Helg i Stockholm

(Sverige, Stockholm, Junibacken, Vasamuseet, Gröna Lund, Tekniska, Polismuseet)

En helg i juni åkte vi på en minisemester till Stockholm, tillsammans med några släktingar. Vi åkte först till vårt hotell i Värtahamnen (alldeles vid Siljas terminal). Vårt familjerum var fräscht och fint, med två enkelsängar och en bäddsoffa lagom stor för våra barn (3 och 6 år). I vårt hotellpaket ingick även Stockholm a la Carte, vilket innebär att man får åka bussar/tunnelbana och spårvagn gratis, samt fritt inträde till många museer och sevärdheter. Det var verkligen GULD värt att bara kunna visa upp kortet, och pengarna sparas snabbt in.

Efter lunch och en promenad på ca 600 meter tog vi tunnelbanan in till Gamla stan. Kikade runt lite där och passade på att leta efter Måtren Trotzigs gränd, smalaste gränden i Stockholm.

Hoppade på Djurgårdsfärjan och traskade bort till Junibacken (stället barnen tjatat om hela dagen). Det var inte alls så jättemycket folk här, kanske berodde det på det fina vädret ute? Barnen lekte länge i den första delen, innan vi åkte Sagotåget. Sagotåget var i det läskigaste laget tyckte båda barnen, som var nöjda att få hoppa av efter den lilla turen. Sedan lekte vi en stund i Pippis hus innan vi tog en paus för glass. Sista delen av Junibacken klarades av ganska fort, och istället gick vi tillbaka till det första rummet och lekte en stund till. Båda barnen gillade detta bäst och var helnöjda med besöket. Som vuxen hade jag nog förväntat mig mer, men är barnen nöjda så är jag nöjd...

Efter Julibacken gick vi till Vasamuseet, där det var lång kö utanför. Som tur var gick den snabbt. Vår 6-åring blev, lite oväntat,  mycket intresserad av skeppet Vasa och historien om det.

Efter lite middag på en restaurang intill Gröna Lund besökte vi även nöjesfältet. Eftersom det var lördag kväll var det Sommarkrysset på stora scenen. Kikade lite på det och åt lite mer glass. 6-åringen som inte alls gillar karuseller åkte Radiobilarna och tyckte att det var jätteroligt.

Den natten sov vi gott i våra sängar.

Efter frukost åkte vi ut till Tekniska museet. Även här var det ganska lite folk, vilket var jätteskönt. Utställningen om rymden var spännande, liksom Teknomrama och alla ställen där man fick göra saker själv. Helt klart ett bra ställe att ha barn med sig, och roligt för både stora och små.

Efter lunch på Tekniska gick vi till grannhuset, där Polismuseet ligger. Övervåningen var mest spännande där det handlade om mord/brottsutredningar.

Helnöjda åkte vi sedan hemåt.