Testfamilj Junibacken

(Sverige, Stockholm, Junibacken)

Glada barn på Lilla Gubben

Vilken utsikt!

Här var det varm glass! Kom och köp!

Vår familj bestående av två vuxna och en 6-åring och en 2-åring blev utvalda som testfamilj på Junibacken, och styrde därför kosan mot Stockholm. På vägen dit tog vi ett stopp på Flygvapenmuseum i Linköping, vilket varmt kan rekommenderas.

Till Junibacken kom vi en måndag strax efter öppningstid. Eftersom vi kom tidigt fick vi i alla fall parkeringsplats, som dock kostade 30 kr i timmen! Trots valet av dag och tid var det mycket folk och vi fick köa nästan en halvtimme för att komma in. Väl inne satsade vi direkt på att gå på den halvtimmeslånga teaterföreställningen ”Pippi Långstrump”. Det var en trevlig start på dagen, även om barnen gärna hade stannat och lekt i första rummet. Synd att det inte var mer musik så barnen hade hängt med mer. Stannar man hela dagen på Junibacken kan man med fördel se fler föreställningar eftersom själva lekområdet inte tar en hel dag att utforska.

Efter föreställningen skulle alla ta sig vidare, vilket gjorde att det blev trångt och svårt att hålla koll på barnen.

Vi började i En Annorlunda värld som nog mest roar de lite yngre barnen, där de kan stå i små affärer och sälja varm glass, ”knåda deg” med ångvält i bageriet osv. En stig går genom denna del av lekhuset, och där står alla väntande föräldrar och fotograferar och försöker hålla uppsikt över barnen. Det känns överlag trångt för de vuxna. Allt är inriktat på barnens upplevelse (och den är superbra), men för oss som följer med behövs det plats att kunna följa barnens upptåg på lite avstånd, och för all del fotografera lite också.

Vi gick sedan vidare genom huset och passerade genom bokhandeln som hade jättebra utbud av böcker, film och lite kläder men priserna är samma som i alla andra affärer.

När vi kom till Sagotorget togs den mesta platsen upp av köande till Sagotåget, vilket gjorde det svårt att hänga med barnen i deras lek. Torget var mycket fint och där fanns många figurer som barn i alla åldrar kan känna igen och hus som barnen kan gå in i. Även vi ställde oss i kön, och fick vänta lite drygt en halvtimme för att åka Sagotåget. Kön gick igenom Galleriet med bilder av konstnärer som medverkat i Astrid Lindgrens böcker, men på grund av köerna blev detta mest en passage på väg till tåget. Väntan var dock värd mödan, för Sagotåget var verkligen fantastiskt!! Alla satt som ljus och lyssnade uppmärksammat på Astrid Lindgrens mjuka röst som guidade oss genom några av sagorna i de vackra miljöerna. Vi hade laddat med russin till lilltjejen ifall det skulle bli långtråkigt för henne, men det behövdes verkligen inte. Tåget hade vi gärna åkt igen, men det ingick bara ett åk sen fick man betala extra.

Eftersom vi stannade över lunch så provade vi även restaurangen. Barnen åt förstås Pippis pannkakor och Karlssons köttbullar, vilka låg bra i pris, men var ganska tråkiga. Ett stort plus för de goda bakverken och den fantastiska utsikten!