Familjedag på Kneippbyn

(sverige, Gotland, Vibble, Kneippbyn)

När solen tittade fram passade vi på...idag var dagen att teste Kneippbyn med sommar och vattenland... och Pippi Långstrump förstås...
 Vi är en familj med mamma Lisa, pappa Micke, Filip 12 år och Melvin 2 år.
 Vi bodde i ett hus som bara ligger på ca 5 min promenadavstånd från ingången, men ändå i ett lugnt villaområde bortom "turistsmeten". Perfekt då vi kunde välja att gå ner när vädret varit på charmkurs och solen log som mest.
Vi gick ner till entrén ca 1 timme efter öppning. Den befarade kön var i stort sett obefintlig och vi kom in direkt...jaha nu var det "bara" att sätta igång och testa.. Vi beslöt oss för att börja dagen på Sommarland för att vid tillfälle glida över till vattenland.
Efter flera dagar vid underbara Gotländska raukar och klinter o stränder med svårslagen utsikt var det barnens dag att bestämma vad vi gjorde...
Dock är åldersskillnaden på killarna 10 år och därav skiljde sig önskemålen rätt stort på det de ville göra.
 Vi hamnade först vid attraktioner för de yngre barnen. Melvin fick syn på ett tåg som tuffade runt på en liten rälsbana. Filip var gullig och åkte med..de två första gångerna. Sedan fanns en liten karusell som också testades med glada miner av Melvin, men när han fick syn på båtarna som man kan låna och ro  i en liten sjö med, så var det där han och pappa höll till en stor del av dagen. Båtarna har en låsanordning som vanliga kundvagnar har, så kom ihåg att här behövs en peng, (kanske av guld)...flytvästar finns att låna, perfekt!
  Under tiden testade Filip och Lisa på lite andra attraktioner, t.ex. gick Filip en hinderbana med sele, kul och lite svårt. Vi åkte upp i en fyr, där man får hissa upp sig själv. Kändes ungefär som att hissa upp sig i en flaggstång ell. dyl. men det är det värt. Det var en fantastisk utsikt över området, klintar och hav. Nämnas kan om Kneippbyn att det finns ett fantastiskt grönområde precis vid havet där det finns möjlighet till egen pick-nick på en filt eller vid ett bord som finns där för besökarna att nyttja. Perfekt också som samlingsställe när man har barn i mellanålder som klarar sig själva en stund.
 Filip provade en linbana som gick ut över den lilla sjön. OK tyckte han men vi tror att lite yngre barn ca 6-10 år gillar det här skarpt.
  Vi såg att man kunde köra GO-Kart. Kuul tyckte vi eftersom vi gillar fart, men tyvärr fanns hälften av alla besökare just där, så det får bli en annan gång...
Filip slöt upp och rodde i sjön en stund han med. Här fanns vattensprutande stora "blommor" som sprutade vatten på alla roddare, kul tyckte en del i sällskapet...hihi!
  För de lite yngre barnen finns också ett bil-Land där man kan prova att köra en bil på "gator" med "riktiga" vägskyltar o.s.v. Om ett år är det nog Melvins favoritställe, men han får som sagt vänta ett tag på det.

Sedan en välbehövlig matpaus. Tyvärr fick vi stå i kö i 45 min innan det blev nån lunch och när den väl kom så önskade vi att vi tagit med eget och haft grillpick-nick vid havet istället. Så det får det bli nästa gång. Det tog även lång tid att köpa drickor, glass o.s.v. så nästa tripp tar vi med en kylväska med dricka.
 Vi hade Melvins vagn med oss eftersom alla även har badkläder o.dyl. med sig och det var toppenbra. Såg även att här finns skrindor att låna vilka många gör.

Vi besökte även "riktiga" Villa villekulla som finns här. Det var kul att gå in i Pippis hus tyckte Melvin! Sedan var det dags för Pippiteater, vilken spelas upp varje dag utanför Villa villekulla. Melvin och jag tittade på den medan Filip och Micke stack till vattenland och började åka i alla vattenkanor.
  Melvin tyckte mycket om Pippiteatern och en eloge måste ges till de fantastiska killarna som spelade en faslig massa roller, t.ex. Kling och Klang. De utförde akrobatik på hög nivå högt uppe på tak och stegar. Mycket underhållande!
Får man säga något negativt(?), så tycker jag att teatern i sin helhet inte ligger på samma nivå som för 8 år sedan då vi var där med Filip. Liten besvikelse, men Melvin 2 år var nöjd och då får vi väl nöja oss med det sålänge...

Vid Villa villekulla finns också ett piratskepp där massor av småpirater lekte o hade skoj, skepp o´hoj!!

Det finns studsmattor och hoppborgar på lite olika ställen, vilka vi testade glatt tjoho!!
Sedan fortsatte vi in till vattenland vi med. Här var de andra i full fart med att åka alla häftiga banor. Här finns något för alla, utom möjligtvis en vanlig pool. Vattenbanor av alla de slag och anpassade för olika åldrar och våghalsiga blötdjur. Här kan man också tävla mot varandra i banor bredvid varandra. Vi hade jätteskoj! För Melvin fanns en jättemysig barnpool med små rutschbanor o.dyl. Han lekte tills han var blå om sina läppar och ville inte gå upp.
 För Filip var Vattenland perfekt! Bulletbanan tyckte han var bäst! Micke provade på nya halfpipe där man sköljs ut i en brant halfpipe bana. Kul! den fick 10 av 10 poäng!
 Efter ett tag spelade ett after beach-pirat-band, låtar för alla barn. Kul för stämningens skull!
Här finns också en butik med badkläder, simringar o,s,v, om man glömt de hemma. Tumme upp! tycker vi.

Sammantaget kan vi säga att vi är nöjda med vårt besök, men nästa gång gör vi på ett lite annorlunda sätt. Då tar vi med egen mat till fina utsikts och rastplatsen.
 Vi tar nog en heldag på Vattenlandet nästa gång då vi inte var riktigt "mätta" på det när vi skulle hem. Filip var nog i  största laget för att tycka det var superkul på Sommarland, men Vattenlandet var bra och roligt för oss alla.
För barnen ÄR det här kul och värt ett besök när man är på den underbara ön!