Betyg och kommentarer: Orsa Rovdjurspark
Betyg och kommentarer

Orsa Rovdjurspark

Betyg, omdömmen och kommentarer från barnfamiljer som besökt Orsa Rovdjurspark.

» Antal inlägg: 39 st
Nio djur
Besökte parken idag 26 oktober.
Vi såg totalt nio djur på tre timmar. De nio djuren låg blickstilla och sov.
Om barnen var imponerade? Nja. Mycket promenad för lite djur.
Enormt branta backar gjorde det tufft för 4 åringen att promenera runt 3,5 km.
Men gillar man att titta ut över skog är det ett kul ställe.
(2020-10-26)

Uppskattat av alla (testfamilj)
Trots att det var varmaste dagen så höll alla modet uppe. Vi såg flera djur och uppskattade kioskerna efter vägen ??
(2019-08-01)

Testfamilj!
Jättetrevligt, ungarna fick röra på sig och leta djur. Lekplats och aktiviteter längs rundan uppskattas med.
(2019-07-30)

Testfamilj
Vi (2 vuxna och 2 trettonåringar) var hit en av de varmaste dagarna i sommar. Tur att det fläktade lite. Det finns kiosker och fikaplatser på olika delar av parken. Bra när det är varmt eller man är fikasugen. Vi såg nästan alla djur utom leopard, lodjur och varg. Djuren blir lite lata när det är varmt. :)
Parken ligger på ett berg så det rekommenderas att gå till vänster uppför backen inte höger. Det finns lite olika aktiviteter (knutna till olika djur)runt om i parken som barnen uppskattade. Hägnen är stora och med skog (BRA för djuren)så man får ha tålamod för att se en del djur. Sammanfattningsvis en rolig dag med nöjda barn.
(2019-07-30)

För er som är nyfikna på de stora djuren
Vi var en familj med tre barn 4,9 och 11 år.det var lugnt och vi såg alla djuren. Det är långt och backigt att gå runt hela parken. Men vår fyra åring gjorde det utan vagn. Lekparkerna med balans hinder var roligast enligt 4 åringen . De andra barnen uppskattade att få se djuren.
Passar er med djurintresse och ork i benen .
(2019-07-01)

Besök v.26
Vi var 3 vuxna och 2 ungdomar på 15 och 13 ( väldigt djurintresserad) som besökte parken. Inte många i parken, toppstugan stängde tidigare p,g.a bröllop. Mycket uppstoppade djur vid in/ utgången. Stora hägn dock, men lite tråkigt att gå runt där tyckte vi. Och då kostar det ändå en del att gå in där. Nej då är Nordens ark , Borås djurpark och Kålmården bättre.
(2019-06-16)

Testfamiljsuppdrag
Vi var tillsammans hela familjen i djurparken första helgen i September. Vädret var perfekt. Vi hade det super trevligt och vi fick turen att se alla djur utom vargarna. Vår äldsta son, snart 3år, njöt verkligen! Det är välskött och smart planerat med lekplatser "mellan" inhägnaderna, och nära inhägnaderna, på så vis blir inte barnen uttråkade under tiden man spanar efter djuren. Kikare, bra skor och vattenflaska är bra å ha tycker vi. Dessutom skönt med en vacker vy. Vi saknade "matschema" och restaurangen på toppen var inge vidare. Muffinsen vi åt var sån där "fryst" färdig och smaka inte så gott... Vi spenderade 2,5h här.
(2018-09-27)

Välskött park i fantastisk natur. Isbjörnar i 30-grader värme bör inte finnas på djurpark dock.
(2018-08-19)

Testfamiljsuppdrag 20180710
Vi besökte denna fina park en supervarm dag i juli med 3 barn i åldrarna 2, 6 och 8 år. En ren och fin anläggning med stora ytor för djuren i en brant bergssluttning. Denna dag var djuren ganska tagna av värmen och visade sig men inte så mycket. Våra äldre barn uppskattade besöket bäst då aktiviteterna var mer anpassade till tidig skolålder än för små barn. Rolig hinderbana och lekplats med inspiration av hur björnen lever och tar sig fram. Det var väldigt uppskattat av barnen och även oss vuxna att se när björnarna matades. Bra placering av kiosk och lunchställen då det är ganska jobbiga stigningar om man tar sig fram till fots. För den som inte orkade gå upp för sluttningen fanns en ”björntaxi” med hållplatser runt om som man kunde hoppa på. All personal var så trevlig och serviceinriktad! Vi är nöjda med vårt besök och kommer troligen besöka anläggningen igen.
(2018-07-17)

Test familjsuppdrag
Var där en mulen dag i juli, en djurpark som passar äldre barn
(2017-07-30)

