Danmark har allt...

(Danmark, Hvidesand, Legoland, Löweparken...)

Danmark...
är ett vackert land tycker vi.
där finns allt inom en överblickbar yta. Det första året vi var i Danmark med barnen tältade vi på campingen utanför Legoland, Billund. Barnen var 3, 5 och 8 år. Att tälta med små barn är ingen hit, försök istället att hyra en stuga eller husvagn. det ger inte så mycket besvär med mygg och småkryp och fuktiga kläder. Om man väljer att tälta med små barn är ett tips att lägga lite kläder i bilen så att de inte blir blöta om det skulle börja regna in i tältet. Då kan man lätt ta fram kläder och kanske gå bort till toaletten och värma kläderna under handtorken. Det blir mysigare för barnen att ta på varma kläder. Vi hade ett fullspäckat schema under en vecka då vi besökte Legoland (köp tvådagarsbiljett, ni hinner inte med parken på en dag), kolla upp så att ni inte har något kort som kan ge er rabatt, Ica, statoil och andra företag har rabatter på mer ställen än man tror. Efter två dagar på Legoland hade vi inte någon åklust kvar. Vi utgick från campingen när vi nästa dag åkte till Lejonparken, den ligger bara några mil därifrån. Där kan man välja att köra själv i parken, åka tåg eller gå runt (då kommer man givetvis inte in till lejonen). När vi kände oss klara med denna dag åkte vi tillbaka till tältet och nästa dag bar det av till västkusten, närmare bestämt Hvidesand. Det var något av det vackraste jag sett, förutom blåsten. En jättestrand där barnen kunde plocka sten och snäcker som minnen. Och vi vuxna kunde koppla av. Efter två dagar var vi klara med utsikten och blåsten, vi ställde kosan hemmåt. Denna gången tog vi alla broarna (Lilla bält och Stora Bält), och det var uppskattat av barnen. Att ta bron mellan Köpenhamn och Malmö är överskattat, ta kör de extra milen och ta färjan via Helsingör/Helsingborg, det tjänar man på!
Vår familj har semestrar många år i Danmark och det är ett underbart land med glada människor. I sommar bär det i väg till Italien med bil. Har ni tips till oss, så ös på, vi behöver veta mycket, hur många vad kostar  vägtullarna, vad är värt att besöka runt Bibione etc.
Och så lovar vi att återkomma med en liten berättelse om hur resan gick....