Cykelsemester Göta Kanal

(Sverige, Östergötland, Berg/Borensberg)

Jag, min man och våra 2 barn, 11 och 7 år gamla, tog bilen till Bergs slussar utanför Linköping. Där parkerade vi och lastade av våra cyklar och packade cykelväskor. Vi cyklade sedan längs med kanalen den 2,1 mil långa sträckan till Borensberg. Detta är en perfekt sträcka då det knappt är något kuperat och det är inga bilar som får åka där. Kanalen är hela tiden precis bredvid och det är väldigt rogivande att cykla i maklig takt läns med den och då och då se någon segelbåt eller kanalbåt glida förbi. Till barnens glädje kantas även sträckan av får som får gå helt fritt längs med kanalen och det blev många stopp för att hälsa på dessa. Efter halva vägen stannade vi och bredde ut picknickfilten. Efter lite förstärkning badades det i kanalen innan cykelturen fortsatte. Vårt mål var Borensberg och vandrarhemmet Glasbruket. Det ligger helt fantastiskt mitt emellan kanalen och Motala ström. Det är ett gammalt glasbruk och man kan känna historiens vingslag i väggarna. Vi tog oss ner till den lilla bryggan där vi badade och hade mysigt i solen. På kvällen tog vi cykeln in till centrala Borensberg och åt lite mat. Dagen avslutade vi med kortspel på den lilla bryggan vid kanalen och barnen tog även ett kvälldopp innan sänggåendet. Dag 2 tog vi bussen in till Motala där vi solade och badade hela dagen. På kvällen satt vi vid kanalen och drack vin och läste och hade mysigt. Dagen efter var det dags att cykla hemåt igen och även den turen avlöpte väl. Detta är en semester som jag varmt kan rekommendera. Total avkoppling och fantastiska miljöer. Både barn och vuxna tyckte det var kanonbra och vi gör säkert om samma tur nästa år igen. Kostnad var en övernattning på vandrarhem inklusive frukost är 1.020 kr.