Testfamiljsuppdrag
Var där en helg i juli 2017 och även om det inte fanns lika mycket att titta på som på större djurparker så var detta den absolut mysigaste parken vi varit på! All personal var supertrevlig, maten som man kunde köpa på restaurangen uppe vid tigrarna var jättegod och restaurangen hade fantastisk utsikt och vi kom otroligt nära både brunbjörnsungarna och isbjörnarna. Det var stora ytor att röra sig på i parken och fina hinderbanor som barnen kunde leka i. Mycket uppförsbackar och nedförsbackar men naturen var så magiskt vacker. Det var kul att se när djuren blev matade och djuren såg ut att må bra och det var välskött och rent i parken.
(2017-07-21)

Testfamilj på uppdrag
Vi var där en regntät dag i juli 2017. Det bästa med parken var att vi fick se de allra flesta av djuren, kanske just för att vädret inte var så varmt. Barnen (två tjejer 9 och 10 år gamla) tyckte att det mesta var roligt och klagade inte nämnvärt på allt gående. Vi stod länge vid brunbjörnar och isbjörnar. De hann testa en av hinderbanorna men sedan gjorde regnet "stegen" för hala. En helt okej dag i en halvsliten park men med trevlig park och pigga djur.
(2017-07-12)

En djurpark som passar bättre till barn i mellanåldern
(2016-11-25)

Spännande att komma så pass nära björnarna
Vi var på plats vid öppning. Kön in var lång men det gick relativt snabbt ändå. Redan när man kom in i byggnaden vid entrén var barnen fullt sysselsatta med att titta på de uppstoppade björnarna och pröva aktiviteterna. Parken bjöd på stora ytor vilket gör att man ser björnarna i en mer naturlig miljö. Isbjörnarna rekomenderas att tittas på vid matning. Vi såg alla djur utom lodjur. Personalen var trevliga. Dock hade vi önskat lite bättre kiosker. I stort sett alla glass var slut och barnen såg fram emot att få äta det. Vi var förbi restaurangen uppe vid tigerhuset och har aldrig sett en så dyr meny tidigare i en djurpark. Så ta med egen mat. Stora fina lekplatser finns vilket uppskattades mycket av de yngre barnen.
Så totalt sett högt betyg till själva parken men minus till matställen. Sedan en viktig sak att tänka på för de med rullstol eller barnvagn är att det är mycket upp och ner. Långa uppförsbackar.
Som avslut shoppade vi loss i souvenirbutiken och alla hittade nåt fint från tröjor till muggar.
Barnen vill tillbaka till rovdjursparken men vi vuxna uppskattar andra djurparker mera när det kommer till den totala upplevelsen. Men för vuxna/barn med stort björnintresse är denna park ett måste!
(2016-08-23)

Björnparken levererar!
Vi kom dit vid öppning och hann se alla matningarna. Väldigt välplanerad och mysig park med kunnig och trevlig personal. Vill ni uppleva parken från den bästa sidan så se till att vara där vid öppningen och gå på alla info och matningarna. På det viset får ni se de flesta djuren.
Underbar utsikt uppifrån toppstugan och tigervärlden, dock blev jag besviken över toppstugans dyra och undermåliga mat. 69 kronor för tre pannkakor är inte ok!därav ger jag betyget 9/10 och det är enbart den dyra maten som tar bort en stjärna.
(2015-08-01)

Underbar park med stora häng
1/7-15 En av de finaste djurparker vi har besökt! Fina häng och trevlig personal. Sen såg vi inte alla djur (vi missade lo och järv) men det känns ändå helt okej då de djur vi såg verkade otroligt välmående och minimalt stressade! Sen är det klart att man kan inte förvänta sig att se alla djur då man kommer till ett ställe där de har stora områden att röra sig på. Så tänker man sig en "klassisk" djurpark kommer man nog känna sig lite lurad, men denna är otrolig! Åker dit snart igen!
(2015-07-04)

många fina vilda djur
Vi såg alla djur utom lo. Kodiakbjörnen hade just kommit ut från sitt ide. Han lekte och showade. Isbjörnarna lekte och busade med varandra. Barnen var mycket nöjda.
(2015-04-11)

Djurvänligt men inte så publikvänligt
Klart sevärd anläggning. Dock trist att man till största delen tvingas beskåda djuren genom galler. Frågar mig också om det verkligen behövs 1,5 till 2 meters säkerhetszon mellan djurhägn och besökare? (I Lycksele tycks det funka bra med cirka en halv meter.) Detta och att hägnen är så dåligt inpassade i omgivande natur gör ju tyvärr att man ibland får en känsla av att vandra runt på ett industriområde. Detta ändrar inte det faktum att det är en djurvänlig park. Isbjörnarna, t ex, är fantastiska att se. Undantaget som bekräftar regeln om djurvänliga hägn är lodjuren som jag tycker har ett av de sämsta hägnen i någon svensk djurpark.
(2012-02-21)

