Besök på Tomteland i Gesunda, Mora 2 Juli 2019

(Sverige, Mora, Tomteland)

Vi hade turen att bli uttagna som Barnsemesters testfamilj och fick besöka Sagolandet Tomteland i Gesunda, Mora. Vår familj är: Manne 4 år, Daniella 6 år, Hedda 8 år och mamma Lena.

Vi semestrade i mysiga Leksand begav oss mot Gesundaberget vid 9-tiden och kom fram lagom till att parken öppnade klockan 10 på förmiddagen. De förväntningar vi hade var att få möta sagoväsen och tomtar, men vi var inte så mycket mer pålästa än så. Som tur var fick vi tips av en kompis att vi borde försöka följa tre teaterakter som spelades upp under dagen och som fungerade som en röd tråd för vårt besök i parken. Temat handlade om «Kampen om Sagolandet», där de goda kämpade mot de onda, liksom sig bör i sagornas värld.

Redan klockan 10:15 började första akten på en utomhusscen nära éntren. I handlingen fick möta en god fe, en alv, en häxa och en nisse som välkomnade oss till deras förtrollade sagoland. Efter akten kunde vi välja att stanna kvar, för att se näcken, eller att vandra vidare på trollsafari. Vi valde att stanna kvar.

Efter att vi hade lärt oss hur man skrämmer bort näcken, genom att spotta tre gånger, mötte vi Huldran, som är en kvinnlig figur och är en blandning av räv och människa. Huldran ledde oss vidare in i sagolandet och visade oss till att börja med olika älvor i skogen och lärde oss att prata med dem.

Mitt i parken finns en sjö, där vi tog tillfället i akt att åka ut med några trampbåtar. Väl i land igen hälsade vi på hemma hos sagofen och pratade lite med henne.

Vi upptäckte ännu en utomhusscen vid trollens rike i sagolandet, där vi lärde oss av Sagofen och Trollen Kluring och Flora, att behärska tomtekraft tillsammans.

Nu började det så smått att kurra i våra magar och vi gick till den stora Verkstan och tog oss en bit mat. Direkt efter maten var det dags för den andra akten i Kampen om Sagolandet. Sagofen och trollen berättade mer om att det lurar onda krafter och att den elake Trollkungen vill förstöra Sagolandet.

På programmet fanns ännu fler händelser som vi ville ta del av, bland annat att alven skulle mata Sagolandets ganska nyfödda drakbebis.

I den förtrollade skogen fick vi sedan hälsa på i Huldrans hus och här såg vi också några lite läskiga grymvättar, som åkte lina i trädtopparna.

Fram emot 14:30-tiden började äventyret bli ännu mer spännande och det blev dags för en uppladdning på sagotorgets scen, där alla huvudkaraktärer vi mött under dagen hade samlats för att förbereda oss på att möta den onda trollkungen och på att vi tillsammans skulle försvara Sagolandet.

Skogsdryaden Naturia var ännu ett väsen som visade sig för oss och som ville hjälpa till att bekämpa den onde Trollkungen.

Innan det var dags för den tredje och sista akten i Kampen om Sagolandet, hann vi gå inom häxans hus för att se på allt hon hade där. Vi besökte också Tomtens hus och skriva önskelistor inför julen och av Tomtemor fick vi små bjällror, för att kunna kalla på hjälp från skogsdryaden Naturia för att kunna besegra mot ondskan som hotade att förstöra Sagolandet.

Så var det dags för sammandrabbningen mellan det onda och det goda i Kampen om Sagolandet, och vi i publiken fick vara med i kampen och använda oss av våra krafter, som vi lärt under loppet av dagen.

Liksom i de flesta andra sagor, slutade även denna saga lyckligt, och det onda besegrades.

Och så levde de lyckliga….

Klockan var nästan 16:30 när vi gick ut från Sagolandet. Medan vi gick mot utgången fick vi möjlighet att hälsa på alla karaktärer vi mött under dagen. Vi var lite trötta men upprymda av dagens händelser.

Barnen tyckte:

Striden med Trollkungen var lite läskig (4-åringen)

Trampbåtarna var kul och teatrarna med bra skådespelare. (6-åring, 8-åring)

Dagen gick fort för att det var så kul. Trollen såg ut som riktiga troll. (8-åringen)

Det var kul på Sagolandet!

Vi tyckte att skådespelarna var helst fantastiska! De levde sig verkligen in i sina roller och agerade hela dagen. Ibland mötte man karaktärerna vandrande runt om i Sagolandet mellan alla föreställningar och även då levde de sig in i sina roller.

Själva Sagolandet var en gemytlig plats med fina byggnader och trivsam miljö.

Barnen var i passande åldrar för detta evenemang.

Det enda negativa Det var mycket som hände. Det var lite svårt att få med sig allt och att hinna se på allt som man ville.

Tips:

Var förberedd på att ett besök i Sagolandet är ett heldagsbesök för att få full behållning, dvs man är där från kl. 10 till ca kl. 16.

Vi tyckte att maten på restaurangen var bra, men utbudet var inte så stort. Man kan gärna ta med lite egen mat vid ett besök i parken.

Man bör vara påläst innan besöket, så att man vet vilka föreställningar man vill se och vad för annat man har lust att uppleva. Schemat med förställningar är ganska späckat och man hinner inte se allt.

Man är utomhus hela dagen, så kolla in väderprognosen innan besöket. En regnig eller allt för varm dag, är kanske inte att föredra.