Legoland

(Danmark, Jylland, Billund, Legoland)

Imponerande bygge på Legoland

Egentligen hade vi tänkt vänta med denna resa tills efter utlandssemestern men kalendern i September månad var fullbokad och längre fram såg det inte bättre ut. De biljetter vi fått gällde dessutom bara denna säsongen ut. Lite impulsivt bestämde vi oss för att åka så fort vi fått ett ställe att övernatta på. Detta visade sig vara lättare sagt än gjort. Vi kollande över de flesta sajter med hotel, stugor, vandrarhem i Danmark. Först när vi flyttade oss längre ifrån Legoland hittade vi något som var ledigt.
Vi startade resan genom Skåne och stannade vi lunchtid till på populärt matställe strax innan Öresundsbron innan vi fortsatte vår resa. Med lånat brokort blev överfarten nära hälften så dyr. Vi fortsatte vår resa genom Själland, Storabeltbron och Fyn. En kort fika paus utanför Odense var behövligt. Bara fem mil senare var vi framme i Fredericia. Hotellet som var bokat hette Sjömashotellet, ett familjehotell i centrala staden. Vid första anblick blev vi lite skraja men rummen var jättetrevliga och frächa. Enkelt inredda med tre enkelsängar. en bäddsoffa bord och skrivbord. Det är insidan som räknas! Vi ställde ifrån oss våra saker vilade en stund och läste broschyrer om Fredericia. Solen hade stått på genom fönstret så värmen var så hög att vi valde att lämna rummet och ge oss iväg på upptäcksfärd. Vi tog bilen till Danmarks största lekplats. Ett paradis för barnen och helt gratis!!!. Här fanns allt du kan tänka dig. Båtar att ro med, trampbilar, Tarzanskog, djur, lekplats, labyrinttunnlar, grotta. Jag har säkert glömt något. Barnen hade jätteroligt och ville inte åka tillbaka till hotellet.
Efter en lätt kvällsmat gick vi ut i den vackra sommarkvällen och tittade oss omkring centrum. Min man och jag var verkligen imponerad. En jättemysig stad med havet inpå, gamla korsvirkeshus, mysiga gågator m.m. Vi återvänder gärna hit.
Barnen somnade gott till skillnad från oss vuxna. Det var varmt och trafiken utanför fönstret gjorde det svårt att somna in. På morgonen funderade vi båda på hur mycket sömn vi egentligen fått.
Efter allt fix väntade en hyfsad frukostbuffé i matsalen. Barnen var lite kinkiga med maten eftersom den inte smakade som vanligt.
Vi packade bilen och åkte de fem milen til Legoland. Barnen hade höga förväntningar och var helt uppspelta när vi kom fram. Väntan på att det skulle öppna var besvärlig.
Vi lade upp en strategi om att åka så mycket karuseller som möjligt i början för att slippa de långa köerna. Detta visade sig vara ett smart drag!! Vi hade åkt nästan allt innan maten plus att vi hade hunnit med en teaterföreställning. Efter maten gick vi omkring i miniatyrstaden bland alla imponerande byggen! Magarna fick vila en stund innan vi gick på åkandet igen. Vi avverkade resten av karusellerna och valde sedan ut våra favoriter att åka en gång till. Köerna var betydligt längre nu och väntan blev seg. Trötta började vi fundera på hemfärden vilket barnen protestrade emot. Efter ett löfte om att göra ett besök till på den fantastiska attraktionen Atlantis och äta glass, gick vi alla trötta och mycket nöjda mot utgången. Vi hade knappt hunnit ut från parkeringen förrän två barn hade somant in. Tystnaden blev nästan total och gav oss föräldrar tillfälle att smälta alla intryck efter en hård arbetsdag.
Resan hem flöt på bra fast tröttheten gjorde sig påmind när vi hade svensk mark under fötterna. De sista milen var riktigt jobbiga.
Väl hemma gick vi direkt i säng. Jag tror jag sov innan huvudet landade på kudden.