Gudfastsson-dagbok-del 5
Del 5, Thailand (Koh Lanta)

Pär och Cecilia reser i Thailand just nu, följ deras resa!

Familjen Gudfastsson är i Thailand med barnen Clara och lille Svante. Läs deras reseberättelse, här är del 5.

Barn
Svante gillar också fruktdrinkarna.

Elefantridning genom gummiplantage

Veckan började med att Clara äntligen fick sina flätor med pärlor. De flesta turistbarn här nere får sådana, det är populärt.

I tisdags var jag och Clara och red på elefanter, det skumpar faktiskt en hel del. Riktigt ”turistigt” var det, men kul för stunden. Vi red igenom gummiplantage där alla träd hade en skåra i barken och en liten kopp som fångade upp gummimassan.

Massage varje dag

Cecilia njöt under eftermiddagen av en massage. Jag och Clara fick massage i onsdags vilket var helt underbart. Det finns många massagehus längs stranden. Det är helt fantastiskt att ligga och lyssna till vågornas brus samtidigt som man får en timmes massage!

Vi gick på thaiboxning

På kvällen var jag och en granne på thaiboxning, nationalsporten. Det var en ny upplevelse. Det fanns två biljettluckor, en för thailändare och en för turister. Turisterna fick betala 900 bht medan thailändarna endast betalade 150 bht.

thaiboxning
Pappa Pär gick på Thaiboxning med en kompis. Thaiboxning är Thailands nationalsport.

Vi var inte helt nöjda med detta och försökte diskutera men det var helkört! Några thailändare köpte ut thaibiljetter och sålde till turister och stoppade vinsten i fickan. Den som sålde mest visade sig vara tränaren för hemmalaget.

Vi hamnade mitt i Moodyssons filminspelning!

Som en lite extra krydda på arrangemanget spelade Lucas Moodysson in sin nya film "Mammoth" på plats under kvällen. Vi fick skriva på lappar om att vi godkände att de tog bilder och ljud under fighten. Filmen handlar om en amerikan som byter livsstil, den spelas in i Thailand och Fillipinerna samt i studio i Sverige och kommer troligtvis på bio i höst, då är jag kanske med!

Nu är jag och Svante magsjuka

Resten av veckan har mest handlat om sjukdom. Vi var ute och åt på onsdagkvällen och troligtvis blev jag och Svante matförgiftade av dåligt smör. Sedan dess har det mest varit kräkningar, diarré och feber. I går var vi hos läkaren och fick  antibiotika och annan medicin, så nu hoppas vi att det blir bättre. Jag har inte ätit på 2,5 dygn men fick i mig lite bröd i morse. Att jag orkar skriva detta är dock ett tecken på att jag är på bättringsvägen.