Två dagar på Astrid Lindgrens Värld

(Sverige, Småland, Vimmeby, Linköping, Astrid Lindgrens Värld, Gamla Linköping)

Mio Min Mio - teater

Mattis

Katthult

I sista minuten, mitt i sommaren, är det verkligen inte lätta att hitta boende i närheten av Astrid Lindgren Värld. Det fick vi (mamma, pappa, son 8 år och dotter 5 år) erfara. Men med facit i hand så löste det sig ganska bra ändå...

Onsdag: Efter några timmars bilåkande var vi framme i Linköping som blev vårt första övernattningsställe. Vi stannade i Gamla Stan för att titta runt. Det var jättesvårt att hitta en ledig parkeringsplats, men det visade sig vara väl värt besväret! Barnen älskade att gå runt bland de gamla husen. Lite här och var fanns människor i tidsenliga kläder som gärna berättade lite om husen och sysslorna. Barnen fick smaka nygräddade äppelmunkar, tvätta handdukar på gammalt sätt, höra om det stora bankrånet, slå ett rep på gammalt vis och sist men inte minst köpa lite godis i Cloettas chokladbod. Nöjda och glada åkte vi till vårt hotell för att äta lite middag och sova gott.

Torsdag: En dryg timmes bilfärd till Vimmerby och Astrid Lindgrens Värld. Alldeles lagom. Vi var framme vid 10:30 ungefär och hade förväntat oss kö in till parken så här under högsäsong, men det var det inte alls. Prussiluskan, Kling och Klang mötte oss vid entrén. Vi stannade nästan genast vid den lilla scenen och tittade på teatern Mio min Mio, som barnen verkligen gillade. Sedan showade pippi Långstrump vid sin Villa Villekulla. Efter det gick vi vidare mot den nya Mattisborgen där rövarna fanns på plats, och hade en massa tok för sig. Det var också roligt att gå upp i borgens torn för att se sig omkring. Lite trångt kanske... Utanför borgen åt vi lite lunch i form av korv med bröd. I hela 6 timmar gick vi omkring i parken den här dagen och lyckades se ganska mycket (ett glasstop i Törnrosdalen, besök hos familjen Svensson i Katthult, åka Saltkråkan, mm).

Vädret var perfekt! Ingen sol, men lagom varmt. Vi använde våra regnbyxor ibland för det var lite blött på marken och på bänkarna när man skulle titta på föreställningarna. Något trötta i benen åkte vi till det gamla fängelset i Västervik där vi lyckats hitta vårt andra boende. Spännande tyckte barnen!

Fredag: Efter 45 minuters bilfärd var vi tillbaks i Vimmerby. Idag ville barnen åka Saltkråkan med en gång, för de tyckte att det var mysigt. Sedan passade vi på att se de föreställningar vi missat dagen innan (Rasmus på Luffen, Nils Karlsson pyssling) och att träffa lite fler av sagofigurerna (Karlsson på taket och Madicken tex). Efter 4 timmar i parken var både barnen och vi vuxna nöjda, så vi bestämde oss för att det fick räcka. Som minne köpte dottern hästen "Lilla gubben" och sonen en pilbåge, innan vi tackade för oss och åkte hemåt.

Jag blev positivt överraskad av Astrid Lindgrens Värld. Parken var större än jag trott och mötena med karaktärerna "gjorde" hela besöket. De vuxna skådespelarna, men framförallt barnen, var fantastiskt duktiga! Både 8-åringen och 5-åringen gillade besöket mycket.