Polen – tråkigt gammalt öststatsland eller en riktig pärla för barnfamiljer?

"Vi hade högtflygande planer för höstlovet. Sol, bad och exotiskt skulle det vara. Som vanligt började vi leta alldeles för sent så om det över huvud taget fanns platser kvar var de galet dyra. Min kollega Alexandra föreslog att vi skulle åka till Polens Riviera. Hon åker ofta dit själv med familjen och de har stormtrivts varje gång. Det blev inga direkta hejarop när jag tog upp förslaget hemma, men resan blev faktiskt en riktig hit; god mat, bra service, roliga saker och platser att upptäcka."

Polen

Ylva är en resvan mamma med två mellanstora barn- Här delar hon med sig till oss på Barnsemester.se av sin senaste nyupptäckta pärla: Polen!

Ylva jobbar på Stena Line och nu i vår kommer de att ta med sig bloggande föräldra med var sitt barn för att undersöka ytterligare vad Polen har att erbjuda barnfamiljer.

Första barnsemestern i Polen

Vi körde ombord på färjan i Karlskrona på måndagskvällen på höstlovet. Vi hade bokat in oss i bufférestaurangen och eftersom vi var hungriga efter resan (c:a 4,5 timmas resväg från Göteborg) dumpade vi väskorna i hytten för att direkt attackera buffén. Alla hittade sina favoriter. Mätta och belåtna tog vi oss sedan upp till Pure Nordic Spa ombord.  Vi badade i hotwells, bastade och testade äventyrsduscharna. Riktigt mysigt.

Polen

Sopot – en anrik kurort vid Östersjöns strand

Efter en skön natt ombord körde vi utvilade iland i Gdynia på tisdagsmorgonen. Trots att vi badat ombord ville barnen besöka Aqua Park, ett badland i den anrika kurorten Sopot, kant i kant med Gdynia. Det är ett lite mer avskalat badland inredningsmässigt, jämfört med t.ex. The Reef,  men det fanns flera roliga vattenrutschkanor och en häftig fors så vi fick bokstavligen släpa barnen därifrån när det blev lunchdags. De hade såå kul!

Vi åkte ner till Sopots centrum och hittade ett parkeringshus bredvid Sheraton Hotel, centralt och bra. Tillsammans med våra vänner som också var med på resan traskade vi bort utmed strandpromenaden till Zatoka Sztuki som är både restaurang, konstgalleri, strandhäng och hotell. Här finns även en liten mysig lekplats bredvid restaurangen där barnen uppehöll sig efter maten. Och maten! Mmmm. Det var nästan så att jag slickade tallriken, så gott var det! Efter maten promenerade vi på den fina stranden i solskenet och tog en vända ut på Molo – Europas längsta träpir.

Citybreak i Gdansk

Efter en stärkande dag vid havet åkte vi vidare till den vackra gamla hansastaden Gdansk.  Här slog vi på stort vad gällde middagen! Vi åt nämligen på Hotel Hiltons femstjärniga restaurang Mercato. Ja, inte pengamässigt eftersom priserna var helt otroliga; c:a 100 SEK för en varmrätt på en femstjärnig restaurang. Det hittar man inte överallt. Sonen sa att det var den bästa mat han någonsin ätit. Dessutom hade de en bra barnmeny för de yngre barnen som inte är lika stora matälskare som sonen.

På onsdagen flanerade vi runt i staden och tog en fika. Efter det tog vi oss bort till Sciencecentret Hewelianum där vi testade massa roliga experiment och stannade flera timmar men till slut blev vi alltför hungriga.

Vi tog oss tillbaka till centrum och gatan Szeroka ulica – ”Breda gatan”. Här finns flera favoriter – både inhemskt och internationellt kök:
- Textyla – perfekt brunch och i cool inredning.
- Metamorfoza – Det moderna, innovativa polska köket. En riktigt häftig smakupplevelse.
- Ristorante La Cucina – en schysst italienare i Gdansk
- Patio Espanol – en trevlig och god tapasrestaurang
- Mito Sushi – bra japansk mat mitt i Gdansk

Eftersom färjan gick kl. 21:00 valde vi denna gång att äta iland innan vi gick ombord. Det blev en perfekt minisemester med upplevelser som både barn och vuxna uppskattade.