Comeback till Årsunda

(Sverige, Gästrikland, Sandviken, Årsunda Viking)

Redo för strid 1

Redo för strid 2

Lekar på Vikingarnas vis

Resa nummer två denna sommar skulle ta oss via Gästrikland till Dalarna och Värmland. Att vi tog omvägen via Gästrikland berodde bara på en sak: Årsunda Viking. Där var vi förra året (läs tidigare reseberättelse) och barnen var överens om att de ville återkomma dit.

Vi blev lika imponerade i år av denna vkingaby där ideellt arbetande "vikingar" lär oss om hur vikingarna levde. Att få smaka på "groplagat" kött var lika gott i år, att se hur smeden jobbar i smedjan, att granska djurfällorna och att få gjuta Torshammare. I år fick vi även se en uppvisning av vikingarnas "lekar", som var till för att roa, men även för att bygga upp styrka.

Holländare och tyskar fanns det gott om denna dag på den "levande vikingagården" som är ett givet turistmål även för oss svenskar som vill veta mer om vår historia.

Vi åkte några mil till Borlänge, där vi tog in på ett hotell över natten. Dagen därpå åkte vi mot Insjön och Leksand. Tanken var att vi skulle besöka Leksand Sommarland som vi läst om så mycket på denna sajt, men regnet öste ner. Vi stannade på ett väveri och på Clas Ohlson i Insjön, men då regnet inte ville ge med sig åkte vi istället ett antal mil till "Farmors Dalarna" i Tyngsjö/ Äppelbo, på gränsen mellan Dalarna och Värmland, med Hagfors som närmaste stad.

På vägen hem tog vi den södra, lite snabbare vägen, via Örebro. Tanken var att vi skulle stanna till på Gustavsvik, som vi också läst så mycket om, men en allergisk reaktion på ett insektsbett gjorde att vi istället åkte hem till Stockholm.

Tur att det alltid finns nya resmål att se fram emot...