Semestern kunde börjat bättre...

(Sverige, Finland, Stockholm, Helsingfors, Norrköping, Vasamuséet, slottet, Skansen mm, Kolmården)

Resan gick från Falkenberg mot Stockholm och då våra två barn inte klagade en enda gång före första pit-stoppet i Gränna ritade vi nästan ett kors i biltaket. Efter en god lunch och inhandling av polkagrisar styrde vi kosan vidare.  En timme innan vi är framme i Stockholm vaknar vår tjej och säger att hon behöver gå på toaletten. Vi stannar vid första bästa vägkrog och hinner bara in så kräker hon över hela golvet i restaurangen... Man vill ju bara försvinna!! Tänker att hon var nog bara åksjuk (trots att hon aldrig varit det tidigare). Efter upptorkning och hundra ursäkter kör vi vidare. Vi hade tänkt campa på Bredängens camping och checkar in i ösregn. Väl inne på området är det dags igen... Magsjuka! Tältning/regn/magsjuka - NEJ-TACK. Vi checkar ut och hör om de på campingen kan tipsa oss om boende, de meddelar att det inte går att uppbringa ett rum i Stockholmstrakten just nu. Paniken börjar smått krypa på. Till slut får vi tag på en campingstuga i Huddinge (kommer inte ihåg vad campingen heter men stugorna var kanon och kan rekommenderas). Hanna fortsätter att kräkas hela kvällen och en bit in på natten och jag kan inte låta bli att tänka på att hela familjen smakat på hennes polkagris och druckit ur samma vattenflaska. Hur ska denna semester sluta?? Dagen efter är Hanna oförskämt pigg och är hungrig. Försöker få henne att vila lite på förmiddagen men det går inte. Barnen bara tjatar om Vasamuseét och vi bestämmer oss för att åka in och titta på det (lika bra att passa på innan vi andra blir sjuka... hade aldrig släppt ut henne om vi varit hemma men kände att vi inte hade något alternativ). Vasamuséet var en succé, barnen tyckte det var jättespännande. Efter två nätter i campingstugan bestämde vi oss för att hitta något annat boende då tälta inte skulle vara någon hit om vi andra blev sjuka. Vi har bara haft bra erfarenheter av Scandic och nu fick vi tag i tvårumslägenhet för strax under 800 kr natten och fri parkering i Sollentuna (15 min med pendeltåg in till city). Så resterande dagar i huvudstaden tillbringade vi på Skansen (barnen älskade allsången), Naturhistoriska muséet och Cosmonova med jättebra utställning med både dinosaurier och svenska djur (jättegod mat i restaurangen), båttur i skärgården samt lite shopping (gjorde mamma glad i alla fall). När torsdagen kom och ingen annan blivit sjuk började vi andas ut för nu var det dags för kryssning. Vi hade bokat en tur till Helsingfors med två övernattningar på båten och en heldag i Helsingfors. Det blev en jättemysig resa med kanonväder. Så när vi var tillbaka i Stockholm och solen sken från klarblå himmel och vi hörde att det regnade hemma på västkusten bestämde vi oss för att tälta i alla fall. Så två nätter på First Camp utanför Kolmården blev det till barnens förtjusning (de hade ju sett fram emot tältningen lika mycket som Stockholm och kryssningen). Väl inne på Kolmården såg vi delfinshowen tre gånger på två dagar och tog en tur med bussen bland djuren. Det var höjdpunkterna men allt annat var också jättebra. Till skillnad från Borås djurpark kom man närmare djuren här och djurskötarna var jätteduktiga på att berätta om sina djur och ge dem personligheter.
Efter nio dygn var det dags att åka hem och som barnen sa borta bra men hemma bäst!
Summan av kardemumman kunde det varit en bättre semester men med tanke på hur den startade kunde den ha varit värre... Vi hade tänkt vänta med storstadssemester tills barnen blivit lite äldre men de ville så gärna se Vasamuseét och slottet och det var ju som  sagt succé. Men att orka med alla avstånd till och från tunnelbanan, väntan på perrongen mm var lite jobbigt och vädret gjorde sitt till. Super då att vi kunde förlänga semestern med några dagar och få lite sol på näsan.