Heidepark, Hansedom, Hagenbeck

(Tyskland)

Heide Park

Tyskland!

Vår semesterresa bar av till Tyskland. Vi startade tidigt på fredagsmorgonen med att köra och vi körde genom Danmark. Där tog vi Scandlines båten Rödby-Puttgarden och det var en skön avkopplande stund. Sen fortsatte vi med bil till Rugen där vi stannade och campande på Sund Camp Attefähr. Här gick kvällen åt till att slå upp tältet och grilla lite gott. Detta var en rätt så liten camping och inte så mycket man kunde göra här, men det fanns en lekplats till barnen. Här fanns en lite affär med det viktigast i. Man hade även byggt upp en fin grillplats på campingen.

På lördagen var det tid att besöka ett av ställena som vi hade bestämt oss för och det var Hansedom som är ett badställe som ligger i Stralsund. Här var väldigt fint och fräscht. En sak som jag tyckte var jätte bra var att man fick ett armband på armen med ett chips som man visade upp om man handlade något, så slapp man ha pengar med sig in och betalade allt när man lämnade badhuset. Här fanns ett fint lekland för de minsta barnen. För de lite större fanns här 3 vanliga rutschbanor, en forsrutschbana och en extra bred rutschbana denna tyckte barnen var extra rolig eftersom de hade tävling i vem som kom först ner. Med jämn mellan rum kom det vågor i den stora bassängen. I den stora bassängen kunde man även spela vatten volleyboll. Här fanns även möjlighet till att simma ut i en bassäng. På ett ställe i bassängen inne och på ett ställe i bassängen ute fanns det strömmar som var igång i mellanåt. Där inne fanns det även 3 bubbelpooler som var varma och sköna att sitta i. I ett rum för sig själv fanns det en bassäng som man kunde vara i om man ville simma eller hoppa från trampolin. På Hansedom fanns det även möjlighet att få massage och lite andra behandlingar, men här var så mycket annat att prova att där inte blev tid för detta. Utomhus fanns det solstolar, en studsmatta och lite andra leksaker för barnen. I restaurangen fanns där både middag och lite lättare lunch beroende på vad man var sugen på. Efter en hel dag här var vi vuxna nöjda medans barnen tyckte skall vi redan åka hem.

På söndagen packade vi ihop för vi hade bestämt oss för att köra vidare. Vi stannade till i Stralsund där vi gick på Deutsches Merremuseum. Detta var ett intressant ställe att komma till. Här fanns mycket saker från för att titta på och vi förklarade så gott vi kunde för barnen. Det jag själv mest fastnade för var alla akvarium och jätte sköldpaddorna. Här fanns även en del skelett och uppstoppade djur att titta på. Det tog oss ett par timmar att gå igenom allt och det var ett trevligt stopp vi gjorde här. 2 av barnen tyckte att det var kul, medans ett tyckte att det var sådär.  Sen var det bara att hoppa in i bilen och köra vidare till Soltau där vi campade på Skandinavien camping. Denna camping var stor. Här fanns en liten affär och en restaurang. Här fanns det även en anlagd insjö och en inomhus bassäng, en fin lekplats till barnen och även möjlighet till att spela minigolf.

På måndagen och tisdagen var vi på Heidepark och åkte karuseller. Detta är en park med många karuseller för både stora och små och för fega och vågliga. I parken fanns det även en hel del uppvisningar och det tycker jag är trevligt för det är ju inte alla som gillar karuseller. Uppvisningarna bestod av bl.a. sjölejon, delfiner, papegojor och pirater. Tyvärr så var vi här när det var högsäsong så det var mycket köer till alla karuseller och det är ju lite tråkigt för man vill ju passa på att åka så mycket som möjligt. Parken var bra planerad så det var lätt att hitta, här fanns även toaletter och kiosker utplacerade med jämna mellan rum. När inträdet var betalt så var det bara att åka. I parken fanns det även hel del blommor och annat fint att titta på när man gick här. Barnen var nöjda efter två dagar här, men skall sanningen fram så hade de nog kunnat tänka sig en tredje dag.

På onsdagen hade vi ett ställe kvar att besöka och det var Hagenbeck Tierpark. Detta var en väldigt fin och trevlig djurpark, en av de bästa som vi har varit på. Här fanns väldigt många djur att titta på och fin miljö att vandra i. Här fanns många uppträden med olika djur hela dagen. Det tog oss hela dagen att gå här och det blev många fotografier innan man var färdig här.  Efter besöket var vi nöjda och alla tyckte att det hade varit en lyckad dag.

På torsdagen var det sen tid för oss att åka hem efter en veckas underbar semester. Alltid lika tråkigt när det tar slut men man har ju många härliga minnen kvar att tänka på. Hoppas att denna reseberättelse kan göra någon sugen på att resa hit. / Therese