Daftö Feriecenter

(Sverige, Strömstad, Daftö Camping)

PIratlandet

Se framsidan på barnsemester.se och läs om vår fantantiska resa sommaren 2006 till Daftö ferieland utanför Strömstad.
Se även http://www.dafto.com/

Eller läs här:

Är det kul att campa på en riktigt stor camping? Det ville vi veta.

Vid havet söder om Strömstad ligger en modern semesteranläggning med femstjärnig camping, stugor, affär, restaurang, utomhuspool och ett stort aktivitetsutbud sade reklamen. Vi åkte dit med våra två barn och testade allt under en internsiv julivecka i somras.

Barnens ålder avgjorde platsen
När vi bokade frågade de efter barnens ålder. Eftersom våra barn är 7-9 år, rekommenderade de oss en hörntomt bredvid "Piratlandet".

Bra att de tänker så tyckte vi, för då ökar förstås chansen att man ska trivas och att barnen ska hitta jämnåriga lekkamrater.

Aktiviteter för morgon till kväll
Vi checkade vi in på campingen i strålande julisolsken och barnen tillbringade kvällen i piratlandet och den uppblåsbara hoppborgen.

Efter att vi satt upp förtält till husvagnen och ätit middag läste vi igenom aktivitetsprogrammet, som visade sig kunna fylla dagarna från tidig morgon till sen kväll för både barn och vuxna.

Det här gjorde vi under testveckan:
På kvällarna fiskade vi krabbor vid södra stranden. Vi köpte tråd med klädnypa och fick tips om att fiska krabbor med blåmussla.

Vi köpte två håvar och letade blåmusslor, men resultatet blev magert så vi tog ett gammalt knep att köpa färska räkor till middag och fiska på rensade rester. Bingo, det nappade!

Fyra kvällar på raken fiskade vi krabbor (och hällde tillbaka dem igen) och det blev vårt bästa semesterminne.

En underbar kväll åkte vi på Sälsafari ut till Ursholmen, förbi Kosteröarna. Naturen här var bland det vackraste vi sett. Sälar? Ja vi såg några få, men de flesta var ute till havs.

Vi tog bilen till Svinesundsbron (norska gränsen) och testade Nordby köpcenter. Det blev en stor succé. Vi fann ett Adidas outlet där vi stannade länge och shoppade.

Poolen på campingen var underdimensionerad, den var proppfull med folk. Inte ens mina ”fiskar till barn” som annars älskar pooler ville bada där. En besvikelse förstås. Bättre att åka cykel eller bil en liten bit och få bada mer rofyllt. Vi åkte till Saltö klippbad för att bada och sola. Här fanns både strand och klippor.

Vi spelade äventyrsgolf, åkte tåget, lekte i piratlandet, cyklade, fiskade krabbor, solade och badade, sprang hinderbana i skogen, gick på teater på campingen och åkte in till Strömstad för att flanera.

Vårt slutbetyg
Campingen är femstjärnig och det stämmer verkligen för det var den fräschaste och renaste camping vi varit på. Den är enormt stor med många säsongsboende och många norrmän.

Mellan 24.00-07.00 skulle det vara tyst och det var det nästan jämt. Det var dock mycket festande på campingen och den rofylldhet man annars kan få vackra sommarkvällar på en liten camping infann sig inte. Vi somnade till skrikande, gråtande barn samt vaknade till detsamma.

Vill man ha en aktiv vecka är detta ställe att rekommendera. Stort minus för poolen och en del grannars sena nattvanor. Men summeringen är ändå att till Strömstad och Daftö Camping åker vi gärna tillbaka.