Bulgarien - Golden Sands

Strandlek

En Av Tre Svalkande Pooler På Strandpromenaden

Trädgården I Balchik

I juli 2007 åkte familjen bestående av mig, maken och dottern på då 5 år, på en två veckors resa till Bulgarien och Goldens Sands. Detta var makens och min bröllopsresa då vi gifte oss 070707.

Vi reste från Kastrup så resan började med tåg över bron och sedan flyg till Varna. Dom tidigare långa passkontrollerna är nu lyckligtvis borta så man behöver inte längre vänta i dryga timmen vilket är skönt när man har barn med sig.

Vi reste med Ving och bodde på Erma, ett hotell vi valt med stor omsorg som olyckligtvis inte mötte dom förväntningar vi hade. Det saknades lekplats vilket där skulle vara och poolen såg helt annorlunda ut än i katalog och på nätet. Det saknades trappor ner till barnpoolen och kanterna var så varma att barnen brände sig på dom. Hygienen vid poolområdet var under all kritik. Dom städade inte en enda gång under vår vistelse och det låg fimpar, gammal mat, servetter, utspilda drycker och dylig smuts på marken. På ett ställe stack dessutom ett armeringsjärn upp och dottern trampade vid två tillfällen på glasskärvor, en gäst hittade en söndrig flaska i poolen. Helt oacceptabelt. Dessutom kostade det att ligga vid poolen vilket inte var värt pengarna.

Rummen däremot och hotellet i övrigt var kanon. Rummen var rymliga med balkong mot lummande grönskande omgivning, fin toalett, daglig och ordentlig städning. Vi hade frukostbuffe och den var laddad med traditionell skandinavisk frukost samt varm mat, kakor, frukt och grönt. Där fanns något som passade alla smaker. På hotellet fanns biljardbord där vi brukade spendera en stund innan vi gick iväg. Hotellet har även flera barer bla en skybar med utsikt över stora delar av Golden Sands.

Det var nära till allt så som centrum med restauranger och shopping, stranden och livsmedelsaffärer mm. Vi gillar maten i Bulgarien, bland annat Shopska Sallad och Tarator men testade även på några andra Bulgariska nataionalrätter, en slags gryta serverad i gondolfat som var supergott. Dottern åt mest pannkakor, pasta och pizza men det är ju mat det också. Restaurangerna varierar dock mycket i pris och kvalitet så när man väl hittat sin favorit restaurang ska man hålla sig till den. Vi åt på Leonardos som ligger vid strandpromenaden. Den ser inte mycket ut när man kommer utifrån men sen satt man ute i ett härligt pool-landskap och åt.

Shoppingen är ett stort nöje för oss och vi fick med oss en massa nytt med oss hem. Dottern fick lite i Viktoria Beckham och en nalle, maken köpte Billabong-byxor, solbrillor, linne och skor och jag köpte parfymen Jador samt en ny snygg skinnväska. Allt är ju såklart kopior men det är inget vi bryr oss om.  Kläderna och grejerna är snygga och det är det som är huvudsaken.

Längst strandpromenaden hittar man mängder med aktiviteter för barnen såsom karuseller, bungyjump och luftslott i olika utförander och former, minigolfbanor, mm. Dottern hade absolut ingen tråkig stund.

Golden Sands strand är lång men inte långgrund och vi spenderade endast en dag vid stranden. Det var mycket vattenmotorsporter igång hela tiden och det blir inte riktigt den avkoppling som man finner vid en pool. Eftersom vår pool inte var någon höjdare så hittade vi ett poolområde som kostade att nyttja. Det var lite dyrare än vid  poolen på vårt hotell men det var det värt. Det fanns vattenrutchkanor och tre pooler i varierande storlek samt lunchrestaurang och bar. Helt perfekt.

En utflykt hann vi också med och den gick med taxi till Balchik som är en liten by. Där ligger Drottning Kristinas underbara trädgård och slott som var väl värt ett besök. Trädgården var helt underbar med sina grönskande växter och  blommor. Här kunde man även prova på lite vin och hade vi inte haft så långt att gå sedan så hade vi gärna köpt med oss några flaskor för dom fanns inte att köpa någon annanstans. Vi tog sedan en promenad längst hela strandpromenaden på flera kilometer och åt sedan en bit mat innan vi åter tog taxin hem. En utflykt vi varmt rekommenderar. Taxin hyrde vi via hotellet.

Det var en alldeles underbar resa som vi garanterat kommer göra om om några år, men till ett annat hotell. Till saken tillhör dock att vi skrev ett klagomål på resemålet och sedan ytterligare ett när vi kom hem och fick tillbaka 15% av det vi betalat på resan som kompensation.