Thailand i sju veckor

Mia och Håkan tog med sig barnen och reste runt i Thailand i sju veckor

Det är jättekul när ni skriver och berättar om era drömresor! Här har vi en hälsning från 3-barnsfamiljen Nylander som verkligen älskar att resa. De har även rest med barnen i Bulgarien, Dubai och Grekland, men nu ska ni få läsa Håkan & Mias egen berättelse om deras 7 veckor långa resa i Thailand, då de dessutom passade på att träffa sitt lilla 3-åriga fadderbarn Miao.

Hej! Vår drömresa gick till Thailand och för att riktigt kunna uppleva och njuta av resan bestämde vi oss för att vara borta i sju härliga veckor.

Vi flög från Sverige till Bangkok, och därifrån gav vi oss vidare norrut för att hälsa på vårt lilla fadderbarn, en flicka som heter Miao.

Nattbuss rakt ut i buschen

Bussarna gick bara på natten. Så det var bara till att sätta sig ner och vänta. Det fanns inga ordentliga vägar men till slut kom vi fram till staden.

Där blev vi upphämtade av Barnfondens tolk i området. Vi åkte till byn och äntligen fick vi träffa vårt fadderbarn Miao, ”vår lillasyster”!

Välkomstceremoni

Miao är bara 3 år och heter egentligen Jidapha, men i Thailand har alla smeknamn, och hennes är Miao (det betyder lilla katt).

Byn visste att vi skulle komma och hade förberett en ceremoni för oss. Det kändes fantastiskt. Det kom ett trettiotal människor till ceremonin, byns kvinnor och gamla. Männen var ute och arbetade.

Kvinnorna knöt bomullsband om våra handleder och sa olika saker på thailändska. Vi vet fortfarande inte vad de sa, men det var säkert någon slags välsignelse och önskan om hälsa och lycka. När de lade bandet kring min mans handled nöp de honom lite extra i skinnet, och så skrattade alla kvinnorna (undrar vad det handlade om…).

Besök i byns skola

De tog med oss till byns skola. Det var en liten trevlig skola, men barnen hade så gott som ingenting där. Knappt några leksaker, och skolböckerna var dåliga.

Läraren berättade att de hade ett projekt där kvinnorna i byn lagade lunch till barnen. Det lät trevligt, och barnen var jätterara. De sjöng för oss och vi kände oss verkligen som hedersgäster.

Middag hos lilla Miao

Hemma hos Miao bjöds vi på mat. Vi fick plats kring bordet tillsammans med Miao och hennes familj. Men alla de andra kvinnorna från byn, de fick inte delta. De stod runt om och tittade på, servade oss, hällde upp och såg till att vi hade det bra.

De var förstås nyfikna på om vi skulle våga äta maten, och tittade spänt på oss när vi tog våra första tuggor. Vi hade pratat om detta med barnen och kommit överens om att vi skulle äta det som bjöds. Som tur var smakade maten gott och alla de thailändska kvinnorna blev förstås glada.

Jag fick en thaikjol i gåva och hela besöket blev väldigt lyckat. Våra barn fick mycket att fundera på och kanske fick de ett nytt perspektiv på sitt vardagsliv hemma i Sverige? Vi gav lilla Miao Duplo-klossar och det blev jättepoppis!

Hon fick också en likadan docka som vår flicka Wilma. En liten docka med mjuk kropp och några klädesplagg. Vår yngsta dotter Wilma sa ”Mamma, det här var roligt. När kommer vi tillbaka till Miao?” Ja, den som visste det….

Bland apor i djungeln

Vi tog farväl och åkte vidare till nationalparken Erawan där det finns sju vattenfall i sju nivåer.

Vi vandrade upp. Till och med lilla Wilma klättrade och knallade på hela vägen och var jätteduktig. Vi träffade apor och de var väldigt nyfikna på oss. De var små och söta, lite större än ”Herr Nilsson” ungefär.

Till Koh Samet

Vi for tillbaka till Bangkok och därifrån till Koh Samet (Koh betyder ö på thailändska). En ö som ligger strax utanför Bangkok. Först åker man 2-3 timmar med buss från Bangkok och sen 1 timme med båt. Där stannade vi i 8 dagar.

De flesta hyrde vespor men det kunde inte vi (eftersom vi är fem i familjen) så vi cyklade runt ön. Det fanns inte så många bilar, och ön är ganska liten, så cykelturen gick bra. Däremot var det många turister på Koh Samet. Och tyvärr en hel del prostitution.

Vidare till Malaysia

Sen åkte vi till Perhentian Islands i Malaysia.

Ett annat shppingcentra vi besökte har ett varuhus med ett nöjesfält inuti sig, Times Square heter det. Det är ganska okänt bland turister och svårt att hitta, men när vi väl kom dit hade vi jättekul. Man betalar ett inträde och sen åker man hur mycket man vill.

