Vår härliga dag på Astrid Lindgrens Värld

(Sverige, Småland, Vimmerby, Astrid Lindgrens Värld)

Jag och min sambo satt en kväll och letade badbollar på Barnsemesters hemsida och efter en massa letande så hittade vi äntligen alla bollar och skickade in vår önskan om att bli testfamilj. Eftersom vi då inte hade så många planer inför semestern så var vi helt flexibla med vilket uppdrag vi kunde utföra men Astrid Lindgren stod på absoluta första plats på önskelistan. När jag några veckor senare fick mail om att vi blivit utvalda att testa just Astrid Lindgrens Värld så blev vi såklart superglada.

Då vi bor i Stockholm och har aningens långt att åka till Vimmerby över dagen så bokade vi in oss på Scandic i Linköping i två nätter för att kunna utgå därifrån till Astrid Lindgrens Värld. Vi som åkte är jag, min sambo, våra två döttrar (3plus7år) samt mina svärföräldrar.

På morgonen var vi uppe tidigt och åt en härlig frukost innan vi satte oss i bilen och åkte i ca 1,5 h innan vi var framme. Det var den 1 augusti och fortfarande högsäsong när vi besökte parken, detta märkte vi av redan när vi kom in i Vimmerby för det strömmade in bilar från alla håll. Men den stora parkeringen svällde väldigt många bilar och det tog inte lång tid innan vi parkerat och tagit oss till entren. Ett minus där var att det stod på hemsidan att man kunde betala parkeringen med kort så vi hade inte tagit ut pengar innan men väl där så tog de bara kontakter men med lite letande i väskor och fickor så lyckades vi hitta kontakter till slut.

Parken var imponerande och väldigt välgenomtänkt för oss barnfamiljer, härliga föreställningar, bra matställen, humana priser i shopen, gott om toaletter och så mycket fina miljöer att titta på.

Vår treårings favorit var Pippi, hennes hus och föreställning.

Sjuåringen och min sambo tyckte bäst om Emils föreställning i Katthult.

Jag och svärmor var väldigt imponerade av miljön i Saltkråkan och det tåg som man fick åka i där.

Svärfar tyckte om de gamla bilarna som stod parkerade i parken.

Ett stort plus var att alla figurer rörde sig runt i parken och inte bara var i sina egna hemvister. När vi satt och åt vid Törnrosdalen kom tex Pippi förbi och sedan Karlsson på taket och det älskade barnen.

Vi tyckte verkligen om Astrid Lindgrens Värld och kommer gärna tillbaka men vi konstaterade när vi åkte därifrån att vi skulle gärna haft en tvådagars biljett. Det tog ungefär en dag att förstå hur parken var uppbyggd och var alla saker var. Hade man stannat i två dagar så hade man kunnat spendera mer tid vid de ställen som man fastnat mest för och hunnit se ännu fler föreställningar!