Legohouse

(Danmark , Lego house)

Styr en robot

Dokumenterar ett bygge

Hej i somras var vi testfamilj på Legohouse vår familj består av två vuxna med en dotter på 9 år och en son på 5 år. Lego house  är ett hus för dem som verkligen gillar att bygga och skapa med lego. Passar från liten till pensionär bara man gillar att bygga lego, ska man säga en ålder som är bäst är nog 4-10 år. Vi hade läst lite på hemsidan men inte riktigt förstått hur mycket olika utmaningar det fanns att bygga och även titta på. Det finns restaurang på bottenplan men vi hade med mat pga allergi. Finns även en legobutik inte billigt men de hade vissa modeller som vi inte hade sätt tidigare. Fanns billiga satser så barnen kunde få, men vi åkte till Ullared efteråt så sonen handlade där.

Legohouse är byggt i flera våningar, det man blir imponerad av först är det stora legoträdet på ca 15,5 m byggt av ca 6 miljoner bitar. Runt trädet går trappor upp i huset, finns även hiss, i trädets krona är det massa olika legoväldar byggda. När man går in får man ett id armband, med hjälp av det och automater som finns utställda kan man dokumentera allt man gör under dagen och ladda hem app och titta på det sen. Går även att se i automaterna (när man visar upp armbandet) vad man har gjort och se sina byggen, i början tog vi inte så mycket bilder vilket vi kom på att man ska göra för att se sen vad man har gjort under dagen.

Vi började gå upp till Gallery. När vi var där var det 3 stora dinosaurier byggda som vi blev väldigt imponerade av. En var byggd i vanligt lego, en i duplo och en i Techniclego.

Lite exempel vad man kunde bygga på olika avdelningar, bil eller fordon som man kunde tävla mot andra eller att fordonen skulle klara en bana utan att gå sönder det var populärt. Vi klarade banan med våra bilar utan att de gick sönder men många hade problem med det. På ett annat ställe byggde min man och sonen med bara gula bitar 2x4 stora torn i 1,5 h med andra besökare, jag och dottern tyckte det var tråkigt att bara bygga med en färg men inte killarna, så jag och dottern byggde mosaik av 1 bitar istället. Man kunde bygga blommor. På ett ställe byggde vi fiskar då tog man kort i en automat så såg man sin fisk simma på en skärm ett akvarium det var uppskattat. Man kunde bygga olika modeller som fick dansa på ett vibrerande bord. På ett ställe programmerade vi robotar. I story lab fick vi göra legofilmer dottern tyckte det var roligare än sonen men båda uppskattade det. Det fanns fler saker att bygga också. Det fanns alltid plats för alla och legot räcker så alla kan bygga utan problem.

Fina legominiatyrbyggnader och tåg åker runt mm, stort vattenfall eller legofall finns uppbyggt att titta på, hela familjen tyckte det var roligt att titta på dessa. Ute finns det lekplatser också, barnen testade alla. I källaren finns History Collection hur allt började med lego. Barnen var inte lika intresserade av det som vi vuxna. Vi vuxna tyckte det var roligt att se legosatser sen vi var små.

Det sista vi gjorde var att titta på en maskin hur lego tillverkas, var intressant att få se hur det går till. Alla som går ut får en present med en påse med 6 röda legobitar, och scannar man sitt armband får man ett plastkort hur just du kan bygga din unika kombination. De har en hel vägg med olika byggkombinationer ingen får lika alla får en egen unik.

Vi var där i 5 h och hade en toppen dag, då hade dottern och jag tröttnat men sonen och min man hade kunna varit där hur länge som helst. Vi rekommenderar verkligen Lego house om man gillar att bygga lego, roligt när man måste vara kreativ, får tänka lite och inte får allt serverat. Personalen är väldigt trevlig och får med barnen direkt när man kommer till olika avdelningar. Om man vill gå tillbaka till en avdelning är det bara att göra man kan göra alla saker flera gånger.