Järvsjö i Jämtland

(Sverige, Järvsjö, Järvzoo)

björnen zoo

Efter två somrar med utlandssemester tyckte vi att det var dags för lite turistande hemma i Sverige istället. Vi är en familj på fem personer, men i slutänden vara det bara fyra som följde med. Den femte, 17 år, var svårövertalad eftersom hon hellre stannade hemma med vännerna.

De yngsta, som är 4 och 8 år gamla, följde i alla fall med. Vi hade en riktigt trevlig resa norrut! Det hela började med att vi packade in oss i bilen, och körde iväg. Några minuter efter starten var vi sedan tvungna att stanna, eftersom barnen hade hunnit bli hungriga mellan frukost och avfärd. Ett hett tips är att ta med sig matsäck som barnen kan äta i bilen, eftersom ni då slipper stanna. Vi hade också ljudböcker i iPod-spelare förberedda åt dem, och det rekommenderas verkligen.

Runt fem timmar senare var vi framme i den lilla orten Järvsö, i Ljusdals kommun. Med sina små butiker och många pizzerior är det en mysig liten by. Framförallt är den också omgiven av helt fantastisk natur, med sjöar, skog, och berg. Utöver det har byn även djurparken Järvzoo, vilket var själva anledningen till att vi åkte dit.

Vi lyckades ta oss till incheckningen och fick sedan tillgång till vår lilla stuga. Den var mysig och kändes typisk för en uthyrningsbar stuga. Allt fungerade, och värmen var påslagen redan innan vi kom dit. Trots att det var sommar, så var temperaturen nämligen åt det lägre hållet. Barnen fick välja varsitt rum, eftersom det fanns fler rum än personer i familjen. Åttaåringen var nästan i extas när han fick reda på att han också fick välja säng helt själv.

Det stod att stugan rymde åtta personer, och det gjorde den helt klart. En bäddsoffa, tre sängar i ett rum, två i ett annat och en dubbelsäng i ett tredje fanns det. Utan tvivel går det alltså in även en betydligt större familj i stugan som vi hyrde.

Allt var i toppskick, utom underlakanen. De var väldigt slitna, och såg färgmässigt lite väl använda ut. Istoppstäcken och påslakan var det dock inget fel på alls! Dessutom fanns det många extrafiltar, ifall någon skulle känna sig kall på natten. Detta var speciellt viktigt för pappa i familjen, som ville mysa med sin nya no deposit bonus.

På morgonen började vi med en egeninköpt frukost innan vi gav oss iväg. Destinationen var, såklart, djurparken, där de bara har nordiska djur. Framförallt löftet om vargar och myskoxar lockade åttaåringen något otroligt.

Parken har inte bara djur i naturliga miljöer, utan också ett djungelgym. Där kunde barnen leka hinderbana i nästan en halvtimme innan vi började promenera genom zooet.

Det är en lång vandring om ni vill ta er igenom hela parken, men det finns skrindor att låna vid behov. Det faktum att vi gjorde det kan ha räddat hela den dagen för oss. Utöver skrindor så finns det också en grillplats och kiosk ungefär på mitten av träpromenaden. En liten matsäck rekommenderas dock ändå om ni åker till parken. Det finns nämligen inget att äta utanför rastplatsen, och den är en bit bort från båda ändarna av träpromenaden.

Det var lite småregnigt och kallt just när vi var i parken. Detta gjorde att djuren var extra pigga, och att det var väldigt lite folk där. Björnmamman och hennes ungar imponerade väldigt mycket på yngsta barnet!

Efter djurparken besökte vi en av byns pizzerior, och i sin helhet blev det en riktigt bra dag. Å ena sidan saknades sol och värme. Å andra sidan lyckades vi till och med få syn på lodjuren!

Ett besök till Järvzoo rekommenderas varmt. Det är en resa som fungerar för barn oavsett åldrar, så länge de går med på att följa med! Dessutom kan man spendera en eller två dagar med att vandra runt i skogarna, eller kolla in bergen. Det krävs dock att barnen är lite äldre än vad vår yngsta var, då han tröttnade väldigt snabbt.

Vi var alla väldigt nöjda med vår lilla resa. Särskilt kul tyckte barnen det var med just djurparken, även om den äldre även njöt av vandringarna!