Leksand sommarland

(Sverige, Dalarna, Leksand, Leksand sommarland)

Vattenhinderbanan =)

Bergbanan

Mekanisk ponnyridning

Äntligen var det dags för vår första gemensamma semesterresa. Alla hade väntat med spänning och kvällen innan vi skulle åka kittlade det i magen hos både stora och små :) Vår familj är inte så stor - det är jag, min pojkvän och hans dotter Nowa som snart fyller 8 år - därför skulle vi åka tillsammans med min syster, hennes sambo och 3 barn. Resan skulle gå mot Dalarna och Leksand sommarland =)

På morgonen packade vi in oss i våra två bilar och så började vi färden mot Dalarna. Vårt första stopp var Prästbäckens rastplats. Där åt vi smörgås med festis eller kaffe och sträckte lite på benen. En ganska trevlig rastplats där det också fanns en liten grillkiosk och toaletter förstås :)

Nästa stopp blev Vakerskogen strax söder om Vansbro. Där har min familj en sommarstuga sedan länge och vi stannade till och hälsade på några vänner som var där. Spralliga små ben passade på att hoppa och skutta och springa av sig lite :) Saft och hallongrotta smakade också gott innan vi fortsatte vår färd.

Lunch i härlig fäbodsmiljö väntade sedan. Fäboden tillhör vår släkt och minner om hur man levde förr. När vi öppnar bildörrarna hör vi skallror som plingar, det är fåren som vandrar omkring fritt och betar gräs. Lunchen lagas på en hederlig gammal vedspis som finns i ett av de två (!) rummen i fäboden. Där finns också en lucka i golvet som leder ner till en "jordkällare". Vatten hämtar man i brunnen, och utedasset ligger en bit bort från huset.

I uthuset fanns nyhärsat hö som barnen hoppade i, det fanns också en pilbåge och en vanlig piltavla. I ett stenrös bakom huset bodde en huggormsfamilj, något som intresserade både stora och små :)

Sista anhalten på resan var Västanviksbadets camping i Leksand. En supermysig liten camping vid Siljan, och det första vi alla gjorde när vi kom fram var naturligtvis att ta oss ett svalkande bad. Och nog var det svalkande, Siljan hade blivit lite kallare igen, och vi tappade andan så kallt var det. Men det hindrade inte barnen att leka i kanten tre dagar i rad. Även om man inte kan bada kan man ju bada fötterna och leta efter skatter i kanten =)

Dag 2 på semestern var den stora dagen, för då åkte vi till Leksand sommarland =) Bonusdottern var så otålig och kunde knappt bärga sig att komma dit. Väl inne på området gick vi med raska steg mot poolerna och vattenrutschkanorna =) Vattnet värms upp med solceller, vilket innebar att det var ganska kallt, som tur var prickade vi in en av de varmare dagarna, och vattnet kändes skönt svalkande. Den stora djupa poolen var uppvärmd och där lekte barnen länge. Eftersom vi var där när de öppnade var köerna till alla vattenattraktioner inte så långa och vi passade på att testa allt vi ville :)

När vi badat färdigt gick vi en promenad på området och testade de olika åkattraktionerna. Barnen rusade till Vattenhinderbanan och Äventyrsstigen. Sedan åkte de Bergbanan och Pariserhjul. Till tjejernas förtjusning fanns Mekanisk ponnyridning, där ridhjälm naturligtvis var ett måste ;) Ett besök på minilantgårder gav barnen tillfälle att klappa getter och får.

När vi kände oss nöjda, packade vi ihop och åkte vi vidare in till Leksand. Där tog vi en liten shoppingrunda i små söta boutiqer och köpte äntligen den efterlängtade mjukglassen!

Väl hemma på campingen var alla nöjda med dagens äventyr och barnen ägnade kvällen åt att leta skatter och bada fötter i Siljan som hade blivit något varmare =)

Morgonen efter packade vi ihop och for hem mot Västergötland igen. Vi var många som var lite trötta och passade på att sova en lur :)