Bilsemester till Italien 2005(lång berättelse)

(Tyskland,Österrike,Italien, Liseberg,Gardaland)

Gardaland

Venedig

BILSEMESTER TILL ITALIEN

I Början av september  var det då äntligen dax att genomföra den resa vi gått och längtat efter hela sommaren.Att våra bästa kompisar och deras lilla 6-månaders tjej skulle åka samtidigt gjorde det bara ännu roligare! Vår dotter var då 6 år och sonen 2år,min lilla dotter låg mkt bekvämt inne i min mage,inget gott Bardolino vin för mig på semestern med andra ord...

Första dagen åkte vi till Göteborg för att ta färjan över till Tyskland.Våra kompisar åkte över Danmark,men eftersom vi har släkt i Gbg valde vi den rutten.
Vi stannade till Precis innan Gränna och åt medhavd lunch på ett litet raststopp nere vid vattnet innan vi åkte åt varsitt håll.

Väl framme i göteborg blev det såklart ett besök på Liseberg som i mina ögon är mkt bättre än Gröna lund.Universeum var också en höjdare,allra mest poppis var att klappa rockorna.

Dagen efter var det dax att kliva på färjan,vi åkte på kvällen och det var jättemysigt att se ut över skärgården medans vi åt av deras buffé som tyvärr inte var någon höjdare.

Nästa morgon vaknade vi i Tyskland,kiel och rullade av båten med fjärilar i magen,nu började äventyret!

Första natten blev lilla staden Goslar som ligger i Harz området,jättevacker gammal stad som ligger nedanför höga gröna berg.Där hade våra vänner redan bokat 2 vindsvåningar åt oss genom turistbyrån.Vi bodde mitt i gamla stan med en mysig innergård och jättefin utsikt över takåsarna.

Innan vi reste satt jag flera timmar vid datorn och surfade runt för att hitta mysiga städer att stanna vid. När det gällde tyskland kan jag verkligen rekommendera den här sidan :http://www.tyskland-info.com/pages_se/index_se.html
Dom 2 följande stoppen hade vi förbokat rum och det var i den gamla mysiga staden Bamberg och i Salzburg. Salzburg hade jag gärna stannat fler dagar i.

Vi gjorde så om dagarna att vi åt frukost på hotellet,sen såg vi till att vi satt i bilen vid 9-tiden.Sonen som somnade lätt i bilen sov som en stock ca 1-2 timmar,därefter underhöll vi honom en timma för att sedan stanna och äta lunch och springa av oss.Därefter körde vi 3-4 timmar till med stopp,lilleman somnade en gång till så då körde vi på.Vid 15,16 -tiden var vi framme vid nya hotellet och hade lite tid att strosa på stan.

Vi sov 2 nätter i Klagenfurt i södra österrike hos en kompis som gått och kärat ner sig i en österrikerska,tur för oss ;).Där fanns en jättefin sjö som hette Wörthersjön.Vi gjorde en massa utflykter till närliggande borgar,jättespännande! Vi hann även besöka en appark där man fick gå fritt bland makaker,det var hur poppis som hellst!

Nu var det äntligen dax att resa in i Italien,ivanliga fall brukar vi åka så att man reser in genom Brennerpasset/Bolzano och Garda sjön.Nu reste vi in från nord/ost vilket i inte alls var lika vacker väg i mina ögon,en liten besvikelse faktiskt.
Väl i Bibbione chekade vi in på lägenhetshotellet vi beställt genom Sembo.Vi hade en lägenhet som rymde båda våra familjer,så det blev var sitt sovrum för varje familj.
Vi var i Bibbione i mitten av september så högsäsongen var på väg att ta slut.Vi bodde i utkanten så där hade man stor plats på stranden.

Bibbione,vad ska man säga?Stranden=superfin och barnvänlig,lagom långgrunt.Staden=resturanger,barer och affärer.Inget gemytligt alls.Om man tar det för vad det är=semester ort så var det helt ok.Framförallt om man först och främst vill bada och slappa med barnen.Annars har jag svårt att se att vi återvänder just dit.Så fort man klev in i en affär eller resturang pratade folk tyska med oss.Det kändes som det var ett vanligare förekommande språk än italienska.
En dag åkte vi till Venedig,det var supervarmt den dagen och jättemkt folk.Jag tycker att många säger att det luktar så illa där på sommaren men vi hade tur.Jag tyckte inte alls att vattnet var skitigt eller att det luktade på ngt sätt... Vi gick aldrig in på ngt av sevärdigheterna vid Markusplatsen utan strosade runt och tillät oss gå vilse i smala gränder.Tyvärr hade vi vagn med till 2-åringen vilket egentligen är en omöjlighet med alla trappor,men han skulle å andra sidan aldrig ha gått en hel dag...

Efter en vecka av sol och bad åkte vi till Gardasjön och Gardaland.Ungarna hade jätteroligt och vi vuxna med.På kvällen åt vi nere vid vattnet i Peschiera del Garda,såååå romantiskt!!! suck!

Nästa natt tillbringades vi slottet Neuschwanstein,det är det slottet som använts som "förebild" till Disneyworlds sagoslott.Det är väldigt vackert men med tanke på att det är en av Tysklands största sevärdigheter blev väl helhetsintrycket ett ; nja!

Här efter skiljdes våra vägar med våra vänner.Dom körde på upp mot sverige medan vi tog det lite lugnare och tog en heldag i den lilla  medeltidsstaden Rothenburg ob der Tauber.Vi var där en gång när vi körde Romantiska vägen och föll direkt! Nu skulle vi aldrig kunna köra förbi utan en natts stopp.Rothenburg är som att kliva in i en sagostad med sina korsvirkeshus och portar.Man kan även gå på ringmuren nästan runt hela staden.
I Rothenburg finns även en Mega stor julaffär med allt man kan tänka sig.Den älskar barnen att gå omkring och titta i,allt blänker och gnistrar.Fast det gäller att hålla reda på deras små händer för det finns alla prisklasser och nästan alla julgranskulorna är av glas!
Där brukar en stor del av den återstående reskassan gå åt :)

Vi fortsatte sedan hemmåt i lugn takt och kom hem med en massa intryck.Största tjejen var jättenöjd med allt hon hunnit se och gjort.Det roliga är att vi inte spenderade mer pengar allt som allt än vad en annan familj vi känner gjorde på en vecka i Alcudia i augusti.Visst,dom bodde på en ving resort,men ändå...

Vi tycker verkligen om att bilsemestra och det är om inte annat ett roligt alternativ till att flyga.Jag sitter redan med en alternativ resväg i huvudet,vi får se om och när det blir verklighet bara.