Testfamilj Österrike Wagrain

Vi blev Barnsemesters testfamilj till Österrike

"Tre dagar före julafton berättade jag och min fru för barnen att vi blivit Barnsemesters testfamilj och får en skidresa med TT-line till Sporthotel Wagrain i Österrike. Linus kunde inte stå still av glädje och Felix bara njöt och pojkarna sprang och hämtade kameran för att vi skulle kunna ta ett familjefoto till Barnsemester" berättar Henrik.

Testfamilj Wagrain Österrike
Vi försöker göra mycket tillsammans och upptäcka nya saker med pojkarna. Vi gillar bilsemestrar eftersom man har frihet att göra stopp på vägen och då får se och uppleva saker man inte gjort annars.

Vi fick träffa kaptenen på färjan!

Vi passade på att  spendera en dag i Berlin på vägen ner.

Testfamilj Wagrain Österrike

Det är skönt att sova på tåget istället för att köra bil hela vägen.

Vi tar biltåget från Berlin och ner till Schwarzach-St. Veit, terminalen ligger mindre än två mil från hotellet. Det blir ett extra äventyr och som bonus kan vi sova istället för att sitta i bilköer. Vi räknade lite och det kostar inte mer än om vi skulle köra sträckan själva.

Eftersom vi åker nattfärja till Rostock och tåget går först på kvällen så får vi en hel dag i Berlin. Felix och Linus älskar Berlin precis som vi.

Dag 1 (torsdag): En spännande resa

Äventyret börjar reda på färjan. TT-Line hade fixat så att vi fick följa med upp till kommandobryggan där kaptenen väntade på oss. Barnen ville se allt och tyckte att det var lite likt en kommandobrygga på rymdskeppen i Star Wars.

Dag 2 (fredag): Berlin

Vi blir väckta tidigt på morgonen, vi gör oss snabbt i ordning för att hinna med frukost på båten innan det bär iväg till Berlin.

Första målet i Berlin är den enorma och fantastiska matavdelningen på KaDeWe och en andra frukost i deras restaurang. Här finns allt från currywurst till champagne i överflöd.

På leksaksavdelning fanns till pojkarnas stora lycka en stor bilbana man får provköra. Berlin är en härlig shoppingstad, det enda problemet är att utbudet är så stort att det blir svårt att välja!

Utmed Kurfürstendamm finns allt och mycket mer. Vi går in i "neue Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche" på Breitscheidplatz. Det är en fantastisk byggnad som är utnämnd till en av världens åttonde unikaste kyrkobyggnad som till och med pojkarna blev imponerade av.

Efter en lång middag på Mövenpick, självklart med glass till efterrätt, är vi alla trötta och bestämmer oss för att vi itne orkar mycket mer. Vi handlar lite mat och dryck till kvällen och kör vidare till Wannsee där vi ska köra ombord på tåget.

Incheckning, kontrollmätning av bilen och efter lite väntan körs bilen ombord på tåget. Vi dukar upp vår picknick i kupén och tänker alla hur skönt det är att sitta här istället för att köra bil hela vägen. Vi bäddar och lägger oss.

Testfamilj Wagrain Österrike
Snö! Massor av snö! Wagrain är en riktigt härlig vinteridyll.

Felix betygsätter hotellet = en solklar tumme upp.

Maten på hotellet är bra och får toppbetyg av hela familjen.

Dag 3 (lördag): Framme i Wagrain

Innan tåget stannar i Wagrain vid 9.41 har vi hunnit både äta frukost och göra oss i ordning. Vi kör av bilen från tåget och nu är det bara 2 mil till hotellet.

Rummen är inte färdiga än så vi börjar dagen med en tur till centrum i Wagrain och dess turistbyrå där vi får både information, broschyrer och tips.

Tillbaka på vårt hotell Sporthotel lastar vi ur bilen och får våra rum med utsikt över backen och kabinliften. Packa upp, duscha eller bada, gå och ordna pjäxor samt skidor i hotellets egen skiduthyrning innan det är dags för After Ski buffet i hotellets bar.

