Två familjer på vift i Kroatien.

(Kroatien, Istrien, Pula)

Inne på amfiteatern i Pula.

Regnar det så regnar det rejält!

Alltid nära till vattnet i Rovinj.

Fredag den 13 juni 2008. Solen skiner. Den blomstertid nu kommer. Rektorn håller tal. Glass på skolgården... Äntligen sommarlov!

En timme senare sitter vi i bilen på väg söderut. Kl 17.30 avgår färjan från Trelleborg mot Sassnitz. Härligt att vara på väg! Väl framme i Tyskland stoppas barnen om med kuddar och filtar och sen kör vi hela natten. Framåt morgonkvisten tar vi en välbehövlig sovpaus på två timmar innan vi käkar frukost på McDonalds någonstans i Tyskland.

Runt nio på lördagkvällen är vi framme på camping Bi-Village. Där möts vi av vår glada värdinna Natasha (som säger yes, yes, yes, yes hela tiden enligt barnen). Hon hoppar in i sin lilla blå skrotbil och visar oss vägen till våra mobile homes. Vi bäddar och käkar pizza innan vi somnar sött!

Söndagen ägnar vi åt att utforska campingen. Den är jättestor, med 3 poolområden, 3 restauranger, 2 barer, diverse butiker, studsmattor, fotbollsplan, ja allt man behöver! Det är rent, fräscht och fullt av vackra blommor. Eftersom poolerna är stängda mellan 13 och 15 tar vi ett dopp i det ljuvligt varma Adriatiska havet. Som på de flesta andra ställen i Istrien är det en stenstrand och det tar en stund att vänja sig vid att få badskorna fulla med småsten....
Kvällen tillbringar vi på strandrestaurangen. God mat och livemusik varje kväll. Just denna kväll passar de stora grabbarna på att underhålla publiken med spex och dans... Men så är de ju teaterapor oxå!

Nästa dag åker vi in till Pula som ligger 5 minuters bilväg från campingen. Efter tips från Natasha parkerar vi vid hamnen (gratis) och går in till centrum (5-10 min). Vi shoppar i gamla stan, tar massor av kort och sist men inte minst besöker vi "arenan", den stora amfiteatern i Pula. Den är maffig och det hade varit roligt att gå på en konsert där! Barnen tycker att det är kul att fantisera om hur gladiatorer och lejon slogs där för länge, länge sedan...

En annan dag åker vi till en gammal stad som heter Rovinj, även kallad Kroatiens Venedig. Kärlek vid första ögonkastet! Gamla stan ligger på en liten rund halvö. Genom smala gränder tar man sig upp, upp för att hamna högst upp vid stadens centrum, kyrkan. Mellan husen leder trappor ner till vattnet. Mysigt, charmigt, trevligt hantverk, små söta restauranger och en rejäl fläkt av historiens vingslag!

Vi kopplar verkligen av hela veckan. Tempot är lugnt i Kroatien, människorna är vänliga och hjälpsamma. När veckan är slut lämnar vi motvilligt nyckeln till Natasha (vi hade gärna stannat en vecka till!!!) och styr kosan vidare mot Venedig. Men det är en annan historia!