En månad i Afrika del 1

(Tanzania Zanzibar , Addis Abbeba)

I februari 2006 bar det äntligen av. Efter 6 månaders intensiv planering satt vi på Arlanda med väskorna packade för en månad i Afrika. Alla var spända på äventyret som väntade, ja...kanske inte Lucas som precis fyllt 1 och inte riktig visste vad som väntade. Ett år tidigare hade vi bestämt oss för att hälsa på vänner i  Addis, Etiopien för att få se deras vardag innan de skulle återvända till Sverige. Men när väl planeringen var igång insåg vi att bara resa till Addis, när andra spännande resmål fanns i närheten, kändes lite tråkigt. Så vi bestämde oss för att satsa på att vara borta en nästan en månad och även besöka Zanzibar. Något jag drömt om sedan jag var liten.
Vi sökte mycket information på nätet och hamnade på en svensk sida om Zanzibar. Det visade sig att ett svenskt par ägde ett bungalow hotell på östra sidan av ön. Efter lite mailande fram och tillbaka med dem bokade vi in oss nästa 14 dagar hos dem. Flygbiljetter fick vi tag i genom en kompis som reser mycket till Etiopien. Vi valde att åka med Ethiopian Airlines vilket är oerhört mycket billigare än tex KLM. Vi köpte flygstolar tur och retur Daar es Salaam, Tanzania med mellanlandning i Addis och på "hemvägen" klev vi av i Addis och stannade 12 dagar.
Vi flög nattflyg 12 timmar tilll Addis och fick en babykorg till Lucas att sova i, som fästs på väggen och Emma sov framför våra fötter på golvet. Så barnen sov 7 timmar och själva slumrade vi till och från. Där det byte och flyg vidare till Daar es Salaam ca 4 timmar och sedan byte igen för en kort 20 min flygning ut till Zanzibar. När vi landade på ön hade vi varit på resande fot i 25 timmar och vår 3 åring var fortfarande på strålande humör. Tills hon upptäckte att vi nu skulle åka taxi ca 1 tim för att komma till byn vi skulle bo. Då bröt hon ihop för att vi inte skulle flyga mer och skrek att hon inte ville åka bil. Hon var helt fantastisk hela resan. Trots nattflyg, långköer i 35 graders värme på flygplatsen och flera flygbyten var hennes humör bättre än vårt eget.
Väl framme i Padje Ndame där vi skulle bo insåg vi att vi boka helt rätt. Ett enkelt bungalow hotell med små vita stenbungalows bara 100 m från paradisstranden med det turkosa vattnet. Här stod tiden still och alla bara gick runt och njöt. Det var mellan 20-30 andra gäster där under tiden vi var där, de flesta skandinaver men det långt i från charterstämning. Det är ju en viss typ av äventyrar människor som hittar ställen som detta. Det kändes snarare som en ända stor familj. Här träffade vi på vår första kulturchock. Masajer som spelade kubb !!!
Det var en härlig syn att se dessa långa mörka masajer med sina speciella kläder, enkla skynken och skor gjorda av gamla moped däck, spela något så svenskt som kubb.
Vi såg inte så mycket av själva Zanzibar då det var ca 35 grader varmt varje dag, för varmt för att resa runt med småbarn. Men perfekt för att bara lata sig, leka i sanden och busa i skuggan. Och bada i vattnet som var 38 !!!! grader varmt. Det kändes som att kliva ner i ett badkar.
Två dagar hade vi regnskurar, fortfarande oerhört varmt men lite svalkande av regnet. Då besökte vi en nationalpark nära hotellet och fick en guidad tur i djungeln och fick träffa apor. Sen turades jag och min man joakim om och åkte var sin dag ut på snorkel tur till ett rev en bit ut. Man fick åka ut i en båt som var en urholkad stam med ett enkelt segel som de hissade. Urläckert!
Allt där vi var var väldigt enkel, men familjärt och äkta. Det fanns ingen Aircondition men fönstrena saknade glas så det blåste rakt in och svalkade på nätterna och efter några dagar vande vi oss vid värmen.
De dagarna vi hade där var några av de bästa i vår familjs liv. Det var helt underbart att bara få komma bort från vintern  och stressen och hamna i paradiset där tiden står still.
Barnen hann med en kort släng av maginfluensa, troligen något vi hade med oss hemifrån. Joakim däremot fick en amöba, magparasit, och blev jättesjuk när kom till Etiopien. Men som tur är har de svensk läkare där. I Etiopien, Addis, var vi hos våra vänner i 11 dagar. Det äventyret får vi berätta om en annan gång.