Vi backpackade i Thailand - och hade med oss två rullstolar!

Familjen Mertens – Nyberg från Askim passade på att samla in barnkläder och leksaker till behövande barnhem innan de åkte på semester.

Vi har länge velat backpacka på Östkusten, mot Kambodja, och passa på att båtluffa mellan öarna Koh Chang, Koh Mak och Koh Kood, berättar mamma Pia.

Backpacking i ThailandFamiljen Mertens – Nybergs är, enligt oss på Barnsemester, riktiga vardagshjältar! De varit i Thailand, och passade på att ta med sig barnkläder och leksaker till behövande barnhem.

Backpacking i Thailand
Familjen består av mamma Pia, pappa Niklas och flickorna Melissa och Jennifer (5 och 7 år gamla).

Innan vi åkte iväg för att snorkla, bada och bara har det gott, så passade vi på att besöka ett handikappanpassat barnhem i Bangkok som jag har fått nys om via internet.

Vi hade kontakt med barnhemmet ett par månader innan resan, och deras absolut högsta önskan var att få en barnrullstol. Detta såg jag först som en omöjlighet, men tillslut hade vi 2 (!) stycken, vilken rolig överraskining det skulle bli!

Första dagen

Vi landade i Bangkok, och passade på att besöka en kompis som bor här. Kontrasterna i Thailand är stora, antingen är man riktigt rik, eller riktigt fattig. Och min kompis, hon är en av dom rika. De bor riiiikitigt lyxigt, 4 våningar, 2 pooler, badmintonbana, 9 bilar och  personal som passar upp på en - ja, ni fattar va?!

Backpacking i Thailand
Innan vi åkte iväg för att snorkla, bada och bara ha det gott, passade vi på att besöka ett handikappanpassat barnhem.

Barnhemmet i Bangkok

Vi började resan med att besöka barnhemmet vi haft kontakt med, och OJ vad vi blev väl bemötta.

De hade verkligen sett fram mot vårt besök och det var rena rama julafton för dom när barnen inom 2 minuter satt på rullstolarna och övade sig. Det var verkligen precis vad de behövde!

Vi hade också med oss barnkläder och massor med leksaker som vänner och kollegor hade bidragit med, så det var en hel del att bära på, men det var det värt, dom blev jätteglada!

Backpacking i Thailand
Vi hade med oss två rullstolar från Sverige. Barnen blev jätteglada och ville prova direkt!

Vi fick den minsta elefanten...

Koh Chang

Resan bar vidare till Siam Bay Resort, där vi fick en egen bungalow precis vid stranden. Flickorna älskade det och Thailändarna gullade hejvilt med dom varje dag.

Vi hann också med att se ett vattenfall, paddla kajak till en obebodd ö, och besöka White Sand Beach som är den strand dit all charter går. Där var det rena rama Mallorca, stor skillnad mot vår egen härligt lugna vik där vi bara bor 5 familjer.

Vattnet här är ljuvligt, ca 34 grader, samma som i luften!

Koh Wai och Koh Mak

Vi spenderade ett par dagar på den lilla ön Koh Wai, perfekt för snorkling och god mat, sedan åkte vi speedboat till Koh Mak.

Vi passade bland annat på att åka på snorkelsafari och och titta pa akvariefiskarna, som flickorna kallar dem. Man tar med sig bröd ut och vips så har man hundratals fiskar omkring sig, jättekul!

Maten i Thailand är god, och billig, men absolut inte lika billig som när vi var i Thailand 2007. Alla priser har gått upp, och man märker att det byggs fler och fler resorts.

Vi blir mottagna som VIP gäster oavsett var vi kommer, allt beror på att flickorna är som de är. Thailändarna bara älskar barn, och våra flickor älskar dom tillbaka och de har hur roligt som helst tillsammans.

När vi åkte stod nio av personalen och vinkade hejdå till oss, och vi kommer att sakna både dom och Thailand!