Legoland och Lalandia

(Danmark, Billund/Vejle, Legoland och Lalandia)

Packade bilen torsdagen 9  maj och startade hyfsat tidigt för att ta oss från Norrköping till vårt boende i Vejle. Ca 70 mil om man åker över broarna och Köpenhamn. Vi hade planerat att äta lunch i Köpenhamn och en glass i Nyhavn. Efter en bilresa på ca 50 mil var det skönt att sträcka på benen och ta pendeltåget in till centrala köpenhamn från flygplatsen där vi parkerade. Grabbarna tyckte det var fränt med åka med ett förarlöst tåg. Någon finare restaurang blev det inte utan McDonalds efter grabbarnas önskemål. Efter ungefär 2 timmar och en glass i folkmyllret i Nyhavn så fortsatte vi resan till Scandic i Vejle. Kan varmt rekommendera det hotellet.Centralt i byn grönområde med lekplats utanför och restauranger runt hörnet.
Dag 1. Efter en god hotellfrukost så  drog vi till Legoland i Billund ca 3 mil och 25 min resa.
Hyfsat lite folk så vi hann prova alla attraktionerna utom "Bilskolan". Ska man hinna med den så måste man nog ha bokat innan.
Vi var där från 10,30 - 18,30 så vi var rätt trötta i fötterna när vi kom tillbaka till hotellet.
Dag 2 drog vi till Lalandia som ligger granne med Legoland. Jag tyckte det var lagom mycket folk men jag undrar hur det är under högsäsong. Vi var nästan bara i badlandet Aquadome och det räckte bra. Efter en lång vinter var vi inte så sugna på skridskoåkning eller att åka skidor på en rullmatta. Monky Tonky Land hoppade vi över eftersom vi har Busfabriken här hemma som är srörre.
 Lämnade av famlijen  i Vejle 17,00 efter 6 timmar på Lalandia och körde ned till Flensburg (när det ändå var så nära) för att handla lite öl och vin. Takbox funkar bra även på sommaren. Ca 20 mil och 4 timmar senare var det skönt att komma i säng.
Hemresan gick över Frederikshavn och Göteborg.Vi hade bokat eftermiddags färjan 14,00 och det blev perfekt efter 2,5-3 timmars bilresa. Lite spännande att åka stor färja och lagom med en lunch innan den sista biten hem.

Vi är mycket nöjda med resa. Bra boende på Scandic i Vejle med stora och bra familierum.
Både Legoland och Lalandia passade våra barn i åldrarna  6,8 och 12. Lite kallt på Legoland men det kan man ta om man bara behöver stå 15 minuter i kö till attraktionerna
Jag tyckte det var kul för grabbarna att vi stannade till i Köpenhamn och att dom fick åka på både Öresundsbron och Stora bältbron.
Lite öl och vin fick vi också med oss hem.