igen då de bor grannar med tigrarna.

Det fanns ett litet eldrivet tåg som för 20 Dkr tog dig runt parken. Väl vart den pengen för möjligheten att se alla och få en uppfattning om vad som fanns. Sen var det lättare att själv ta sig runt efter tågturen. Vår 3 åring som är tokig i tåg tycket nog den turen var den bästa på hela dagen.

Vi upplevde tyvärr att en del av djuren hade små burar till ytan och de verkade lite rastlösa. Dock var det lätt att komma nära djuren och vi fick uppleva många på nära håll. Där fanns även en hel del ungar, lejon, minigrisar, marsvin, sjöko, giraff (den var bara 10 timmar gammal när vi fick se den då den fötts på natten), apungar av olika arter samt kamel.

Vi upplevde också att där var en bra bredd av olika djur, allt från exotiska sibiriska tigrar till små minigrisar och kaniner. Det fanns något för alla. Den så kallade savannen var tyvärr ingenting att se då där enbart gick zebror denna dag. Där var också ett stort område som de spärrat av som skulle vara någon form av våtmark. Där var bara en massa vass och inga djur alls.

Störst behållning hade både vi och barnen av de två tillfällena när vi var inne och fick mata djuren. Lemurerna var roligast att mata. Detta var tänkt att det skulle skett utomhus på deras ö men då det regnade till och från under dagen fick det ske inomhus till för besökares förtjusning. Vi fick följa med in i köket där en av skötarna förberett deras mat. Vid detta tillfälle skulle de få bitar av morötter, mango, banan och äpplen stod på menyn denna eftermiddag. Vi fick ta på oss gummistövlar och tvätta oss noga för att inte föra med oss några konstiga bakterier in till djuren. Innan vi gick in fick vi även se en kort information om djuret samt se kraniet av en lemur samt en päls som tillhört ett gammalt djur som dött en naturlig död på djurparken. Sen fick vi gå in i deras bur med våra skålar. Självklart blev vi väldigt populära. Vi fick hålla upp skålarna och djuren fick komma till oss. Vi fick inte klappa dem utan bara erbjuda dem mat. Det funkade jättefint för båda barnen som tycket det var enormt roligt.

Vi passade även på att för 70 Dkr få möjlighet att mata girafferna. Dock blev det inte riktigt som tänkt då de under natten innan fått en ny liten giraffunge som när vi kom till parken då bara var 6 timmar gammal. Detta gjorde att vi inte kunde mata utomhus på den upphöjda terrassen. Vi fick istället komma in till Giraffernas hus och mata dem med pelletsliknande foder från handen genom gallret. Även om upplevelsen säkert hade varit annorlunda om vi fått vara ute blev det bra och barnen skrattade glatt när de kom med sina långa sträva tungor och slickade i sig det goda vi erbjöd.

Parken hade också många fina picknick ställen för medhavd mat. Många bord och bänkar var i direkt anslutning till en bur med något djur. Man kunde välja och sitta under tak och titta på schimpanserna på nära håll och ha koifiskar simmandes under fötterna eller så kunde man sätta sig vid bondgården och få sällskap av en minigris vid lunchen.

De fanns en del matställen men huvudsakligen erbjöd de snabbmat i form av hamburgare, korv, glass och läsk. Dock erbjöd restaurangen Chunga 25% rabatt på alla mat mellan 17-18.30
Hamburgarna var goda oh fräscha och priset blev rimligt när vi fick rabatten. Vid denna restaurang fanns också en fin relativt ny leksplats som bjöd in till vattenlek, klättring, rutschikanor och bus.

Där fanns praktiska träskrindor med små bänkar som små barn kunde åka på att hyra för 35 Dkr för en dag. Väl värt att slippa släpa på kläder och picknick om man ha det med sig.

Med andra ord en bra dag med många upplevelser i en trevlig, mysig park.