Längtade tillbaka till Thailand

Vi märkte en skillnad på mentaliteten i Malaysia, jämfört med Thailand. Vi kände oss mer välkomna i Thailand. Detta var så påtagligt faktiskt att barnen sade ifrån. De ville inte vara kvar i Malaysia. Vi längtade tillbaka till Thailand och bestämde oss för att åka tillbaka. Det är billigare i Thailand, de är snällare, vi bor bättre o ch maten är godare.

Koh Panang är vår drömö!

Vi åkte till Koh Panang. En helt sagolik liten ö! Här fanns många ”Backpackers” (de brukar ju vara duktiga på att hitta smultronställen).

Vi bodde på stranden Haad Yao, eller rättare sagt i Haad Yao bungalows. Vår bungalow låg nere vid stranden och kostade bara 200 kr/natt. Vi stortrivdes på Koh Panang.

Det enda negativa var att det var lågt vatten på förmiddagarna. Det gick att bada då men man var tvungen att ha badskor. Från lunch och på eftermiddagarna var det som vanligt och helt underbart igen.

Där vi bodde hade de en fantastiskt mysig restaurang. Man skrev upp vad man ville ha och sedan betalade vi allt när vi åkte hem. Barnen kunde gå och hämta drickor utan att behöva krångla med pengar.

Vi pratar om ön fortfarande. Det är så lugnt, avstressande och jättemysigt där. En del av er har kanske hört talas om fullmoon-party på stranden på Koh Panang. Det stämmer, men det är bara på en enda strand, längst ner på ön, flera kilometer från där vi bodde.

En dag åkte vi till den norra delen av Koh Panang. Det finns fina stränder där, men ärligt talat tyckte vi att boendet inte såg riktigt så mysigt ut där, jämfört med där vi bodde. Men det varierar naturligtvis, och det finns säkert fina bungalows och hotell även i norr. Nu när Internet finns kan man ju själv söka och se bilder. Så här kommer ni till Koh Panang: Åk från Surathani på fastlandet (en ful och smutsig stad). Man kan åka både till Koh Samui och Koh Panang därifrån.

Tips från familjen Nylander!

Nylanders drömö: Åk till Koh Panang – det är jättefint där!

Boendetips i Bangkok: I Bangkok bodde vi 2 nätter på Mandarin Hotel. Det kan vi rekommendera varmt. Liten pool. Underbar frukost. Ligger bra till. Stanna inte för många dagar i Bangkok, det är varmt och avgaserna är jobbiga för barnen (ja, för oss vuxna också).

När ni åker taxi: Säg att ni ska ha taxameter, då blir det billigt. Annars tar de förstås betalt lite som de vill, de vet ju att vi har mer pengar att röra oss med än de har.

Åka buss i Thailand: Lokalbuss går jättebra. Och det är hur billigt som helst. Längre sträcker åker vi tåg, det känns säkrare på något sätt.

Packa lätt: Vi vill lära våra barn att allt du behöver ryms i en ryggsäck. Så vi packar efter den filosofin. Man kommer ju alltid fram på något sätt. Ta med er så lite ni bara kan. Det är varmt och ni kommer att shoppa t-shirts, short, kjolar, byxor, klänningar så att det räcker och blir över. Det är jättebilligt i Thailand.

Prata med folk: Var inte rädd för att fråga och be invånarna om tips. De kan sina trakter.

Shopping i Bangkok: MBK heter ett stort shoppingcenter som har jättebilliga saker. Vi spenderade mycket tid där. Där finns alla piratkopior och sånt. Det är kul för barnen at gå omkring och titta här. De kan handla hur mycket som helst för nästan ingenting och de lär sig snabbt att pruta.

Singapore: Dyrt om man jämför med Bangkok, men mycket välorganiserat och ordentligt. Många lyxiga, tjusiga affärer. Alla pratar bra engelska. Står man vid en busshållplats kommer folk fram och vill hjälpa. Vi vill gärna rekommendera Singapore zoo. Vi var i Singapore i 3 dagar. Det var inte så billigt som vi trodde (kameror, mobiltelefoner osv). Intressant att ha sett staden.

Vad kostade Nylanders resa?

Vi var ute och reste i 7 ½ vecka. 32.000 kronor betalade vi för flygbiljetterna. 55.000 betalade vi sammanlagt för boende, shopping, resor, mat och allt annat. Så totalt kostade hela resan 87.000 kronor. Oj, men det var värt varenda krona!

Varma hälsningar till alla familjer på Barnsemester.se från mamma Mia, pappa Håkan, Cim som är 13 år, Oliwer som är 11 år och lilla Wilma som är 6 år.