En trevlig dag som testfamilj bland hajar och krabbor

(Danmark, Hirtshals, Nordsöen Oceanarium)

Hajutställning

Första akvariumet vid ingången

Bilder / text om fiskar som ska finnas

Vår familj två vuxna och två pojkar 10 och 8 år blev utvalda att vara testfamilj till Nordsöen Oceanarium i Danmark.

En dag i augusti då vädret var lite dåligt bestämde vi oss för att åka dit, vi åkte från Särby och vårt campingläger där. Resan gick fort tog knappt 1 timme att köra, bra vägar och mycket lätt att hitta dit. Bra med skyltar och man ser byggnaden från vägen med flaggor och stora skyltar.

Vi valde att komma tidigt så vi var där strax efter de hade öppnat Kl.9.00. Stor bra parkeringsplats utanför. Vi visade våra biljetter och plippade dem själva för att komma in.

Direkt efter vi kom in var det dämpad belysning och man såg ett halvstort akvarium som var upplyst med massa fiskar i. Barnen tittade länge och och försökte hitta olika fiskar.

Vi gjorde däremot allt som fanns utom att rita teckningar som fanns att göra i en hörna, barnen tyckte det var tråkigt och rita kunde de göra hemma.
Men ritbordet var uppskattat av yngre barn det såg vi, många ritade där och satte upp sina bilder på väggen.
Inomhus fanns flera olika akvarium och ett väldigt stort i mitten av byggnaden, detta kunde man titta på från olika våningar om man ville. Högst upp kunde man även gå in på smal brygga och se rakt ner i akvariumet som var helt öppet. Man kunde även köpa mat och mata fiskarna vilket vi såg först när vi gick ut. Lite otäckt att stå där med så mycket vatten under en och bara ett räcke som skydd. Varmt och fuktigt var det men grabbarna gillade det verkligen.

Vi kikade ner i de stora tankarna där det fanns fiskar och krabbar och andra små djur som skulle bli mat till fiskarna.

Vi höll koll på de olika tiderna och såg när dykaren dök ner och hand matade fiskarna i det stora akvariumet, roligt och barnen tyckte det var skoj.

Vid varje akvarium finns det bilder och skyltar på vilka fiskar som ska finnas.

Utomhus kunde barnen ligga på brygga och mata krabbor, uppskattat av alla barn som låg där, krabborna var dock inte så hungriga.

Vi var med vid matningen av sälarna utomhus, väldigt uppskattat och roligt tyckte barnen men otroligt mycket folk och det var fullt på läktare och svårt att se ordenligt på nedersta platserna.
Att gå i tunneln under sälarna och se dem simma ovanför var häftigt och barnen stod där länge och tittade. I denna tunnel fanns även en mindre utställning som handlade om sälarna.

Utomhus fanns även en mindre lekplats med rutschkana och sandlåda, man kunde gräva efter äldestenar i en stor sandlåda. Man kunde stå i fören på en båt och känna hur det var på havet i full storm.
Man fick se skelettet av den stora valen som strandat i Danmark. Bredvid fanns även ett rum med hajutställning vilket vi var nära att missa då det inte fanns skylt om det.

Toaletter fanns det överallt, barnrum med leksaker och hissar till de olika planen.
Det fanns även bord och stolar inomhus och utomhus för att äta matsäck.

Det fanns en restaurang med barn meny och annan meny mest fisk såklart.

Vår familj behövde inte en heldag för detta ställe, det var inte så stort som vi trodde efter att ha läst broschyrerna.
Det är dämpad beslysning så det är svårt att ta foton ordentlig, det finns smala trappor man får ha koll på.
Vi stannade ca 5 timmar och då hade vi gjort allt flera gånger. Vi vuxna tyckte det var lagom stort för att kunna släppa barnen lite fritt på ett plan, de kunde inte komma bort på något vid då allt gick runt.
Vi kan rekommendera det om man har vägarna i Nordjylland men vi tycker inte man ska köra dit om resvägen är lång. Yngre barn uppskattar det säkert mer än våra lite äldre pojkar.

Något som är bra att veta är att allt är på danska, vilket är svårt att förstå även för oss vuxna.