Danmark och Göteborg

(Danmark, Fredrikshamn, Liseberg, Paddan, The Reef, Aalborg zoo, Danmark saltcenter, Randers Graceland)

Danmarks saltcenter i Mariager

Stena Line

Andra turen denna sommar tog vi tåget ner till Göteborg. Jag hade valt ett hotell vid hamnen, så att vi smidigt skulle kunna ta oss till Danmarksbåten nästa dag.

Väl framme och inackorderade på hotellet, tog vi en tur i Nordstan och sen en tur på vattnet med Paddan-båten. Barnen tyckte det var kul att se Göteborg från vattnet och åka under alla broar. Särskilt "osthyveln" då alla passagerare måste ner på golvet och ducka.

Eftermiddagen och kvällen tillbringades förstås på Liseberg! Vi var där många timmar och hann åka det mesta. "Flumride" är en stor favorit! Mormor som var med bänkade sig istället för att se Allsång med Lotta. Efter 22 begav vi oss tillbaka till hotellet.
Vi hade sovmorgon, åt frukost efter sommarlov och gick sedan sakta längsmed hamnen och tittade på alla båtar. 14-16 åkte vi båten över till Fredrikshamn. Det är inte så spännande för en 7-åring och 9-åring på båten, men vi hade förstås med böcker och spel, så de två timmarna gick i expressfart.

Hotellet vi bodde på i Fredrikshamn var en storstilad upplevelse! The Reef! Lite dyrare, lite bättre - skulle jag säga. det äventyrsbadet liknar ingenting annat vi har sett och vi badade i flera omgångar. Buffén som serverades i restaurangen var verkligen maffig och prisvärd. Barnen uppskattade särskilt efterrättsbordet med glassmaskinen, förstås.
På frukosten nästa dag märktes det hur fullbelamrat hotellet var - en del som hade kommit med nattbåten, andra med morgonbåten och andra, som vi, som var på väg att checka ut.

Hyrbilen hämtades och vi begav oss till Aalborg zoo, som verkligen var trevligt! Vi trivdes där vi gick runt ohch tittade på allt från näsbjörnar, pingviner, giraffer, lejon och en nyanländ tiger från Tyskland. Rekommenderas!

Bilen åkte vidare till Randers, en mysig liten stad där vi tog in på Scandic-sviten i tre nätter. Våra utflykter utgick härifrån. Vi gick i den mysiga staden första kvällen och njöt av de mysiga restaurangerna, uteserveringarna och den trevliga stämningen.
Randers stora turistattraktion är Graceland, ett Elvis-museum, som är uppbyggd precis som Elvis hus i Memphis. Vi tittade på alla Elvis-kläder, skivor och material som samlats på museet. Lägligt nog var det en hoppborg utanför, så barnen kunde hoppa medan mormor shoppade Elvis-prylar.

Djurs Sommerland har utsetts till Nordens bästa 2011 och det kan vi förstå! Det var det största och bästa sommarland vi har besökt och även om vi var där i många timmar hann vi inte med hälften. Vi var i badlandet, även om det var lite kallt. Vi åkte många olika attraktioner och besökte Piraternas skattö. Varma rekommendationer - hit åker vi gärna igen. Ett stort plus för den goda pizzabuffén som var prisvärd och god och där det också fanns sallad och pasta. Ett annat stort plus var att de sålde frukt och grönsaker på flera ställen - inte bara godis, popcorn och sockervadd - det uppskattade vi, så det blev bra mellanmål!

Danmarks saltcenter i Mariager var ett udda och givande resmål. Vi fick bada i "Döda havet" och känna oss som korkar som flöt runt i det 40 gradiga vattnet med hög salthalt. Vi fick se hur man framställde salt förr och besöka museet. Vi handlade också med oss många olika sorters salt ur butiken. Rekommenderas!

Genom Stena Line fick vi bra erbjudande som vi tjänade många kronor på - fri entré för barnen på alla aktiviteter vi valde att besöka i Danmark! Toppen!