Testfamilj till Liseberg sommaren 2017

(Sverige, Göteborg, Nöjesparken Liseberg)

Det var Måndag morgon den 14 augusti som vi först åkte med bussen från Virserum till Växjö och därefter tog vi tåget tlll Göteborg. Det var mor på 37 år med dotter 13 år, son på 8 år och dotters kompis på 12 år som åkte dit. Vi åkte en dag tidigare innan vi skulle testa så många karuseller som möjligt men vi gick in till Liseberg på Måndags kvällen då vi hade köpt platsbijetter innan för att titta på säsongs avslutningen på Lotta på Liseberg. Detta var mycket trevligt sen gick vi runt i parken och tittade på vilka karuseller som såg roliga och läskiga ut. Vi passade även på att spela på olika spel för att se om lyckan fanns hos oss denna gången också men denna gången blev det inget. Sen tog vi och köpte med oss lite kvälls mål innan vi gick ut för att ta oss till vårat vandrarhem som inte alls ligger långt från Liseberg. City apartment hotel. Vi avslutade kvällen med att spela kort och sen var det dags att sova så vi skulle orka med en hel dag på Liseberg.

När vi vaknade så gick jag ut till affären som inte alls låg långt ifrån vandrhemmet och köpte oss frukost och mellanmål att ta med oss in på Liseberg. Vi gick till Liseberg så vi var där lagom till de öppnade det var redan en lång kö men som tur var så slapp vi ju stå i den eftersom vi hade den turen att vinna. Vi började med helix som är en berg o dalbana med otäcka lopingar barnen gillade den mycket det var bara synd att köerna var så långa så vi åkte den bara en gång. Själv var jag rädd men den var ändå rolig. Sen gav vi oss på Liseberg banan men den var inte alls lika läskig utan den får man en sån härlig känsla i kroppen av att åka. Så den åkte vi ett par gånger men det var ju även kö till den som många andra. Sen gjorde vi så att vi delade upp oss så vi skulle hinna pröva så mycket som möjligt. Jag och sonen prövade kanin resan som var mycket mysig att åka. Den satt man och åkte runt i på vatten och fick se fina rörelse kaniner helt fantastiskt vad de kan hitta på. Vi passade även på flera av de karuseller som är på det området för de lite mindre barnen. Kaffe kopparna, båten lilla lots, kaninlandsbanan där satt man i en bil och fick trampa på tramper och samtidigt höra på när de berättade om kaninerna och sen kunde man se ut över lisebergsområdet. Måste säga att upplägget på parken är mycket bra och även en vacker park att vandra runt i om det är så att man inte är sugen på att åka karuseller. När det sedan var dags för lunch så samlades vi och vi åt plättar i plätthuset och så fick tjejerna berätta vad de hade åkt men de hade mest stått i kö så de hade inte hunnit med så många men de hade åkt släng gungan, shang high, colorado och så hade de köpt sig slusch. kållorado var också en mycket trevlig attraktion som vi åkte flera gånger man blir lite blöt men det får man stå ut med. Vi hade ju regn ponchos på oss eftersom vissa stunder regna det också. Vi hade tänkt pröva på flum rider men den var tyvärr stängd när vi tänkte att vi skulle åkt den. Något som också var roligt var att gå in i kristallsalongen där man fick spegla sig överallt men vi såg inte alls kloka ut någonstans men ett gott skratt fick vi i alla fall. Vi prövade även radio bilarna där jag lät sonen styra men oj va myckt krockar det blev så jag fick till slut hjälpa till att styra. En annan attraktion som vi också prövade på flera gånger var balder en trä berg o dalbana. Läskig även den men så rolig även den. Den var mysig att åka i när mörkret började komma. Vi köpte oss även varsin biljett för att se hur nya attraktionen valkyria kommer att vara. Det var ett läskigt äventyr för att bara sitta i en rörande stol med vr-glasögon på sig och se en uppförsbacke som avslutades med en snabb fart i nedförsbacke. Sonen och jag tog även en tur i skepp o skoj där får varje barn ett körkort när man kommit fram. Jag hade gärna gått in i spökhuset gasten men dit ville jag inte gå själv och ingen av barnen ville hänga på så det får bli en annan gång. När det började närma sig slutet av dagen och mörkret hade kommit så tog vi några varv i parisehjulet och såg ut över Göteborg. Barnen sprang sista halvtimmen och åkte balder och jukebox de ville hinna så mycket som möjligt när det inte längre var så mycket köer. Men vi hade en fantastik dag och vi somnade ovaggade på vandrarhemmet sen. Dagen efter tog vi spårvagnen till centralen och låste in våra väskor och så tog vi en shopping tur innan tåget gick hemåt. Men kan varmt rekomendera Liseberg till alla och från 1 år och uppåt så finns det alltid något att hitta på. De allra minsta barnen kan vara i busshållsplatsen där kan man leka och hälsa på de trevliga kaninerna är man lite äldre så finns det trevliga blommor, restauranger och underhållning att titta på. Så vi lär ju åka tillbaka dit men försöka åka i september och hoppas på mindre köer.