Sen vill pojkarna ut och ha snöbollskrig med oss, det är roligare att kasta snöbollen på en grangren full med snö så att den rasar ner på offret än att kasta bollen direkt på honom/henne. ;)

Vi passar på att gå en runda och beundra de vackra omgivningarna. Det börjar snöa och vi går hem. Imorgon ska det enligt väderprognosen komma nästan en halv meter snö innan det blir sol på tisdag.

Sedan är det middag, vi får vårt bord som vi har hela veckan både till frukost och middag. Buffén är så omfattande och god att man äter mer än man tänkt sig och länge. Felix och Linus blir färdiga först och springer upp på sitt rum.

Vi är trötta efter resan, tittar på bilderna och skriver ner våra minnen innan vi säger god natt!

Testfamilj Wagrain Österrike
Det är kul att åka skidor! Men man får räkna med en och annan vurpa.
Dagen började med att vi träffade vi vår skidlärare som drillade oss i två timmar!

Det snöar och vi åker skidor hela dagen. Härligt!

Testfamilj Wagrain Österrike
Efter en hel dag i backen är man ganska mör. Men nöjd.

Dag 4 (söndag): En ny dag i Österrike

Det har snöat hela natten och snöar fortfarande. Vi började dagen med en lång härlig söndagsfrukost eller snarare brunch. Hotellets frukost är enorm och alla i familjen hittar sina favoriter. Felix och Linus fick allt de älskar men inte äter till vardags; chokladflingor, varm choklad och Nutella.

Efter frukosten träffade vi vår skidlärare. Vi fick två timmars drillning. När Linus övergav stavarna gick det bättre för honom, han var rätt arg på dem. Pojkarna åkte lite till efter lektionen och sedan gick vi till hotellets After Ski och fick lite mat och dricka.

Vi hann med att gå ner till hotellets pool och bada en stund innan det var dags för middag. Vi avslutade dagen med en promenad ute där det fortfarande snöar.

Under dagen pratade vi med familj och vänner hemma, en del var oroliga eftersom de hört om snökaoset i alperna. Hos oss är det ingen fara...
...än! Vi såg på nyheterna i kväll att en del orter är isolerade och att flera resenärer fått sin vistelse ofrivilligt förlängd.

Dag 5 (måndag): Mer snö

Det snöar fortfarande och vi drar på skidkläderna och beger oss ut i backen. Vi hinner åka en del innan det är dags för dagens skidlektion. Vår skidlärare tycker vi har gjort framsteg sedan igår, men det kanske han säger till alla. Två timmar skidundervisning går fort och efteråt värmer vi oss med varm dricka och några Brezel (olika namn beroende på var man är).

Sedan delar vi på oss och Anette åker hem till hotellet och dess spa medan Henrik, Felix och Linus åker skidor en stund till innan de går hem och byter till vanliga skor för att ha snöbollskrig och gå ner till Wagrain.

Anette säger att det var den bästa massagen hon någonsin fått, inte så avkopplande kanske men den hjälpte! På kvällen klär vi upp oss lite extra för middagen och sedan kopplar vi av lite på rummet innan vi går och lägger oss för en ny dag med nya upplevelser.

Testfamilj Wagrain Österrike
Från våra rum på hotellet har vi utsikt över backen och kabinliften.

Idag på kvällen var det "Heimatabend" på hotellets med Wagrains folkdansare.

Det enda vi saknar här är kvällsåkning. Ingen av liftarna eller pisterna har kvällsöppet.

Dag 6 (tisdag): Tiden går rent för fort

Idag hade vi vår sista skidlektion och skidläraren tyckte att det var dags att ta den branta backen! Utsikten ner mot byn är storslagen.

När vi efter en lång färd kommit ner var benen trötta och vi hade dessutom bokat en tid på hotellets tennisbana. Det var skönt att få springa av sig lite och göra något annat som omväxling.

Efter middagen hade vi anmält oss till "Eisstockschießen" som skulle börja 20.30. Vi fick förklarat för oss "Det är som curling, fast vi har inga kvastar.". Matchen slutade oavgjort, något som var bäst för hotellfriden.

Det enda vi saknar här är kvällsåkning, ingen av liftarna eller pisterna är öppen någon kväll. Det hade varit en fantastisk att se ut över alperna och byarna på kvällen. I morgon har vi blivit lovade sol!

