Semester direkt!

(Danmark, Sverige, Skåne mfl, Billund, Legoland)

Stora Bält bron

Stooor bulle på Kakehuset på Fields i Örestad

Utanför BRIOs Lekoseum

Semester direkt efter i början av juni har blivit en tradition. Ja, för när man gjort något två gånger måste det väl vara en tradition ;) Förra året åkte vi till Astrid Lindgrens värld och i år var det dags för Legoland.

Skolan slutade onsdagen den 10 juni och dagen efter började vi vår resa. Först hälsade vi på kompisar på väg ner mot Göteborg där vi bodde hos släktingar två nätter. I Göteborg hann vi med Universeum på fredagen och Liseberg på lördagen. Universeum gillade vi alla fyra, men på Liseberg hade nog pappa och 6-åringen roligast. För de kunde åka alla karuseller!! Något som 4-åringen inte tyckte var kul :(

Nåja, den här berättelse skulle handla om Legoland.

Söndagmorgon och vi knappar in vägen till Förjan på GPSén. Allt fungerade superbra!! En liten stung i kön innan vi fick köra på färgan, Stena Line Jutanica (bokad med rabatt från Barnsemesterkortet). När vi kommit ombord gick vi upp till restaurang Metropolitan och åt brunchbuffé. 4-åringen älskade pannkakorna, men 6-åringen ville hellre ha korv och potatis. Vi fick ett jättebra bord och hade jättebra utsikt när båten tog oss ut från Göteborg.

När vi ätit färdig utforskade vi båten och blev glatt överraskade över det jättebra lekrummet. Det var lagom med resenärer på båten, så killarna kunde leka som de ville. De spelade biljard, schack, fotboll och så hittade några kompisar som de spelade lite innebandy med. Det fanns bra med lediga bord, så vi kunde sitta ner och läsa tidnignen och ta det lite lugnt emellan varven. De hade också en jättebra fiskdamm för 20 kr. Den stora fick en drake och den lilla en båt till badkaret (som han faktiskt önskat sig!!).

När vi sedan var framme i Fredrikshamn knappade vi in kordinaterna till TopCamp Riis och sedan var det bara att köra. Alla somnade i bilen, utom jag som körde så klart :) När vi kom till campingen var det inga problem att checka in och vår stuga var bra. Vi köpte campingkortet på plats, men det hade vi ju också kunnat göra här i Sverige.

Dags att ut och leta affär och igen använde vi GPSén. Ska kanske tillägga att det var vår premiärresa med vår GPS :). Vi valde NETTO som låg i Give och körde. Kom fram 10 minuter innan de stängde, men vi hann i alla fall handla.

Efter en natt med OK sömn i smala sängar, var vi laddade för LEGOLAND!!! Inga problem att köra. När vi kom fram såg vi en skylt med parkering och FRI. Ja, gratis parkering!!! Den tar vi!!! Sedan i nästa andetag fattade vi, FRI betyder ju LEDIG inte att den var gratis ;)

Lite bilar på parkeringen, så vi fick en plats nära ingången. Vi stod en stund i kö eftersom vi inte förbokat några biljetter, men det var ingen fara. Barnen hade mycket att titta på :)

Väl inne i parken jublade de för varenda liten legobit som de såg :) Vi började med att åka tåget runt, sedan gick vi runt och barnen åkte lite olika karuseller. Det var väldigt lagom med folk, så det var nästan inga köer alls.

Vi hann med allt som vi ville, hade lunchmat med oss, fikade, åkte karuseller. 4-åringen tyckte Legoland var mycket bättre än Liseberg, för här kunde han åka fler karuseller. Han var 108 cm lång och på Liseberg måste han vara över 110 cm för att få åka de flesta. Här på Legoland räckte det med 90 cm.

Dag två på Legoland var lika bra. Vi hann med saker som vi inte gjorde första dagen och vi lekte mer i Piratlandet. Vi njöt av de korta köerna och att det var lungt i parken, man kunde röra sig och det kändes inte trångt.

Efter två dagar på Legoland var vi nöjda, men vi kommer att komma tillbaka.

På campingen lekte barnen i den fina lekparken, vi hann med ett kort dopp i poolen och hade det jättebra. Superfina toaletter och badrum och det är en camping som vi kan tänka oss att komma tillbaka till.

När vi sedan åkte tillbaka mot Sverige tog bilen ner mot Öresundsbron. Killarna hade det bra i bilen, lekte, ritade, vi lyssnade på Månz Zelmerlöw och Melodifestivalen 2009, de sov, tittade på landskapet och det var spännande att åka över Broarna.

Strax innan Köpenhamn tankade vi bilen på en mack och oss själva på McDonalds. Barnen lekte i lekrummet innan vi körde vidare. Vi hade tänkt äta lunch i Köpenhamn, men nu ställde vi in oss på fika istället. GPS i Köpenhamn var jättebra!!! Vi knappade in parkeringplats i centrum, men de var fulla. Så vi valde att köra runt lite bara och sedan ut mot Öresundsbron. Innan den, i Örestad, stannade vi på Fields och gick runt lite. Fikade och tittade i ToysRus.

Resan över Öresundsbron gick bra. Vi betalade kontant med danska pengar och det var inga problem.

I Sverige igen körde vi ner mot Trelleborg, Smygehuk, Ystad, Simrishamn och sedan hamnade vi i Karlshamn där vi bodde på Scandic. Ett jättebra bemötande och pris :)

Morgonen efter åt vi en bra frukost och tog det lite lugnt innan vi åkte mot Osby och BRIOs Lekoseum (efter att ha läst om det här). Nu regnade det, men vad gjortde det när vi bara skulle åka bil.

Lekoseumet var kul. Barnen lekte och tyckte det var kul. Sedan hoppade vi in i bilen och körde mot Växjö där vi åt lite. Sedan in i bilen igen för att åka mot farmor och farfar i Norrtälje. Nu var det dagen innan midsommarafton, så vi var inte ensamma på vägen........ Men det gick bra i alla fall.

En lång berättelse blev det..... Men att åka på semester direkt när skolorna slutar, eller kanske tom innan om man kan, är något som jag verkligen kan rekommender och något som vi kommer att fortsätta att göra.