Lyckad resa från Sthlm till Muminvärlden inkl hotell med vattenland

Skräckblandad förtjusning över Mårran trots B-installationen

Fantastisk häxa gjorde 5-åringen riktigt nervös

Snusmumriken var klockren

Sista veckan i Jjuli hade vi planerat en semesterresa som vår dotter på 5 år fått i födelsedagspresent, till Muminvärlden i Finland. Hon var mycket spänd på att få åka båt också, och det skulle bli ännu en överraskning i och med att vi bodde över på hotell med vattenland (hon älskar rutschkanor).

Jag hade planerat detta så att vi skulle åka på kvällen med Silja (Coop-rabatt) och sova på båten (valde hytt med fönster på ditvägen och utan fönster på hemvägen, så hon fick uppleva att titta ut och förstå att hon faktiskt var på en båt hela vägen på ditvägen). Båten kommer fram tidigt på morgonen och jag tänkte att vi skulle vara lite för trötta för att kunna njuta av mumindalen under en hel dag, därför bokade jag in oss på hotell Karibia en natt och då fanns ju chansen att vara på hotellets fina vattenland under den dag. Efter en god natts sömn och hotellfrukost kunde vi vara på Mumindalen en hel dag och sedan ta båten hem kl 20.

Planen funkade över förväntan. Båtresan dit var spännande och vi åt god seafood på båtens fiskrestaurang. Kanske kom vi i säng lite väl sent och sedan hade jag ställt klockan på morgonen så att vi hade en halvtimme på oss innan båten skulle vara framme, och trodde att jag satt mobilen på flygplansläge. Av någon anledning var flygplansläget inte på, och mobilen ställde om sig till finsk tid under natten. , med resultatet att mobilen väckte oss en timme för tidigt. När vi väl insett detta var alla för pigga för att somna om så vi bestämde oss för att äta frukost på båten. Kön till buffén var jättelång och vi valde att satsa på den dyrare och lyxigare alternativa buffén där det var några enstaka gäster och jättegod mat inkl lyxiga våfflor.

Vi var alltså nöjda men trötta när vi kom av båten och åkte raka vägen till hotellet. Där visade det sig att vårt rum var färdigt och vi fick checka in redan kl 08! Vilken underbar service, vi kunde lägga oss hela familjen och ta en tupplur på 1,5 timme innan vi helt utan extra kostnad kunde ta oss ner till vattenlandet och vara där hela dagen. Dottern (och min man som också älskar rutschkanor) var själaglada och rutschade av hjärtans lust. Dottern tyckte till och med i efterhand att vattenlandet hade varit roligare än Mumindalen… Vattenlandet var stort, med en rejäl vanlig pool, flera bubbelpooler, liten utomhusdel, grottor med strömmar, ång- och torrbastu samt en mindre och två lite mer häftiga rutschkanor. Det fanns även en småbarnspool som var fin. Vår 5-åring kunde åka alla kanorna, även om hon åkte tillsammans med pappa i ena rutschkanan som var med uppblåsbara ringar (vilket det stod att man inte fick men som verkade ofarligt och de stod inte och kollade sådant) och behövde lite pepp innan hon vågade sig på den andra som hette ”black hole”… Hamburgerstället inne på vattenlandet serverade helt Ok hamburgare. På kvällen kollade vi runt på hotellets restauranger och kan verkligen rekommendera pizzastället i källaren (istället för O’learys som verkar  göra sin mat från trista halvfabrikat). Denna pizza är Finlands mest ambitiösa, egengjord pizzadeg och tomatsås, spännande ingredienser och enastående god.

