Resan till Afrika – av Camilla, 10 år

När Camilla fyllde 10 år fick hon en ovanlig, och ovanligt spännande födelsedagspresent. Hon fick en resa till Tanzania - utan Mamma och Pappa! Resesällskapet var i stället mammas kompis Agneta, som arbetat med resor till Afrika och Asien i 20 år. Läs Camillas egen berättelse om dagarna i Afrika.

Torsdag, flög i 10 timmar
Jag går upp 04.30. Mamma och jag åker till Arlanda. Vi möter Agneta, det är massor av folk överallt. Jag somnar på planet och sover ca 20 minuter tills jag vaknar med en baconsandwich framför mig. Den är god!

Jag läser i en superbra bok som heter ”Jättehemligt”. Hela flygresan tar 10 timmar. Vi landar i Arusha sent på kvällen, och kommer till ett jättefint hotell. Byggnaderna ser ut som hyddor, men är finare. Det är fullt med blommor! Vill du titta på hotellet? www.moivaro.com/moivaro_coffee_lodge.htm

Fredag, träffade gruppen
Vi såg en del djur idag. Ödlan ”Agama”. Hanen var blå och orange och jättefin. Ödlorna åt stora myror med runt blått huvud, superäckliga!

Idag kom resten av resegruppen.
Gerhard är äldst, han är 81 år. Jag är yngst. Vi har en chaufför som heter Jahayha. Han är jättesnäll.

Vår svenska guide heter Susanne. Vi åt lunch och badade på hotellet minst fem gånger! Jag och mammas kompis Agneta åkte hem till en som vår guide Susanne känner som hade en jättevacker trädgård. Fullt med palmer, kaktusar och blommor. Till middag fick vi grönsaker, soppa, kyckling och kanelkaka. Blä!

Lördag, åkte till Lake Manyara
God morgon kära dagbok!
Idag var vi på vår första safari. Vi såg sebror, impalahjortar, flodhästar, giraff, blå markatta, elefanter och mycket mer. Min favorit är babianerna. Vi såg också en massa fåglar som t ex gam, helig ibis och pelikan. Vi sover i tält. Det är jättestora tält med riktiga sängar, dusch och toalett. Vi sover gott!
Så här ser det ut på campen där jag bor: www.moivaro.com/lake-manyara_lodge_tanzania.htm

Söndag, åkte till Serengeti nationalpark
Dagen började med frukostbuffé i ett stort tält. Sedan åkte vi till Serengeti, en nationalpark.

På väg till campen såg vi 10 lejon och en leopard. Vi hade tur, det är inte alla som får se leopard, och så nära! Leoparden satt i ett träd 10 meter bort.

Vi såg också gaseller, antiloper, vårtsvin, struts, elefanter och krokodiler. Man fick stå på ett berg och titta ner på krokodilerna i vattnet.

När vi kom till campen hade de inga sådana tält lediga som vi skulle ha, så vi fick sova utan el och vatten i tältet i 3 nätter, men det gjorde ingenting. Här kan du se Serengeti nationalpark: http://www.serengeti.org/

Måndag, på nattsafari
Vi ser en död zebra på vägen, och ett lejon ca 8 meter från bilen. Vi ser en massa andra djur, varaner, älgantilop, sekreterarfågel och stenbockar. Vi åker på nattsafari. Man får klättra in i bilen, den har varken tak eller dörrar, och är rätt hög.

På natten ser vi kameleont, cerval och olika kattdjur. Det sitter en kille på en stång på bilen och lyser med en strålkastare så man ser djuren. God natt!

Tisdag, 16 lejon på en dag
Idag såg vi 18 flodhästar uppe på land, och elefanter som badade.

Vi såg också en gepard precis vid bilen! Hyenor, buffel, babianer, åsnor och strutsar ser vi varje dag. 16 lejon såg vi också.

Onsdag, Ngorongoro-kratern
Jambo! (det betyder Hej!)
Idag såg vi en massa djur: 13 lejon och en noshörning, de är väldigt sällsynta. Vi såg också 14 hyenor på ett ställe. Vi såg massor av fåglar, bl a Kori Trapp som är världens tyngsta fågel som kan flyga. Det bästa vi såg idag var ett lejon som jagade och dödade en gasell, det är inte på alla safaris man ser det!
Om du vill läsa mer om Ngorongoro-kratern: www.virtourist.com/africa/ngorongoro/Ngorongoro_Tanzania.htm

Torsdag–fredag, besökte en Massajskola!
På väg tillbaka till staden (Arusha) såg vi en hel del djur. Väl framme på hotellet badade vi och solade vid poolen. Vi var också hemma hos guiden Susanne och lekte med hennes hundvalpar. Vi besökte en massajskola och en statlig skola.

Massajbarnen går mellan 1 och 1,5 mil till skolan varje dag, och det gör de bara för att de får lunch där. De fick en soppa på majs och bönor som inte såg så god ut, men hemma får de mest getmjölk att dricka och därför kommer de till skolan. De har inga bänkar i massajskolan, det hade man i den statliga skolan.

Det var en bra dag!

Lördag, shopping sista dagen
Idag shoppade vi. Jag köpte presenter till alla där hemma. Vi letade gummisnoddar till mitt hår, och sedan kom en tant till hotellet och gjorde en massa flätor på mig.Te

Jag köpte en t-shirt som det står ”Mzungu” på, det betyder ”Viting”.

Vi var med valparna igen, de är världens sötaste! Sedan var det dags att flyga hem igen. Vilken resa!

Hälsningar till alla på Barnsemester.se från Camilla 10 år

/Tack snälla Camilla för att vi fick läsa om din spännande resa! Redaktionen/