Föräldraledigt 10 veckor i Nya Zeeland

Föräldraledigt 10 veckor i Nya Zeeland!

Mark och Christina tog långledigt för att åka till Nya Zeeland tillsammans med barnen Joshua och Alice. Här är deras berättelse med bra råd och planeringstips som de själva önskat att de tänkt på innan de åkte.

Föräldralediga i Nya Zeeland
Joshua, Mark, Alice och Christina på vandringstur längs stranden på Takapuna - Milford coastal walk i Auckland.

Joshua påKaiteriteri beach, Abel Tasman N.P gateway.

Vi tog föräldraledigt i totalt 10 veckor för att åka till Nya Zeeland via Dubai och Australien. Största delen, 7 veckor, spenderade vi i Nya Zeeland och 5 av dessa bilade vi runt på södra ön.

Joshua var under resan 3½ år och Alice 6-9 månader.

Flygresan

Vi gjorde 2 stop-over på vägen till Nya Zeeland, och ett på vägen hem. Rekommendationerna jag hittade innan vi åkte var att åka raka vägen med en bebis, men ha stop-over med lite äldre barn.

För oss var den avgörande faktorn om det var dag- eller nattflyg. På vägen dit var alla våra flyg dagflyg och då hade vi två stop-overs. Hemresan var på natten och då åkte vi raka vägen hem från Brisbane. De flygtiderna fungerade bra för oss.

Föräldralediga i Nya Zeeland
BBQ på vårt boende i Marlborugh.

På flyget fick Alice en bassinet (liten babysäng). Var gränsen går för vikt / längd / rörlighet är lite olika per bolag. Vi åkte Emirates och där kunde vi förboka en bassinet, och väl på flyget kom de och fråga efter vikt. Vi hörde dock ett par som inte fick använda den för deras bebis var för lång.

Joshua var glad i att använda inflight-entertainment, men vi hade också köpt en iPad för resan, som var guld värd, den fungerade också som vår dator när vi var borta.

Boende

I Nya Zeeland hyrde vi bil och bodde blandat på motel, campingplatser / holidayparks. Holidayparks är ett boende som har både camping, motel och ibland vandrarhem att välja mellan.

Vi valde att bo i stugor eller motelrum med kök. De flesta motel & holidayparks har gemensam tvättstuga.

Christchurch

Kea

På vandring mellan Wanaka & Haast.

Föräldralediga i Nya Zeeland
Taieri Gorge Railway, Dunedin.

Arrowtown

TSS Earnslaw, Queenstown, tar dig till en fårfarm där du ser fårklippning och fårhundar som driver får.

Joshua utanför en marae.

Vi bodde ofta på en kedja med holiday parks som heter Top 10 Holiday Parks. De har ofta både lekplats och swimmingpool och är ett prisvärt alternativ.

Alla våra övernattningar var förbokade från Sverige, då vi inte ville stå på gatan med två små barn och vi också ville försäkra oss om bästa barnvänliga boende inom budget.

För att säkerställa att vår bebis alltid hade en bra sovplats var vi än övernattade valde vi att ha med en egen resesäng (travel lite tält) till henne.

Boende hittade vi genom Trip Advisor, Booking.com samt bookabach för våra längre vistelser.

Planeringen

Vår plan var att stanna minst 2 nätter på varje ställe för att barnen skulle slippa byta boende varje natt.

Eftersom allt boende var förbokat hade vi också tittat på vad som fanns att göra i närheten på varje stop för att veta hur många nätter vi skulle behöva för att hinna med allt.

Våra aktiviteter valde vi väldigt mycket efter 3-åringen så det var båtutflykter, besök till fårfarmar, tågutflykter, Cadbury chokladfabrik, djurparker mm.

Nu i efterhand hade jag önskat att vi planerade in en "semester dag" från resandet var 4:e dag eller så, då alla kan ta det lugnt och bara gå till lekplatsen eller poolen. Dessa extra dagar är också bra att ha om ifall någon skulle bli sjuk under resan.

När man tänker på Nya Zeeland så tänker man ofta på natur upplevelser och att vandra. Vi gjorde bara korta vandringar som vår 3 åringen själv orkade gå, så det blev inte lika mycket vandrat som vi kanske hade hoppats och önskat.

Vi hade med oss en paraplyvagn och en Ergobaby bärsele. Ergobaby kan bära upp till 20kg, så vi kunde även bära Joshua de dagar han blev väldigt trött, eller låta honom sitta i barnvagnen om han behövde sova middag någon dag.

Generellt sett så orkade Joshua bara göra en aktivitet eller en halvdagsutflykt innan man märkte att han var trött/uttråkad. Alice fick sova i barnvagnen eller bärselen men det var oftast hon som bestämde våra mattider.

Vädret

Sommarvädret är lite som svensk sommar. Det kan vara vackert väder (med hög luftfuktighet) eller en vecka med dåligt väder. Enda stället vi fann kallt var Queenstown, där det kändes att man var på en högre altitud. Där fick Alice sova i alla våra filtar och vantar som vi hade med från Sverige.

Våra höjdpunkter i Nya Zeeland

• Haast pass. Från Wanaka till Haast. Underbar regnskog! Det finns många små korta vandringsturer längs vägen. Tips över alla små vandringar man kan göra finns att hitta här: Pdf-broschyr »
  • Hamnersprings. Varma källor som även har lekplats i vattnet med rutschkanor och lekbassänger. Naturen runt här är också jättefin med bra vandringsmöjligheter.
  • Norra Sydön. Malbourough / Able Tasman National Park / Golden Bay. Fin natur och fina stränder.
  • Auckland. Vi bodde i Devonport, där ifrån kan man ta färja in till stan, till Rangitoto island och andra utflyktsmål och det är en jättetrevlig del av Auckland. Men stanna inte för många dagar om ni inte har vänner att besöka.
  • Om ni går till Auckland zoo, så finns det en park precis till vänster när du kommer ut från djurparken, och där kryllar det av pukekos och svarta svanar. Där finns även en lekplats.

Budget

Vår budget var NZD 200 (ca 1.200 svenska kronor) om dagen för boende och bil. Bilen kostade NZD 50 och boendet runt NZD 120-170 per natt.

Mat har blivit dyrare i Nya Zeeland. Vi bokade boende så vi kunde laga vår egen mat och ta med lunch de flesta dagar. Motel/holiday parks har ofta en gemensam grill där man kan laga sin egen BBQ. Att gå på ett av alla deras cafeér får dock inte missas. Vår budet för mat + aktiviteter var NZD 150 och över alla våra veckor så räknat över alla veckorna, blev det rätt korrekt.

Solen

Det farligaste i Nya Zeeland är solen. Rekommendationen har nu ändrats till att inte vara ute i solen mellan kl 10.00-16.00, vilket är lite svårt när man är ute och reser.

Lite tips på vad som finns i Nya Zeeland och är bra att ta med:

• Solkräm finns naturligtvis i Nya Zeeland
  • UV baddräkt säljs billigare i Nya Zeeland än i Sverige och finns i alla butiker (från 100kr och uppåt).
  • Suolskydd för bilen som skuggar barnen på långa (och korta) kör-dagar. Tänk på att solens strålar går genom fönster och barnen kan bränna sig även när de sitter i bilen.
  • Solskydd och uv-skydd for barnvagnen. Har du en kompis som har Phil & Ted UV skydd som de kan låna ut, sa prova gärna om det passar din barnvagn. Det finns ocksa univeral sunshades för barnvagnar att köpa på internet. Jag köpte mitt på Target i Australien.