Hotellet var alltså mycket prisvärt, det gick att boka extrasäng utan problem eller extra kostnad, vattenlandet ingick och det hade en jättebra pizzarestaurang. Hotellfrukosten var dock ingen höjdare. Visst fanns det ett stort utbud men kvaliteten var inte imponerande, äggröran måste varit från dunk för den såg alldeles homogeniserad ut, juicen från koncentrat, skinkorna och ostarna massproducerade billiga varianter. Inte så konstigt med tanke på den stora mängden barnfamiljer som bodde på hotellet, den stora frukostmatsalen var proppfull och många tycks lassa jättemängder frukostbuffén på barnens tallrikar med resultatet att mer än hälften blir kvar på tallriken och slängs, inte konstigt att hotellet inte satsar på kvalitet med sådant hårresande matsvinn. Det blir ju en ond cirkel, maten upplevs som tråkig och äts inte upp. Jag önskar verkligen att folk tänkte till lite mer när de tog mat från bufféer och tog ansvar för att matsvinnet skulle bli så litet som möjligt.

Mumindalen var ca 25 minuter med bil från hotellet, men man måste parkera på ”Muminparkering” i Nådendal och får sedan skjuts med buss fram till gågatan där man går för att komma ut till Mumin-ön som är helt bilfri. Så räkna med en timme innan ni är helt framme vid Mumindalens portar. Förköp biljetterna på nätet och ni får lite rabatt. Väl inne är Mumindalen en fint uppbyggd miljö som passar kanske de mindre barnen bäst, med alla muminfigurer utklädda och kramvänliga och enkla teaterföreställningar. För vår 5-åring var detta perfekt, hon älskade att leka i muminhusen och stod och stirrade fascinerat på Mårran i hennes grotta som bara var en docka bakom en glasvägg, ett äldre barn skulle ha upplevt detta som jättetråkigt troligen för installationen var verkligen inte så imponerande. Skådespelarna gjorde hela upplevelsen levande, Snusmumriken var fenomenal med sitt nöjda, sävliga leende och Häxan var också suverän, log aldrig och såg riktigt butter ut med spindlar i håret. Dottern var livrädd för henne först men sedan bestämde hon sig för att ge Häxan en grej hon hade pysslat ihop i en pysselhörna och då tog häxan den, tittade buttert på den och sa nådigt ”bra!” helt utan att le, då vågade dottern ställa sig bredvid henne för ett foto… J Det fanns gott om chanser att krama muminfigurerna och alla kunde prata svenska, även om de mest pratade finska. Det fanns även en svensk variant av teaterföreställningen, som också var på en nivå som främst mindre barn uppskattar. Vi som föräldrar upplevde att mumindalen var ett trevligt utflyktsmål även för oss, vädret var fint, det var en mysig ö och man kunde ha med sig picknick, det fanns till om med en fin liten badstrand (dock var det tyvärr algblommining när vi var där så det gick inte att bada). Vi åt mat på den stora restaurangen med terrass som serverade buffé, den var helt Ok god och vällagad och faktiskt mer prisvärd än pizza/pastastället med tanke på att det ingick bra salladsbuffé, dryck och kaffe. Souvenirbutiken var stor och hade massor av fina leksaker och muminsaker för vuxna men var rejält dyr, dessa saker går att beställa på nätet till billigare pris. När mumindalen så stängde kl 18 hade vi fått vårt lystmäte trots att vi dök upp efter kl 11, och tog oss tillbaka till båtterminalen med gott om tid till att båten skulle avgå. Under hemresan åt vi på samma goda restaurang och kom fram innan kl 07, insåg att det inte fanns några caféer i området som redan var öppna och åkte hem för att äta frukost.

Sammantaget var resan mycket lyckad och en jättebra 5-årspresent för dottern. Kostnaden för båtresa t/r (inkl bil) med 4-bäddshytt (fönster på ditvägen, insideshytt på hemvägen) samt en natt på hotell Karibia var 3500 kr med Coop-rabatt. Då tillkommer inträde till Mumindalen som billigast beställdes själv på nätet för 27 Euro/person.  Sedan blir det förstås utgifter för middag på båten 2 ggr, frukost ankomstdagen, lunch på vattenlandet, middag på kvällen och lunch på mumindalen. Hotellets rum hade kylskåp så det gick bra att ha med sig lite snack för att hålla kostnaden nere, men på båten fanns det ju inget kylskåp. Rekommenderas främst för 4-7 åringar, möjligen lite yngre eller äldre om de verkligen gillar muminsagorna.