Resan till Mallorca del 1 Arlanda-helvetesdagen

(sverige)

Leka,leka,leka allt för att hålla humöret uppe på barnen

bildbeviset på vår mardrömsdag

Mp3 blev vår räddning

MALLORCA RESAN

Fredag morgon vaknade jag själv av väckar klockan 03:00.Jag gick upp och packade iordning de sista sakerna,kontrollerade en sista gång att rätt prylar låg i rätt väska,att handbagaget innehöll blöjor,ombyten och leksaker mm

Vid den tiden var jag lyckligt ovetande om vilken mardrömsstart detta skulle bli på semestern...

Sommaren hade ju som ni vet inte givit många soldagar och en husrenovering på 14 veckor hade inte givit oss mycket kvalitets tid tillsammans,något som denna vecka skulle kompensera.

03.30 väcker jag mannen,03.50 barnen och straxt efter 04 är vi på väg ut mot arlanda.

Barnen är förväntansfulla,speciellt dottern på 8 år som ser fram emot att få bada senare på dagen.

Efter att ha lämnat bilen på Benstockens långtidsparkering tar vi deras transferbuss till utrikesterminalen.
Vi går in och checkar in och lämnar även ifrån oss vagnen som vi ju inte får ha med till gaten.
Inget problem;klockan är 05.30 och planet går ju 07.00,eller?

Vi kikar nyfiket mot tavlan för information om vilken gate vi ska till. Där möts vi av ett meddelande att avgången är uppskjuten och att mer information kommer att ges vid 10:00.
Neeeeeeeeej,det är inte sannt tänker vi,3 timmar på Arlanda utan vagn!
Vi går och fikar lite i omgångar,leker lite med barnen som är uttråkade.
Vi lovar äldsta dottern som är orolig för sitt dopp att vi ska gå och bada det första vi gör,inte packa upp ngt annat än badkläderna och sen direkt ner i plurret.
Det ryktas om att man kan hämta matkuponger,vi kollar upp och visst,300kronor får vi(60kr per person). I cafeterian kostar en kanelbulle 30 kr. 2 bullar och 3 coca cola och vi är nästan 150 kronor fattigare... Flygplatsen är verkligen i en egen ekonomisk verklighet...

Klockan blir 10:00. Inget plan syns till. Två från SAS's personal kommer och informerar oss fast det är med Mytravel  (Ving) vi åker med. Det är fel på bränsleförgasaren,det ska flygas in saker från Tyskland och verktyg från Danmark och jag vet inte vad... Nästa information kommer  12:30!
Nu får vi 85 kronor var men denna gång får vi inte en check för 1-åringen så det blir 340 kronor.
Vi bestämmer oss för att gå ut till Skycity och äta på Mc Donalds istället. Det uppskattas mer av barnen och så går det tid att gå dit.

12:30 blir det uppskjutet till 15:00 och nu börjar det bli irriterat bland resenärer som till nästan 80% eller mer har barn med sig.
Jag ber om filtar. Det finns ingensatans där man kan få lugn och ro,barnen har ingen annan stans att sova än på stolarna,det minsta man kan begära är filtar till dom tycker jag.
Det dröjer 2 timmar innan några filtar dyker upp och när jag ser andra passagerare med dessa blåatygstycken är dom redan slut vid min ankomst och barnen har redan somnat och hunnit vakna.

Klockan 15 tror man sig kunna ge en avgångstid på 17:30 och här är vi bara glada att få en tid.
17:30 kommer dom och informerar om en "glädjande" nyhet:planet har nu fått en bestämd avgångstid på 19:00 och då SKA det lyfta.
Yippie? Nej! Här kastar en pappa isvatten på informationsmannen. Frustrationen är på topp och vakter tillkallas.

Det är verkligen inte hans fel,Mytravel som är ansvariga håller sig undan hela dagen. Men samtidigt förstår man isvatten mannen ändå. Man orkar helt enkelt inte hur mycket som hellst. 5 och 6 åringarna börjar bryta ihop runt omkring oss. Det är stora tårar av besvikelse och ilska runt omkring oss. Jag kan villigt erkänna att jag satt med tårfyllda ögon själv ett tag. Av trötthet.Av besvikelse.Av ilska och av sympati för alla barnen.

Det rullas in en vagn med Delicato bakelser och juice. De som har tur att vara vid gaten just då roffar åt sig,vissa tar hela kartonger.Nu är det instinkt som gäller,alla vill ge sin familj. Vi lyckas få varsin äppelmunk till barnen. Andra föräldrar som var ute och gick blev nog utan...

Klockan blir 19:00 och visst nu står ju planet där! Exakt 12 timmar försenat. Vi har överlevt 13,5 timmar på Arlanda flygplats!!!Leenden sprider sig faktiskt. Mardrömmen hade varit ytterligare försening och hotellrum. Nu får vi vakna upp i "rätt"land iallafall. Tydligen tar vi det plan som skulle till Bulgarien,dom stackarna kommer få snusa på hotellkuddar.

Flygresan går snabbt och smärtfritt. Herregud,3 timmar! Det är ju ingenting!

Väl i Palma får vi sitta på bussen och vänta och vänta på en reseledare som till slut kliver på och ger oss information utan mikrofon och med bussens motor igång. Vi struntar fullständigt i det,vi vill bara rulla iväg.

1,5 timmas bussfärd och vi är framme på hotellet. Klockan är runt 00:30. Jag har inte sovit en blund sedan jag gick upp nästan ett dygn innan.
Det blev aldrig ett dopp i poolen på fredagen som vi lovade dottern.

Slutord
Mina barn klarade av dagen relativt bra ändå,inga utbrott eller så. 1-åringen gick nog runt till varenda gate. Sonen hade sina bilar och sin underbara lekpappa med sig. Dottern på 8 vet jag inte var hon hittade sitt lugn och förståelse för situationen.
Arlanda som flygplats saknar ett lekrum. Det tycker jag är pinsamt dåligt.Det skulle gott och väl räcka med ett litet rum med en tv som visar tecknat och lite papper och kritor,kanske några böcker. That´s it! Men det finns inte och det gör sådana här förseningar odrägliga för barnfamiljer.
My travel dök aldrig upp under 12 timmar,de slängde på luren i örat på arga resenärer som ringde kundtjänst.Hade vi fått information redan vid 07 att det skulle dröja tex till 13 innan ny info kunde ges skulle man kunnat tagit sig till Arlanda stad. Tja vi skulle kunnat åka hem tom...
Vi bodde på ett Ving Resort hotell,jag kan tycka att man kunde ha haft en korg med något till ungarna som ursäkt vid ankomsten.
Ersättningen (en sjundedel av priset) kan ALDRIG ersätta förlusten av en dag. Vi hade bara 7 dagar tillsammans så den dagen var oersättlig för oss. Dessutom fick sonen ett bakslag dagen efter och var jättegnällig,ngt som förstörde hela den dagen som dessutom var vår bröllopsdag!!!

Resten av veckan var underbar och till den återkommer jag med en mer positiv reseberättelse inom kort...