Mycket nöjda.
Vi var där v 10 och allt var täckt av snö. Underbar utsikt men jobbiga backar. Fick tips från tjejen i kassan att ta vänstervarv vilket var ett kanontips då backarna inte var lika sega. Då vi var där under verklig lågsäson fanns det inte inget ställe att handla mat eller liknande på men vi hade med oss matsäck, och det fanns jättefina uppvärmda stugor att fika i. Dom djur som var framme var mycket nära och barnen älskade det! Mycket bra information om de olika djuren, så det var lärorikt oxå. Vi hade lilltjejen i pulka och det fungerade perfekt.
(2011-12-30)

håller med
Visst var det vackert med vi gick och ibland ser man ingenting. Vi fick dock se isbjörn på mycket nära håll. Honan kom fram och nosade på oss...
(2011-07-09)

Vacker djurpark utan djur....
Våra förväntningar var stora när vi kom till den vackert belägna parken med våra fyra barn. Visst blev det en rätt mysig dag men med tanke på att vi såg max tio djur totalt (obs individer inte tio arter) på en hel dag så var det en stor besvikelse för oss alla. Det berodde inte på att de låg och sov eller så, det fanns knappt fler... Med tanke på att vi betalade över 600 kr i inträde kändes det lite surt. Björnmatningen började en halvtimme efter utsatt tid då vi fått stå och trängas så länge att barnen tröttnat för länge sedan. En halvtimme innan stängning skulle barnen få handla lite minnessaker i den lilla boden på området men då hade de stängt. Nej, vacker utsikt var det och de djur vi såg verkade ha det bra men vi återkommer inte.
(2010-08-04)

Lite djur
Vi var väl lite besvikna på att man inte fick se så mycket djur. De vi såg var björnarna, tigrarna och fick en skymt av isbjörnarna. Vargar, rävar etc såg vi inget av. Vår son var dock överförtjust ändå. Ett stort plus för fiket på toppen där man snabbt och lätt plockade fram vad maten innehåller med tanke på mjölkallergi.
(2009-09-17)

supper bra
vi bodde på grönklintten oxså pricis bredvid björnparken dett enda som var jobbigt var backen men annars var allt toppen vänliga perssonal bra lekmöjligheter för barnen så dom behövde inte titta på djuren men dyr läsk så det tar vi med nästa gång.Vi kommer att besöka den igen nästa år
(2009-08-15)

Mycket välskött och fin park!
...och vilken utsikt. Många spännande djur att spana efter!
själva upplevelsen tyckte jag var att kika efter djuren,det blev så mycket mer spännande när de väl dök upp! när man går på djurpark kan man ju aldrig räkna med att man får se det man vill, men det är ju det som är tjusningen med djurpark tycker jag.
(2009-06-08)

Branta backar!
Roligt att få se alla djuren och uppskattat av barnen. Lite jobbigt att gå runt, mycket backar men det är det värt att få se utsikten.
(2008-08-02)

Vilken utsikt
Målet var toppstugan med otroligt god lunch efter promenad upp till toppen.Men vi fick se otroligt många av djuren trots värmen 30 grader.Tyvärr såg vi inte vargarna men björnarna.Tack.
(2008-08-01)

matade björnarna
Barnen fick mata björnarna det var kul.Brant backe men det var härligt att få en riktig promenad med trevliga djur att se på.Den sibiriska tigern lekte med en apelsin vid vattnet det var en "show"Även när björnungarna busade och badade en var lite feg.Varmt rekommendera en dag här.

Vi såg bara björnar.
Vi var där 6 juni -07. En solig fin dag som dottern (då 4 år) sett fram emot mycket. Men när vi kom dit låg nästan alla djuren i sina bon/hyddor. De enda som var ute och lekte var björnungarna som bjöd på många skratt. Vi blev alla besvikna men mest dottern, såklart. Hon hade ju sett fram emot att få se lodjur, och rävar och en massa andra vilda djur och det enda hon såg var björnar.
(2008-05-12)

Vilken hit
Vi har där juli 06 och valde guidad visning. Vilket blev stressigt eftersom vi fick ont om tid och skulle uppför alla backar där guidningen började. Inte så kule med varsitt barn på axlarna.
Men sedan fick vi veta mycket om björnar och annat. Vilken höjdare när man stog öga mot öga med björnarna.
Kommer man hit kan det vara värt att betala lite mer och få jycket mer valuta för pengarna. Våra pojkar som då var 3 och 5 var heltända på detta. Speciellt den store pojken.
(2008-03-12)

Besviken
Vi var där i juli o7 och blev besviken.
Det var svårt att se björnarna.
Tigrarna hade nästan precis kommit så dom låg inne och tryckte.Varghänget var inte klart.
Vi var mycket besvikna sedan tyckte vi att det var dyrt över 500 kr för oss att gå in.
(2007-08-13)

Lämna en recension
Har du varit här? Andra familjer vill veta vad du tyckte, skriv och berätta!
Ditt betyg:
Vilkar åldrar passar platsen bäst för?
Rubrik:
Text:
Säkerhetsfråga
Logga in eller svara på följande fråga:

KHA         DT3
J T    8      O   43C
L Q   BFL     A
B T    D      Q   7PX
GA5           T

Namn: (Visas)
E-post: (Visas ej)

När du skriver här måste du följa våra regler. Läs villkoren »