Dag 7 (onsdag): Strålande sol

Idag sken solen. Efter tre dagar med skidlektioner i samma backe ville vi prova något nytt och tog skidbussen till "Rote 8er" i Moadörfl och åkte i en lång härlig backe, perfekt för alla i familjen. Vi tog lunch i backen och kunde sitta i solen.

Livet kan inte vara bättre än så här, god mat, vackert väder, härlig skidåkning och mycket annat att göra. När vi kom tillbaka till Sporthotel tog vi det lugnt innan det var dags för middag.

Det är fantastiskt hur de lyckas variera buffén med förrätter, idag hade vi bland annat flera goda patéer. När vi äter frukost väljer vilken av tre huvudrätter vi vill äta på kvällen, ett inte alltid så lätt val.

På kvällen var det "Heimatabend" i hotellets "Rauchkuchl" med Wagrains folkdansare. Stämningen var på topp och även gästerna fick vara med och underhålla. En del fick till och med ett minnesmärke på kinden eller i pannan.

Testfamilj Wagrain Österrike
Utsikten från toppen av backen är fantastiskt härlig.

Sedan tog vi hästsläde till Kleinarl. Det var mysigt.

En av kvällarna lånade vi kälkar från hotellet och gav oss upp på backen. Efter det var vi helt täckta av snö!

Testfamilj Wagrain Österrike
Wagrain är en riktig vinteridyll. Vi drömmer redan om att åka hit igen, gärna på sommaren nästa gång.

Dag 8 (torsdag): Moln och dimma

Idag är det molnigt igen. Vi skyndar vi oss till liften bara för att uppleva hur kabinen bokstavligt åker rakt in i dimman. Det blir lite dyster stämning i kabinen, det är trots allt roligast att åka skidor när solen skiner. Säg den (o)lycka som varar, när vi når toppen har vi åkt igenom molnen och solen strålar. Vi får härlig skidåkning och kan äta vår obligatoriska snabblunch nudelsoppa och "frittatensuppe" i backen ute i solen.

På eftermiddagen går vi till "Wasserwelt Wagrain", ett badhus med olika bassänger både inomhus och utomhus samt vattenrutschbanor. Det är väldigt skönt att bada ute i vinterlandskapet.

Sedan väntar hästsläden oss och en stämningsfull (lite kall) färd till Kleinarl, himlen är stjärnklar och vi myser i släden. Sedan får vi vänta på bussen hem till hotellet och galamiddagen där. Felix och Linus beundrar svanen i is i naturlig storlek som de har som dekoration i restaurangen. Det var en hektisk dag, men vi är nöjda när det är dags att gå och lägga sig.

Dag 9 (fredag): Sista skiddagen i Österrike

Vi spenderar hela dagen i skidbacken. Strax innan liftarna stänger snöar det så häftigt att vi faktiskt ger upp och beger oss tillbaka till hotellet.

På kvällen lånar vi kälkar av hotellet och ger oss ut på lite kälkåkning i närmsta backe. När vi går hem till hotellet igen ser vi ut som snögubbar!

Dag 10 (lördag): Dags att åka hem

Efter en underbar vecka i Wagrain är det dags att åka hem. Vi packar bilen och checkar ut från hotellet före frukosten för att sedan kunna avnjuta den i lugn och ro.

Ute snöar det ymnigt och vi bestämmer oss för att ta en promenad i Wagrain. Det är en riktig vinteridyll vi promenerar igenom. Vi besöker både den vackert utsmyckade kyrkan och slaktaren där vi köpet några "Semmel" (bullar med korv och skinka) att ha med på tåget.

Vi kör på biltåget i Schwarzach-St. Veit på kvällen och efter att ha ätit vår mat så bäddar vi och lägger oss.

Dag 11 (söndag): En snabb resa hem

Strax före klockan sju på morgonen är tåget framme i Berlin. Vi känner oss för trötta för sightseeing och kan lyckligtvis boka om vår färjebiljett hos TT-Line och åka hem redan på eftermiddagen från Rostock. Vi passar på att koppla av och sova en stund på färjan och klockan 21 lägger färjan till i Trelleborg. En timme senare är vi hemma i Lund igen.

Vi har många upplevelser och minnen att glädjas över. Vi är överens om att det är den bästa semester vi haft och drömmer alla om att komma tillbaka till Wagrain igen, gärna på sommaren nästa gång.