Kolmården

(Sverige, Norrköping, Kolmården)

Wild Fire var ingen trevlig upplevelse för mig

Vi är en familj på mor, far, två 15-åriga tjejer och en 6-årig pojke som besökte Kolmården den 7-8 juli 2019.

Vildmarkshotellet

Vi bodde på Vildmarkshotellet sö-må.  Jättefint hotell, fräscht och bra frukost. Vi hade nummer 248 och korridoren dit kändes evighetslång. Rummet var fräsch men trångt. Vi hade inte läst på ordentligt när vi bokade rummet så istället för en fin utsikt över Bråviken med balkong så fick vi ett mörkt rum med två små fönster uppe vid taket och ingen balkong. Det kändes lite klautrofobiskt men vi vande oss snabbt och vi var ju inte där bara för att vara på hotellrummet. WiFi funkade perfekt utan en massa inloggningskrångel. Det var bara att trycka på ”Connect” så var det klart.

Vi åt inte på restaurangen utan min make körde 30 minuter till närmsta Mc Donalds och 30 minuter tillbaka med halvljummen hämtmat.

Jag hade uppskattat att kunna gå till hotellrummet och vila under dagen men incheckningen var kl.16 och ut kl.11 så det gick ju inte. Vi gick på Kolmården mellan 12-16, checkade in och slappade 2 timmar på hotellet och gick sen tillbaka under kvällen. När vi skulle gå in upptäckte vi att biljettkontrollanten gått hem för dagen. Men det gick att scanna QCR-koden på biljetten för att komma in. Det funkade inte för oss, men efter att ha tryckt på receptionsknappen så aktiverade hon våra biljetter och då kom vi in. Det var betydligt mindre folk under kvällen och inga väntetider alls.

Backar

Det är väldigt mycket backar på kolmården, men vid huvudingången finns det en lång rulltrappa som tar en upp för den värsta branten, men har man en vagn med sig så får man gå. Vildmarkshotellet har en egen ingång till kolmården vid delfinariet men där får man knata på egna ben. När man väl tagit sig upp så är det inte lika backigt längre.

I tigerhägnet finns en jobbig backe också men det finns en genväg genom tigertunneln.

Regn

När det regnar blir det halt, så ta det försiktigt.

Personal och shower

Personalen var överraskande trevliga överallt. På visningarna fick man se djuren lite närmre och höra det viktigaste vilket är perfekt för en otålig familj, om man ville veta mer så var det bara att stanna kvar och fråga djurskötarna efteråt. Fågelshowen var jättehäftig, men man ska nog inte vara rädd för fåglar för de flög tätt över publiken. Delfinshowen var vacker. Vi hade bokat platser till kl.13 vilket besparade oss mycket stress. Jag skulle tro att sista visningen kl.19 är värd att gå på om man inte har bokat och vill gå när det är mindre folk. Tigervisningen missade vi tyvärr men vi hade turen att få se dem på 2 meters håll när vi passerade tigertunneln vid ett tillfälle. När man går igenom Tigerhägnet så ryter en tiger i högtalaren och lättskrämd som jag är så hoppade jag till typ varje gång.

Åkattraktioner

Bamses nöjesfält var nog det som vår familj uppskattade mest. Det fanns gott om karuseller för alla smaker. Den ”läskigaste” var godiståget som sög härligt i magen. Min 6-åring skrattade så han kiknade, medan min ena 15-åring inte vågade åka alls. Viktoriabåten sög också härligt men själv har jag svårt för saker som snurrar runt. Lille Skutt sög också lite i magen men var ganska lugnt jämfört med mycket annat.  Vår 6-åring gillade stora nöjesfältet också. Han åkte delfinen flera gånger och skeppet en gång (tills de upptäckte att han var för kort). Han ville åka Wild Fire också men blev tack och lov stoppad pga längden. Jag åkte själv för varken min man eller mina döttrar vågade. Jag gillar berg-o-dalbanor men jag måste säga att Wild Fire blev för mycket för mig.

Bamse

Bamses värld var lagom stort och det gick ganska lätt att hitta varandra om man kommit bort från varandra. Toaletterna var fräscha och det fanns gott om bord. Vi åt på farmors kök som serverade två rätter; Köttbullar med mos och Pannkakor. Vi tog två vuxenportioner Köttbullar med mos och delade på, dricka ingick och man fyllde på själv. Vuxenportion med 12 köttbullar kostade 89:- och barnportion med 8 köttbullar kostade 65:-. Vi skulle nog tagit 3 portioner för alla var rejält hungriga.

I övrigt kostade en 50cl fanta/cola ca 35:-. I korvkiosken fanns det glutenfritt bröd. Det fanns gott om matalternativ för den hungrige.

Safari

Vi hade bokat en egen gondol kl.11 vilket kändes överflödigt då vi såg hur kort kön var, men jag hört från andra att de fått vänta nästan uppåt en timma så vi vågade inte chansa. Vår 6-åring är väldigt aktiv och skulle inte orka stå och köa så länge. Så vill man åka när det är mindre folk så ska man nog komma mellan kl.10-11. Turen var jättetrevlig, till och med min ena 15-åring uppskattade den trots höjdrädsla och konstiga ljud från kabinbanan när den bytte håll. Jag tyckte det läskigaste var när högtalaren berättade att lejon kan hoppa upp till 5 meter samtidigt som vi passerade tätt ovanför deras huvuden.